بازار سهام

عقبگرد یک درصدی شاخص سهام

بورس تهران در نخستین هفته معاملاتی سال ۱۴۰۰ در حفظ کانال ۳/ ۱ میلیون واحدی موفق عمل نکرد و فقط در روز نخست کاری افزایش کم رمقی داشت اما رفته رفته با افزایش صف‌های فروش شاهد کاهش روز افزون ارتفاع شاخص کل بودیم تا جایی که در کل هفته گذشته یک درصد عقب نشینی کرد. درنهایت در معاملات روز چهارشنبه نیز اکثر نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز معاملات خود را در محدوده منفی آغاز کردند و نماگر بورس  با ۷/ ۰ درصد افت روی رقم یک میلیون و ۲۹۴هزار واحدی ایستاد. اما شاخص هم‌وزن که در ابتدای داد و ستد‌های روز بر مدار مثبت آغاز شد، در ادامه داد و ستد‌های روز جو‌ منفی حاکم بر کلیت بازار منجر به منفی شدن شاخص هم وزن نیز شد و این شاخص باکاهش نه چندان چشمگیر روی رقم ۴۴۲ هزار و ۶۴۸ واحد آرام گرفت.

 

 

بازار سکه

نوسان کم رمق سکه

سکه در نخستین هفته سال نو حرکت صعودی خود را در کانال 11 میلیونی حفظ کرد، و هفته نسبتا آرامی را پشت سرگذاشت با این حال بازده هفتگی سکه به منفی 2/ 0درصد رسید.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در معاملات روز چهارشنبه آخرین روز کاری در هفته گذشته 11 میلیون و 130 تومان فروخته شد که کاهش 70 هزار تومانی را نسبت به بهای روز قبل از آن نشان می‌دهد. همواره به طور سنتی قیمت طلا و سکه در بازار داخل از دو عامل نرخ ارز در بازار داخل و قیمت جهانی طلا تاثیر می‌پذیرد، از سویی به رغم اینکه طی روز‌های اخیر قیمت اونس جهانی با نوسانات زیادی روبه‌رو بوده، اما به دلیل روند افزایشی که در بازار ارز رخ داد، شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا بودیم. سیر حرکتی روزهای آتی  بازار طلا و سکه تا حدود زیادی همچنان به وضعیت نرخ ارز بستگی دارد.

 

 

بازار طلای جهانی

افزایش بهای طلا در هفته کاهشی

قیمت طلا در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر عقب‌نشینی دلار و بازده اوراق قرضه آمریکا و آمار بیکاری نامطلوب این کشور 8/ 0 درصد افزایش یافت.هر اونس طلا در (ساعت 16 به وقت تهران) 1730 دلار و 50 سنت قیمت خورد.عاملی که به جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا افزود، آماری بود که نشان داد شمار متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا هفته گذشته رشد غیرمنتظره‌ای پیدا کرد. همچنین رونمایی برنامه اشتغال 2 هزار میلیارد دلاری جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که به نگرانی‌ها نسبت به رشد تورم دامن زد، عامل دیگری بود که از افزایش قیمت طلا پشتیبانی کرد.به گفته کارشناسان قیمت طلا در جهت صعودی، تصحیح شده و طلا می‌تواند پیش از این که بازده اوراق قرضه روند صعودی خود را ازسر بگیرد و قیمت این فلز ارزشمند را دوباره پایین ببرد، تا سطح ۱۷۴۰ دلار پیشروی کند.

 

 

بازار اوراق مسکن

تغییرات قیمت تسه‌ها

اوراق تسهیلات بانک مسکن در اولین هفته معاملاتی در سال 1400با نوسانات زیادی همراه بود این اوراق در داد و ستد‌های روز یکشنبه تا نزدیکی 59 هزار تومانی رفته بود اما این روند ادامه نیافت و در آخرین روز کاری مسیر متفاوتی را برای قیمت خرید و قیمت پایانی دنبال کرد. بر این اساس هر فقره از اوراق منتشره در اسفند 98 روز چهارشنبه در قیمت پایانی 56 هزار و 350 تومان بسته شد که کاهش اندکی را نشان می‌دهد. اما به‌رغم کاهش قیمت پایانی قیمت خرید اوراق یاد شده افزایش داشت و بیش از 2 درصد رشد را به ثبت رساند. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که معاملات مسکن در اسفند ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 4/ 48 درصدی داشته در حالی که نسبت به بهمن سال گذشته رشد 6/ 34 درصدی را ثبت کرده است.

 

 

بازار نفت

رشد نفت پس از ریزش

قیمت نفت در معاملات روز پنج‌شنبه تحت تاثیر انتشار خبر توافق اوپک پلاس برای تسهیل تدریجی محدودیت عرضه از ماه مه، بیش از 3درصد افزایش یافت و هر بشکه 61 دلار و 50 سنت قیمت‌گذاری شد. تحت توافق روز پنج‌شنبه، محدودیت عرضه اوپک پلاس در ماه مه اندکی بیش از 5/ 6 میلیون بشکه در روز در مقایسه با حدود هفت میلیون بشکه در روز در آوریل خواهد بود.عامل دیگری که از افزایش قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد، رونمایی برنامه 3/ 2 تریلیون دلاری دولت آمریکا برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساخت مانند جاده‌ها و پل‌ها به همراه مقابله با تغییرات اقلیمی بود. اما رشد غیر منتظره شمار متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا خوش‌بینی بازار را تعدیل کرد. همچنین آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته به شکل غیرمنتظره‌ای کاهش پیدا کرده  که به تقویت قیمت‌ها کمک کرد.