بازار سهام

15-01 copy

افت 6/ 2 درصدی بورس

شاخص بورس تهران در نخستین هفته اسفندماه روزهای سراسر منفی را پشت سرگذاشت و افت‌های متوالی و کمرنگ نماگر در روز‌های گذشته سبب شد تا افت هفتگی به 6/ 2 درصد برسد. در ادامه روند نزولی بازار سهام شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی به‌رغم شروع مثبت، باز هم ریزش 5هزار واحدی معادل 5/ 0 درصد را تجربه کرد تا عدد شاخص روی رقم یک میلیون و 205 هزار واحدی قرار گیرد. شاخص کل هموزن نیز به‌رغم تلاش برای مثبت ماندن، با پایان یافتن معاملات بورسی، هفته گذشته یک درصد دیگر از ارتفاع خود را از دست داد، در مجموع هفته معاملات به ارزش 22هزار میلیارد تومان صورت گرفت و سهامداران حقیقی برای نهمین هفته متوالی در نقش فروشنده ادامه دادند و شاهد خروج سهامی به ارزش 2 هزار و 164 میلیارد تومان از سبد سهامداران خرد این بازار بودیم.

 

بازار سکه

15-03 copy

افت سکه پیرو دلار

به سبب کاهش نرخ ارز هفته‌ای کاهشی برای قیمت سکه و طلا رقم خورد. بازار ارز و سکه در هفته گذشته به دلیل تعطیلات روز پنج‌شنبه، کمتر معامله شدند و کاهش هفتگی را به ثبت رساندند، به همین ترتیب به‌رغم افزایش بهای سکه در آخرین روز معاملاتی دادوستدها در هفته گذشته به شدت کاهش پیدا کرد. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز چهارشنبه 11 میلیون و350 هزار تومان فروخته شد که افزایش 100 هزار تومانی را نسبت به روز کاری گذشته نشان می‌دهد، اما برای کل هفته افت 4 درصدی را به ثبت رساند. کاهش قیمت‌ها در قطعات کوچک‌تر سکه نیز نشان‌دهنده کاهش تقاضا در بازار طلا و مسکوکات آن است. به نظر می‌رسد که معامله‌گران منتظر کاهش بیشتر نرخ ارز و تاثیر این کاهش بر ارزان‌تر شدن قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی هستند.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

رشد هفتگی اونس خنثی شد

بهای معاملات اونس طلا روز جمعه در ادامه روند نزولی و عقب‌نشینی از کانال مقاومتی برای دومین بار در هفته گذشته به پایین مرز ۱۸۰۰ دلار کشانده شد. بازده اوراق خزانه آمریکا به بالاترین حد در یک سال اخیر رشد کرده است که نشان می‌دهد بازار تمایل به پذیرش احیای اقتصادی دارد و این امر قیمت طلا را تحت فشار کاهشی قرار داده است. رئیس بانک مرکزی آمریکا رشد اخیر بازده اوراق قرضه را نشانه مطلوبی از انتظارات اقتصادی برآورد کرده و نگرانی‌های تورمی ناشی از سیاست مالی آمریکا را کم‌اهمیت شمرده است. این خوش‌بینی به احیای اقتصادی به همراه انتظارات برای تورم نسبتا بی‌ضرر، به منزله مانع بزرگی برای صعود قیمت طلاست. بر همین اساس بهای هر اونس در معاملات روز جمعه تا ساعت 19 به وقت تهران کمتر از 1740 دلار قیمت خورد.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

پنج روز تا توقف تسه9712

اوراق تسهیلات بانک مسکن در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته رشد قیمت را تجربه کرد و هر فقره از این اوراق در قیمت پایانی 56 هزار و 900 تومان بسته شد که افزایش 3 درصدی تسه9712 را در مقایسه با آخرین قیمت در بازار فرابورس نشان می‌دهد. دومین رشد اوراق تسهیلات اسفند 97 در روز چهارشنبه سبب شد تا افت هفتگی تسه یاد شده به 7/ 4 درصد برسد که در مقایسه با افت هفته پیشین افزایش زیادی را نشان می‌دهد. داد و ستد‌های نماد تسه 9712 تا پایان روز معاملاتی در 13 اسفندماه مجاز بوده و قابلیت معامله دارد و پس از آن این نماد متوقف شده و دارندگان امتیاز این نماد باید طی پنج روز باقی مانده از سررسید تسه 9712 آن را بفروشند زیرا پس از توقف نماد سهام در دست داشته شان ارزشی ندارد.

 

بازار نفت

15-07 copy

عقب‌نشینی از اوج 13 ماهه

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر آماری که رشد غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته با وجود مختل شدن تولید این کشور را نشان داد، کاهش یافت. به نظر می‌رسد عرضه سریع‌تر از تولید پالایشگاهی بهبود یافته و عرضه تا حدودی از تقاضا پیشی گرفته و این مساله قیمت نفت را به عقب‌ رانده است. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا روز گذشته با یک دلار معادل 2 درصد کاهش، به ۶2 دلار و 25سنت در هر بشکه رسید. در حالی که روز پنج‌شنبه هر بشکه نفت خام آمریکا به بالاترین حد خود در 13 ماه گذشته رسیده بود و در قیمت 63 دلار و 53 سنت بسته شد. رشد چشمگیر قیمت‌های نفت تحت تاثیر اختلالات تولید آمریکا و محدودیت عرضه اوپک پلاس به خصوص کاهش یکجانبه تولید نفت عربستان سعودی به میزان یک میلیون بشکه در روز روی داده بود.