بازار سهام

تداوم پیشتازی سهام کوچک‌تر

 در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سهام، بورس تهران با قدرت آغاز کرد؛ اما به‌دلیل عدم ثبات نمادهای بزرگ شاخص‌ساز در محدوده مثبت و افزایش عرضه‌ها از سقف روزانه خود عقب‌نشینی و به رشد ۲/ ۰ درصدی در آخرین روز هفته بسنده کرد و شاخص کل بورس با رشد بیش از۲ هزار واحد در ارتفاع یک میلیون و ۴۴۷ هزار واحدی ایستاد. اما اقبال بازار همچنان به سهام کوچک‌تر بورس است و در چند روز گذشته به‌رغم روزهای منفی بورس شاخص هموزن رشد‌های بهتری به ثبت رسانده و روز گذشته شاخصی که از تمام نمادها تاثیر یکسانی می‌پذیرد، رشد ۷۵/ ۱ درصدی داشت و در سکوی ۴۶۸ هزار ۵۱۱ واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات خرد بورس با اندکی افت نسبت به روز گذشته ۱۱ هزار و ۴۸ میلیارد تومان رقم خورد و سهامی به ارزش ۷۸ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

 

 

 

بازار سکه

سکه در نزدیک کانال12 میلیونی

قیمت طلا و سکه طرح جدید در روز چهارشنبه نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شد؛ سکه تمام بهار آزادی که روز سه‌شنبه در محدوده 11 میلیون تومان قیمت خورده بود، روز گذشته در نزدیکی کانال 12 میلیون تومان بسته شد و هر قطعه تمام طرح جدید 11 میلیون 980 تومان قیمت خورد که افزایش 150 هزار تومانی را نشان می‌دهد. همچنین با افزایش قیمت سکه تمام بهای دو قطعه کوچک‌تر نیز افزایشی شد و به این ترتیب قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 250 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است. علت افزایش طلا و سکه در روز چهارشنبه را می‌توان افزایش10 دلاری اونس طلا در بازار جهانی و ورود دلار به کانال 26 هزار تومانی به‌عنوان دو محرک اصلی مو موثر بر بازار طلا و سکه دانست.

 

 

بازار طلای جهانی

رشد کم طلا

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر تضعیف ارزش دلار و نگرانی‌ها نسبت به تهدید رئیس‌جمهور آمریکا برای عدم امضای بسته کمک مالی کرونایی افزایش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری  تا ساعت 19 به وقت تهران به 1876 دلار رسید این رقم در روز سه‌شنبه در قیمت1852 دلار بسته شده بود. شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا در انگلیس که کشورهای دیگر را وادار کرده است مرزهایشان را به روی این کشور ببندند و تلاش داروسازان برای آزمایش واکسنشان در برابر این نوع جدید، نگرانی‌ها نسبت به روند احیای اقتصادی جهانی را افزایش داده است و این مهم سبب کاهش رشد سالانه طلا شده و رشد اونس طلا را به 23 درصد کاهش داده؛ درحالی‌که این رقم در نیمه دوم آبان ماه به 29 درصد رسید.

 

 

بازار اوراق مسکن

تسه 9710 در کف قیمت

اوراق تسهیلات بانک مسکن در ادامه سیر نزولی که از ماه گذشته آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و این روند در هفته جاری تشدید یافت. تا جایی که شاهد افت قیمت پایانی تسه 9710 به کف قیمتی نیز بوده‌ایم. اوراق تسهیلات بانک مسکن روز گذشته 5 درصدکاهش را در هر دو قیمت خرید و پایانی به ثبت رساند و هر فقره از تسه 9710 در قیمت پایانی 45 هزار و 850 تومان بسته شد. حال که کمتر از دو هفته به پایان سررسید این نماد باقی مانده است هر روز ارزش بیشتری از این اوراق در مقایسه با روز قبل کاسته می‌شود. در حال حاضر هیچ خبری روند کاهشی تسه‌ها را متوقف نکرده است و قیمت اوراق منتشرشده در دی ماه 97 به قیمت مصوب در فروردین سال جاری نزدیک شده است.

 

 

بازار نفت

تشدید روند کاهشی نفت

قیمت نفت پس از انتشار گزارشی که حاکی از رشد غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا و همچنین تهدید ترامپ برای عدم امضای لایحه کمک مالی کرونایی بود در معاملات روز چهارشنبه در ادامه روند نزولی که از روز دو روز گذشته آغاز شد، بار دیگر بیش از یک درصد سقوط کرد. اما در ادامه اندکی از کاهش روزانه جبران شد و بهای معاملات آتی وست‌تگزاس اینترمدییت 70 سنت معادل 4/ 0 درصد افزایش یافت و به ۴7 دلار در هر بشکه رسید. بازارهای نفت در پی شیوع نوع جدید ویروس کرونا در انگلیس که باعث بسته‌های مرزهای جهان به روی این کشور شده و همچنین تردیدها نسبت به وضعیت آمریکا، در هاله‌ای از ابهامات قرار گرفته و روند احیای تقاضا نفت را دچار اختلال کرده است. قیمت‌های نفت در واکنش به رشد ذخایر نفت آمریکا که در مقایسه با انتظارات موجود بسیار منفی بود و سیر نزولی بازار نفت را تشدید کرد.