بازار سهام

چهارمین رشد در سایه دامنه نامتقارن

معاملات بورس تهران در دومین روز هفته جاری پس از دو روز متوالی منفی بر مدار صعود بازگشت و چهارمین رشد شاخص سهام از زمان اجرایی شدن دامنه نوسان نامتقارن رقم خورد. بر این اساس شاخص کل بورس با رشد ۵/ ۰ درصدی روی سکوی یک میلیون و ۱۷۵ هزار واحد قرار گرفت اما شاخص کل هم‌وزن به رغم رشد محدودی که در ابتدای معاملات داشت، با افزایش عرضه‌ سهام کوچک‌تر موفق به حفظ روند مثبت خود نشد وبا افت ۰۲/ ۰ درصدی به محدوده منفی کشانده شد. هرچند که روز گذشته شاهد بهبودی روند معاملات و همچنین سبز پوشی دو شاخص کل بورس و فرابورس بودیم اما همچنان خروج نقدینگی و سنگینی صف‌های فروش ادامه یافت. بر این اساس سهامداران عمده خالص خرید ۶۷۵ میلیارد تومانی رقم زدند و ارزش معاملات نیز افزایش محسوسی نسبت به چند روز گذشته داشت و به رقم ۴ هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان رسید.

 

 

بازار سکه

افزایش سکه در کانال 10 میلیونی

قیمت طلا و سکه همزمان با تغییرات دو بازار اونس طلا و دلار با نوسانات بسیار زیادی مواجه شده است. قیمت سکه با وجود افزایش روز گذشته به سطوح پایین‌تر نیز رفته بود. روز یکشنبه قیمت طلا در بازارهای جهانی به واسطه تعطیلی بازار جهانی تغییری نداشت، اما قیمت دلار در بازار ایران روند افزایشی اما کندی را طی کرد،سکه نیز همپای مولفه تاثیرگذار داخلی افزایش قیمت را تجربه کرد و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی تا میانه‌های10 میلیون تومان رفت و در قیمت 10 میلیون و 450 هزار تومان معامله شد که افزایش 100 هزار تومانی را در مقایسه با روز کاری قبل نشان می‌دهد. تحلیلگران فنی می‌گویند: در صورتی که دلار خود را به بالای مرز ۲۵ هزار تومانی نرساند و معامله‌گرانی که در چند روز گذشته در سمت فروشنده فعال هستند تغییر موضع ندهند احتمال افت سکه به کانال 9 میلیون تومانی بسیار زیاد خواهد شد.

 

 

بازار طلای جهانی

حفظ کانال مقاومتی طلا

اونس طلا در نخستین هفته مارس در چند رفت و برگشت توانست کانال مقاومتی 1700 دلاری خود را حفظ کند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه حدود 3 دلارکاهش یافت تا افت هفتگی به 2 درصد برسد.عامل اصلی نزول قیمت طلا، رشد بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله بوده است که باعث قوی‌تر شدن دلار شد و قیمت طلا را تحت فشار کاهشی قرار داد. پیام هفته گذشته رئیس بانک مرکزی آمریکا که نگرانی‌های تورمی و رشد بازده اوراق قرضه را کم اهمیت شمرد هم به این وضعیت کمکی نکرد. از طرفی کارشناسان به بهبود قیمت طلا در کوتاه‌مدت خوش‌بین هستند، زیرا انتظار دارند قیمت طلا حمایت در پایین‌ترین سطح ۱۱ ماه اخیر را حفظ کند. با این حال کشمکش نزولی طلا تمام نشده و تا زمانی ادامه خواهد یافت که نرخ تورم به سطحی برسد که نتوان آن را نادیده گرفت.

 

 

بازار اوراق مسکن

افزایش سقف خرید تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در روز سبز بازار سهام افزایش قیمت را تجربه کرد و هر فقره از تسه9812 در روز یکشنبه در قیمت 55 هزار و 840 تومان بسته شد. به نظر می‌رسد تقاضا برای خرید اوراق، همزمان با رکود در بازار مسکن کاهش یافته است. روز گذشته نیز گواهی حق تقدم اوراق تسهیلات مسکن با ثبات و آرامش همراه بود و میانگین قیمتی بیشتر نمادهای معاملاتی زیرمجموعه تسه، در محدوده 54 تا 56 هزار تومان در نوسان بود. هیچ‌یک از نمادهای معاملاتی اوراق مسکن نتوانست روز گذشته به دامنه نوسان مثبت یا منفی 5 درصد برسد که نشان‌دهنده ثبات در بازار معاملات اوراق است. شورای‌عالی پول و اعتبار سقف خرید هر کد معاملاتی را از 160 به 280 برگه افزایش داد. باید دید آیا افزایش حد مجاز خرید تسهیلات می‌تواند رکود بازار اوراق تسهیلات مسکن را از میان بردارد یا خیر؟

 

 

بازار نفت

نگرانی از ادامه محدودیت اوپک

قیمت نفت در معاملات هفته گذشته بازار جهانی جهش بزرگی داشت و بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت بیش از 4 درصد افزایش و در ۶۶ دلار و 30سنت بسته شد. احیای قیمت نفت به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا باعث افزایش شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا برای ششمین ماه متوالی شد. عامل دیگری که از رشد قیمت‌ها پشتیبانی کرد، انتشار گزارشی بود که نشان داد اقتصاد آمریکا بسیار بیشتر از میزانی که پیش‌بینی شده بود در فوریه اشتغال ایجاد کرده است و این امر به تقاضای بیشتر برای نفت کمک خواهد کرد. وزیر نفت هند نگران است تصمیم اوپک پلاس برای ادامه محدودیت عرضه با وجود افزایش قیمت‌ها، روند احیای اقتصادی در برخی از کشورها را تهدید کند.چنین اقداماتی از سوی کشورهای تولیدکننده، احیای مبتنی بر مصرف را تضعیف می‌کند و به مصرف‌کنندگان به‌خصوص در بازار حساس به قیمت‌ها آسیب می‌زند.