بازار سهام

1

جدال بورس با دامنه نامتقارن

بازار سهام در ادامه روند نزولی روز شنبه افت بیشتری یافت و پس از 11 روز مجددا به زیر کانال 2/ 1 میلیون واحدی کشانده شد. پس از اجرایی شدن دامنه نوسان نامتقارن روز‌های منفی بورس آغاز شد و هر روز افت‌های متوالی شاخص کل را شاهد بودیم، تا اینکه روز گذشته با افزایش عرضه‌ها به ویژه در بزرگان، نماگر بورس یک درصد دیگر عقب‌نشینی کرد و روی رقم یک میلیون و 193 هزار واحدی ایستاد، این افت بیشترین ریزش بورس پس از اجرای دامنه نامتقارن است. در دادوستد‌های روز گذشته برای دهمین روز متوالی سهامداران حقوقی سنگر خود را در جبهه خریداران حفظ کردند و خالص خرید 692 میلیارد تومانی ثبت کردند. ارزش معاملات خرد بورس با افت 34 درصدی نسبت به آخرین روز معاملاتی به هزار و 996 میلیارد تومان رسید.

 

بازار سکه

3

فشار کاهشی اونس بر سکه

در روز‌های اخیر، سکه و طلا شاهد افزایش قیمت بسیار زیادی بودند که ناشی از صعود قیمت دلار و اونس جهانی طلا بود. اما در روز شنبه روند صعودی طلا و سکه، تحت‌الشعاع سقوط اونس طلا به زیر کانال 1750 دلاری، متوقف شد ودر نتیجه قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز گذشته 11 میلیون و 150 هزار تومان معامله شد که کاهش200 هزار تومانی را در مقایسه با قیمت روز کاری قبل نشان می‌دهد. دلیل اینکه سکه کاهش قیمت شدیدتری را تجربه نکرد، باقی ماندن قیمت دلار در سطوح نسبتا بالا است. در چند روز گذشته به دلیل نوسان زیاد قیمت‌ها، طلا و سکه خریدار ندارد و همین موضوع باعث شده در آستانه عید، بازار مجددا دچار رکود شدیدی شود ضمن اینکه کاهش حباب سکه نیز مهر تاییدی بر کاهش تقاضا است.

 

بازار طلای جهانی

4

تشدیدروند نزولی طلا

بهای اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا 36 دلار و 44 سنت معادل ۲ درصد کاهش یافت و در ۱۷33 دلار و 40 سنت بسته شد. اونس طلا در هفته گذشته به پایین‌ترین قیمت خود در 11 ماه اخیر رسید و برای کل هفته ۳ درصد کاهش را به ثبت رساند.سقوط قیمت طلا به علت رشد چشمگیر بازده اوراق قرضه آمریکا رخ داده است. سود اوراق قرضه آمریکا به بالاترین سطح در یک سال اخیر رسیده و باعث شده قیمت دلار تقویت شود. از طرفی کاهش علاقه به طلا در بازارها که جریان مداوم خروج سرمایه از صندوق‌های قابل معامله در بورس با پشتوانه طلاست،روز پنج‌شنبه به پایین سطح خود رسیده است.به گفته تحلیلگران طلا در معاملات هفته جاری تحت تاثیر بازده اوراق قرضه آمریکا و دلار آمریکا خواهد بود وبه نظر می‌رسد روند نزولی این فلز ارزشمند تحت فشار فروش فنی، شتاب خواهد گرفت.

 

بازار اوراق مسکن

5

روند تسه9712 معکوس شد

در نخستین روز معاملات هفته اوراق تسهیلات بانک مسکن افت قیمت را تجربه کرد و پس از دو رشد متوالی به مسیر نزولی برگشت. هر فقره از اوراق تسهیلات مسکن منتشره در 15 اسفند 97 روز شنبه در قیمت پایانی 55 هزار و 600 تومان بسته شده که کاهش 2/ 2 درصدی را در مقایسه با روز کاری قبل نشان می‌دهد، اما قیمت خرید تسه 9712 با 5 درصد افت کاهش بیشتری را به ثبت رساند. حال که فقط 4 روز تا پایان معاملات تسه یاد شده باقی مانده نوسانات زیادی را شاهد بوده و صف فروش آن سنگین‌تر شده و در مقابل تعداد معاملات نیز کاهش زیادی داشته است، به نظر می‌رسد با توجه به پایان مهلت سررسید اوراق تسهیلات مسکن تقاضای آنچنانی برای تسه 9712 نباشد و این نشان از ادامه روند نزولی خواهد بود.

 

بازار نفت

6

هفته مثبت نفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر رشد ارزش دلار و پیش بینی‌ها برای افزایش تولید در واکنش به بهبود قیمت‌ها، کاهش سنگینی پیدا کرد اما برای کل هفته افزایش نشان داد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا 2 دلار و 3 سنت معادل 2/ 3 درصد کاهش یافت و در ۶۱ دلار و 6۰ سنت در هر بشکه بسته شد. با این حال این شاخص برای کل هفته 3/ 4 درصد رشد داشت.دلار در پی صعود بازده اوراق قرضه دولتی آمریکا به بالاترین حد یک سال اخیر، صعود کرد و قراردادهای نفت که به این ارز قیمت‌گذاری می‌شود را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد.کاهش قیمت روز جمعه همچنین منعکس‌کننده سودگیری معامله‌گران پس از رشد ماهانه نفت وست تگزاس اینترمدییت تحت تاثیر اختلالات تولید در آمریکا و خوش بینی به بهبود تقاضا پس از اجرای برنامه‌های واکسیناسیون کووید- ۱۹ بوده است.