بازار سهام

بورس کم‌رمق در سایه دامنه نامتقارن

با وجود تغییر در دامنه نوسان بازار سرمایه، روزهای منفی در بورس ادامه دارد به طوری که روز سه‌شنبه نیز شاخص کل ١١ هزار واحد دیگر ریزش داشت. هر چند قفل بودن نمادها در صف فروش در محدوده ۲ درصد منفی و پر نکردن حجم مبنا منجر شده تا شاخص‌ها چندان منفی نشوند و شاخص کل بورس با افت ۹/ ۰ درصد روی عدد یک میلیون و ٢۴۵ هزار آرام گرفت. شاخص هموزن با حمایت کمرنگ سهامداران و رشد ۲/ ۰ درصدی همچنان سبز‌پوش ماند. روزگذشته ۱۲ درصد از نماد‌های معامله شده در صف خرید بودند اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۵۱ درصد از سهام بودیم. پیرو صف‌های سنگین فروش، ارزش معاملات هم با افت ۳۰درصدی  به رقم ۴ هزار و۲۳۰میلیارد تومان رسید. ضمن آنکه حقیقی‌ها بیش از پیش در سمت فروش فعال شده‌ و ۷۰۹ میلیارد تومان را از گردونه معاملات خارج کردند.

 

 

بازار سکه

رشد سکه

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار سکه و طلا تحت تاثیر افزایش نرخ دلار با صعود قیمت‌ها روبه‌رو شد. به رغم اینکه بهای اونس طلا در بازار جهانی کاهش داشته اما سکه و طلا از مولفه داخلی تاثیر پذیرفته است. افزایش  قیمت دلار، سبب شد که قیمت سکه و طلا نیز سیر صعودی را به سرعت بپیماید. به‌طوری‌که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 11 میلیون و 910 هزار تومان فروخته شد که افزایش 210 هزار تومانی را در مقایسه با روز دوشنبه نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که سکه خیز مجدد برای تصاحب کانال 12 میلیون تومانی از دست رفته برداشته است و فاصله کمی تا مرز یاد شده دارد. دیروز  اونس طلا در بازار جهانی نزولی بود و عوامل مهم می‌توانند قیمت اونس را همچنان تغییر دهند.

 

 

بازار طلای جهانی

تشدیدکاهش اونس طلا

بهای معاملات اونس طلا روز سه‌شنبه تحت‌الشعاع بدبینی‌هایی که زیر پوست بازار طلا خزیده است، کاهش یافت. هر اونس طلا در (ساعت 19و45دقیقه به وقت تهران) 1810دلار فروخته می‌‌شد.به گفته کارشناسان قیمت فعلی طلا در روند ضعیف قیمت چندان ارزشمند نیست. آمار اقتصادی جاری هم بهبود پیدا کرده و به معنای آن است که طلا عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دارایی‌های دیگر پیدا می‌کند. قیمت طلا برای یافتن نیروی صعودی تقلا می‌کند زیرا انتظارات مثبت برای رشد اقتصادی باعث بالا رفتن بازده اوراق قرضه شده است. تحلیلگران می‌گویند رشد بازده اسمی باعث بالاتر رفتن بازده واقعی می‌شود. در چنین فضایی، هزینه نگهداری طلا که یک دارایی بدون بازده به شمار می‌رود، افزایش پیدا می‌کند و از جذابیت سرمایه‌گذاری در آن کاسته می‌شود.

 

 

بازار اوراق مسکن

سومین افت متوالی تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام در ادامه افت روز‌های گذشته سومین کاهش قیمت خود را تجربه کرد و هم سو با افت شاخص بازار فرابورس و اکثر نماد‌های بازار سرمایه روز منفی را پشت سر گذاشت. هر فقره از تسه 9712در قیمت پایانی 60 هزار و 980 تومان بسته شد که کاهش 3/ 2 درصدی را در قیمت یاد شده نشان می‌دهد. اوراق تسهیلات مسکن که در اسفند  97 منتشر شده و با نماد تسه9712 در فرابورس معامله می‌شود در روزهای ابتدایی هفته تا 64 هزار تومان نیز پیش رفته بود اما در دو روز گذشته رشد ابتدایی این تسه خنثی شد.به نظر می‌رسد که در 17 روز باقی مانده از سررسید تسه9712 تقاضای آن روز به روز کمرنگ تر شود زیرا متقاضیان مهلت کافی را برای ارائه آن به بانک مسکن جهت درخواست وام و طی مراحل قانونی نخواهند داشت.

 

 

بازار نفت

تغییر مسیر نفت

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر سرمای بی‌سابقه در آمریکا که باعث توقف فعالیت پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفت این کشور شده، از کف روزانه فاصله گرفت و افزایشی شد. بهای معاملات وست تگزاس با 8/ 0 درصد افزایش روزانه درنزدیکی مرز 60 دلاری قرار گرفت و نسبت به روزدوشنبه کاهش را به ثبت رساند.اما این شاخص روز دوشنبه به دلیل تعطیلات فدرال آمریکا قیمت نهایی نداشت.اختلالات عرضه غیرمنتظره در آمریکا عامل دیگری برای بهبود کوتاه مدت قیمت‌های نفت شده و قیمت‌ها را به حدی رسانده که بازار انتظارش را داشت با این حال روند صعودی چند روز گذشته سریع‌تر از حد انتظار بود.اما عامل دیگری که رشد قیمت‌ها را محدود کرد، امضای توافق دستمزد کارفرمایان صنعت نفت نروژ با اتحادیه کارکنان این بخش بود و به این ترتیب از اعتصاب در پایانه نفت و تعطیلی میادین نفت و گاز فراساحلی بزرگ جلوگیری کردند.