بازار سهام

چتر حقوقی در بورس تهران

بورس تهران در معاملاتی سومین روز از شهریورماه نیز با افت شاخص کل مواجه شد و این نماگر با کاهش ۲/ ۳ درصدی به محدوده یک میلیون و ۶۰۸ هزار واحد بازگشت. به این ترتیب نماگر اصلی بورس تهران از اوج ۱۹ مرداد ۲/ ۲۲ درصد فاصله گرفت. در عین حال طی ۱۱ روز معاملاتی اخیر ۱۱۶ میلیارد دلار از ارزش کل بازار سهام در مجموع بورس و فرابورس کاسته شده و میانگین روزانه ۳/ ۲ درصد زیان به سهامداران تحمیل شده است. تنها راهکار مقام ناظر برای به تعادل رسیدن بازار در شرایط فعلی اما دستور به بازیگران عمده برای خرید سهام شاخص‌ساز و جمع‌آوری صفوف سنگین فروش بود. به‌طوری که خالص خرید بورس‌بازان حقوقی طی  ۴ جلسه معاملاتی هفته جاری تنها در بورس تهران به ۱۱هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان رسید که در تاریخ این بازار بی‌سابقه بود.

 

 

 

بازار سکه

سکه آب می‌رود

 طی یک هفته گذشته بازار سکه تمام بهار آزادی روند نزولی کم‌شیبی را طی کرده است. همین امر سبب شده تا در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت سکه از محدوده 11 میلیون تومان به 10 میلیون و 700هزار تومان باشیم. بررسی روند قیمت سکه حکایت از آن دارد که قیمت این کالای سرمایه‌ای در روزهای اخیر و در سایه ثبات قیمت دلار همبستگی زیادی با بهای طلا در بازارهای جهانی یافته است. از این رو به نظر می‌رسد که در صورت نبود نوسانی قابل‌توجه در این بازارها و عدم افزایش قیمت ارز در بازارهای داخلی قیمت سکه بهار آزادی نیز در محدوده فعلی در نوسان باشد. با این حال اگر افتی محسوس در بازار اونس جهانی طلا را شاهد باشیم کاهش بیشتر قیمت سکه در بازارهای داخلی امری دور از ذهن نخواهد بود.

 

 

 

بازار طلای جهانی

قیمت طلا افزایش یافت

درجا زدن برای اونس جهانی طلا در روزهای اخیر به یک امر معمول بدل شده است. روز گذشته قیمت این فلز به 1958 دلار رسید. از زمانی که طلا تنها در چهار روز 200 دلار نوسان کرد تا به امروز این فلز گرانبها هیچ واکنشی به جز در جا زدن در میانه کانال 1900 دلاری نشان نداده است. همین امر سبب شده در روزهای اخیر بسیاری از کارشناسان بازارهای جهانی انتظارات خود را نسبت به روند پیش روی طلا تعدیل کنند. از این رو حصول تمامی اهداف قیمتی به جهت‌گیری مقامات پولی در ایالات متحده آمریکا منوط شده است. در صورتی که طی هفته جاری هر یک از اعضای فدرال رزرو به خصوص جرومی پاول اظهاراتی مبنی بر حمایت از اقتصاد آمریکا با ارائه محرک اقتصادی ایراد کنند، می‌توان انتظار داشت که انتظارات تورمی در ارز دلار به رشد قیمت طلا منجر شود.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

رشد بی‌وقفه تسه

هیچ چیزی نتوانسته روند صعودی اوراق تسهیلات مسکن را متوقف کند. اوراق تسهیلات مسکن در روز گذشته نیز مانند روز‌های گذشته روندی صعودی را تجربه کرد. در روز گذشته هر برگ اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 با نماد «تسه 9710» 35/ 3 درصد رشد را تجربه کرد. اگرچه کمتر از چهار ماه به سر رسید این اوراق باقی مانده اما رشد قیمت آن همچنان ادامه دارد. در جریان دادوستد‌های دیروز قیمت تسه 9710 از 77 هزار و 307 تومان به 78هزار و 936 تومان رسید تا نشان دهد روند صعودی این اوراق همچنان ادامه دارد. افزایش قیمت این اوراق در حالی رخ می‌دهد که کلیت بازار سهام روندی نزولی دارد و افت شاخص کل نتوانسته اثری بر این اوراق بگذارد. افزایش قیمت این اوراق مانع تامین مالی آسان برای خریداران مسکن خواهد شد و هزینه آن را افزایش می‌دهد.

 

 

 

بازار نفت

وابستگی به سرنوشت توفان خلیج مکزیک

همان‌طور که روز گذشته پیش‌بینی شد بهای شاخص‌های نفتی در معاملات دوشنبه با رشد همراه بود چراکه توفان‌های لورا و مارکو طی روزهای بعد به خلیج مکزیک در آمریکا خواهند رسید. شرکت‌های آمریکایی تا روز یکشنبه اقدامات احتیاطی را اتخاذ کردند که موقتا 58 درصد تولید نفت خلیج مکزیک را متوقف کرده است. این توفان‌ها پتانسیل ایجاد خسارت چند میلیاردی را دارند. توفان‌ها ممکن است موجب بسته شدن پالایشگاه‌ها شوند و همچنین می‌توانند به تقاضا در این ناحیه آسیب بزنند. نفت و دیگر دارایی‌های پرریسک دیروز به دلیل نشانه‌های بهبود روابط چین و آمریکا تقویت شدند. علاوه بر این، اخبار امیدوارکننده‌ای نیز درباره تولید واکسن و درمان کرونا نیز به گوش می‌رسد. تحلیلگران می‌گویند وضعیت نفت در سه روز آینده احتمالا تا قسمتی با اخبار خلیج مکزیک تعیین شود.