بازار سهام

01

تداوم دامنه نامتقارن تا انتخابات

شاخص‌کل بورس از ابتدای سال 1400 تاکنون بیش از 46 هزار واحد کاهش یافته است. این شاخص در روز گذشته با افت یک‌هزار و 934 واحد به عدد یک‌میلیون و 260 هزار واحدی نزول کرد. گفته می‌شود عواملی چون مذاکرات برجامی، انتخابات ریاست جمهوری و احتمال کاهش نرخ دلار می‌تواند بر تغییر روند معاملات سرمایه‌گذاران تاثیرگذار باشد. با توجه به این عوامل درصورتی‌که تحریم‌ها در مذاکرات برجام برداشته شود انتظار می‌رود که تحولات متفاوتی بر اقتصاد کشور و بورس ایران وارد شود. به گفته کارشناسان به‌نظر می‌رسد پس از برجام، بازار در اواخر اردیبهشت ماه تحت‌تاثیر فضای انتخابات قرار گیرد و تصمیمات در رابطه با دامنه نوسان نامتقارن در هاله‌ای از ابهامات باقی بماند که ممکن است همانند سال گذشته شاهد دو نیمه متقارن از بازار سهام باشیم.

 

بازار سکه

03

چشم انتظاری سکه در نوسانات دلار

سکه بهار آزادی در روز سه‌شنبه با کاهش جزئی در قیمت 10‌میلیون و745 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. در حالی‌که اونس طلا از مرز 1730 دلار عبور کرد، اما به دلیل نتایج مذاکرات برجام و جلسه مجمع تشخیص در مورد FATF، سکه به نوسانات دلار چشم دوخته است. با توجه به روند کاهشی نرخ دلار در روزهای گذشته طلا و سکه نیز کاهش چشمگیری داشتند و در مسیر نزولی قرار گرفته بودند.  سکه در روز گذشته نیز نتوانست صعودی باشد و شاهد کاهش بهای این فلز گرانبها بودیم اما توانست در برابر افت قیمت مقاومت کند و  تنها پنج‌هزار تومان ارزش آن کاهش داشت. این مساله سبب‌شد معامله‌گران جایگاه خود را به‌عنوان خریدار حفظ و مانع کاهش بیشتر قیمت سکه شوند.

 

بازار طلای جهانی

04

عبور طلا از مرز 1740 دلار

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر ضعیف‌تر شدن ارزش دلار و عقب‌نشینی بازده اوراق قرضه آمریکا، به بالاترین حد در بیش از یک هفته گذشته صعود کرد و بار دیگر توانست مدار 1740 دلاری بازگردد. هر اونس در تابلوی بازار جهانی در ساعت 19:30 به وقت تهران به 1744 دلار رسید. پس از آمار اقتصادی قوی روز جمعه و روز گذشته در آمریکا، موقعیت دلار به‌عنوان دارایی مطمئن تضعیف و سرمایه‌گذاران به سوی دارایی‌های پرریسک با بازدهی بالاتر رفتند. دلار در برابر ارزهای رقیب به پایین‌ترین حد دو هفته گذشته نزول کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر ساخت. همچنین بازده اوراق خزانه آمریکا کاهش یافت و از بالاترین رکورد ۱۴ ماه اخیر‌ فاصله گرفت. بازده پایین‌تر اوراق قرضه هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را کاهش می‌دهد.

 

بازار اوراق مسکن

05

تداوم کاهش تقاضای خرید

روند نزولی اوراق تسهیلات مسکن باعث شده است که هر برگ تسه 9812 در بازار فرابورس از ابتدای سال 1400 تا‌کنون با از دست‌دادن 6 هزار و 900 تومان از ارزش خود در قیمت پایانی 50 هزار و 800 تومان معاملات خود را در روز سه‌شنبه به پایان برساند. بر این اساس تسه‌9812 در معاملات روز گذشته در 65 نوبت به ارزش بیش از 15‌میلیون تومان معامله شد. متوسط قیمت این اوراق در روز گذشته نیز کاهش قیمت را تجربه کرده است. با توجه به رکود بازار مسکن و معاملات اوراق تسهیلات مسکن متقاضی و خریدار بالایی برای تسه وجود ندارد. به گفته برخی کارشناسان با توجه به روند معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن محدوده 55 هزار تومان را باید یک منطقه برای شروع تغییرات مثبت دانست و انتظار می‌رود که ارزش این اوراق به کمتر از 45‌هزار تومان افت نکند.

 

بازار نفت

06

بهبود قیمت نفت

در حالی‌که پس از کاهش قیمت بیش از 4 درصدی روز دوشنبه که به دلیل نگرانی از رشد تولید اوپک‌پلاس اتفاق افتاد، با افزایش تقاضای معامله‌گران به دنبال خرید نفت ارزان، قیمت‌ها روز سه‌شنبه شاهد افزایش بود. در عین حال انتشار آمارهای اقتصادی در چین و آمریکا نیز به ترمیم قیمت کمک کرد. آمارهای منتشر‌شده در آمریکا نشان‌دهنده شتاب‌گرفتن ترمیم رشد اقتصادی در این کشور بوده و این به تقویت چشم‌انداز بازار انرژی کمک می‌کند. همچنین ترمیم بخش خدمات چین که رشد آن در ماه مارس شتاب گرفت، عامل‌ دیگری است که از خیز نفت برای صعود پشتیبانی کرد. بر این اساس قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در معاملات روز سه‌شنبه به کانال 60 دلاری بازگشت در حالی‌که روز قبل به محدوده 57 دلاری سقوط کرده بود.