بازار سهام

15-01 copy

افت 7/ 6 درصدی بورس در یک ماه

 معاملات روز سه‌شنبه همچون روزهای گذشته برمدار منفی آغاز شد، اما با بهبود تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز مسیر شاخص کل چرخید و پس از 4 افت متوالی سبز پوش شد و با ثبت 25/ 0درصد افزایش روی رقم یک میلیون و 219 هزار واحدی ایستاد. این فضای مثبت به نمادهای کوچک‌تر تسری پیدا نکرد و اقبال کم‌رمق سهامداران، شاخص هم‌وزن را به محدوده منفی کشاند. سیاست‌های مختلف برای بهبود روند معاملات و کنترل خروج نقدینگی اجرا شد، اما این تصمیم‌ها یکی پس از دیگری به کاهش ارزش معاملات و خروج نقدینگی دامن زدند، تا جایی که مجموع ارزش معاملات در هفته جاری به کمترین مقدار خود در دو سال گذشته رسید.سومین روز مثبت بازار سرمایه از ابتدای سال جاری در حالی رقم خورد که شاخص کل طی این مدت 7/ 6 درصد ارتفاع خود را از دست داد و این بیشترین بازده منفی نماگر در فروردین ماه در تاریخ بورس تهران است. 

 

بازار سکه

15-03 copy

سکه در مسیر کاهشی

در آخرین روز از سال 99 تمایل چندان زیادی برای عرضه سکه دیده نمی‌شد و این فلز زرد گرانبها توانست بهای خود را تا نزدیکی 11 میلیون تومان بالا بکشد. با این حال شروع سال جدید و انتشار برخی اخبار در رابطه با نشست‌ها و تصمیم‌های اقتصادی و غیر اقتصادی داخلی و خارجی منجر به افت روزافزون نرخ در بازار سکه شد. گفتنی است که عملکرد ماهانه سکه نیز مانند دیگر بازارهای داخلی منفی بوده و بازدهی منفی 5/ 8 درصدی را به ثبت رسانده است. به عبارت دیگر بهای سکه از محدوده 11 میلیون تومان به حدود 10 میلیون تومان افت کرده است. قیمت هر سکه بهار آزادی در روز گذشته نیز در ادامه روند نزولی خود به رقم 10 میلیون و 100 هزار تومان افت کرد که در مقایسه با روز کاری قبل کاهش 200 هزار تومانی را نشان می‌دهد.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

عقب نشینی طلا از رکورد یک‌ماهه

قیمت طلا روز سه شنبه تحت تاثیر ضعیف شدن دلار رشد ملایمی داشت و از بالاترین رکورد یک ماه و نیم گذشته که به آن صعود کرده بود، عقب نشینی کرد.به این ترتیب بهای هر اونس طلا (ساعت 16 به وقت تهران) با 2/ 0 درصد افزایش، به ۱۷74 دلار و ۴۰ سنت رسید. طلا تحت تاثیر رشد بازده اوراق خزانه، از رکورد بالای روز دوشنبه عقب‌نشینی کرد اما رشد بازده روی دلار تاثیر نگذاشت و عملکرد ضعیف این ارز برای طلا حمایت‌کننده بود. بانک مرکزی آمریکا بار دیگر بر موضع خود برای ادامه سیاست‌های پولی تسهیلی تا زمان پایان یافتن بحران تاکید کرد و مقامات بانک مرکزی آمریکا گفتند هر گونه افزایش نرخ تورم موقتی خواهد بود.همچنین عاملی که مانع از کاهش بیشتر قیمت طلا شد، کاهش شاخص دلار بود که به پایین‌ترین حد 7 هفته اخیر در برابر ارزهای رقیب نزول کرد.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

بازدهی سرخ تسه

در بازار فرابورس تهران اوراق تسهیلات مسکن که با نماد تسه 9812 مورد معامله قرار می‌گیرد بر روند کاهشی و تغییرات قیمتی مثبت محدود خود ثابت قدم بوده است، به طوری که ارزش هر برگه از این اوراق بانک مسکن در روزهای پایانی اسفند سال گذشته در محدوده 56 هزار و 900 تومان مورد معامله قرار می‌گرفت. در حالی که با شروع سال جدید تسه 9812 روند کاهشی را به خود گرفته و روز به روز از ارزش آن کاسته می‌شد تا جایی که به رقم پایانی 49 هزار و 842 تومان رسید. بر این اساس بازدهی ماهانه این اوراق 5/ 12 درصد در جهت منفی شکل گرفته است. تسه 9812 با حفظ گارد نزولی خود در روز گذشته نیز با افت قیمتی بیش از یک درصد همراه بود و در قیمت پایانی 49 هزار و 824 تومان بسته شد.

 

بازار نفت

15-07 copy

صعود نفت

در حالی که تضعیف دلار سبب تقویت قیمت مواد خام شده و انتظار می‌رود حجم ذخایر نفت خام آمریکا کاهش یابد، قیمت نفت روز سه‌شنبه افزایش قیمت را تجربه کرد و به بالاترین رقم دریک ماه گذشته رسید. اما افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آسیا مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها در روز گذشته شد. بهای هر بشکه نفت وست تگزاس به 63 دلار و 60 سنت رسید. عامل دیگری که از قیمت‌ها پشتیبانی کرد، انتظارات برای کاهش سطح ذخایر نفت و سوخت‌های تقطیری در هفته گذشته بود، اما تحلیلگران پیش‌بینی کردند ذخایر بنزین طی هفته گذشته افزایش پیدا کرده و عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده عضو اوپک است، تولیدش را به طور یکجانبه یک میلیون بشکه در روز در ماه‌های فوریه، مارس و آوریل کاهش داد تا از پیمان محدودیت عرضه اوپک‌پلاس همزمان با شیوع گونه‌های جدید ویروس کرونا و ضعیف شدن تقاضا حمایت کند.