بازار سهام

15-01 copy

خواب بازار سرمایه

بازار سهام در این روزها با افزایش فشار عرضه و کاهش مداوم ارزش معاملات روبه‌رو است، به طوری که سرمایه معامله‌گران توان رشد و خارج شدن از ضرر و زیان‌ها را ندارد و بسیاری از نمادهای بازار همچنان در صف‌های فروش قفل هستند. بر این اساس شاخص کل در روز گذشته با افت 1/ 0 درصدی به عدد یک میلون و 173 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. اما با وجود منفی‌های مکرر امیدهایی در برخی نمادهای شاخص‌ساز دیده می‌شود. علاوه بر اینکه سیاست‌هایی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه اتخاذ شده است، تغییری در روند نزولی و نقدشوندگی ایجاد نکرده و بازار از مدار اصلی خود که گرداننده اصلی دادوستد‌ها سرمایه‌گذاران حقیقی هستند، خارج شده به طوری که تغییر در زیرساخت‌های معاملاتی مانند متقارن‌سازی دامنه نوسان و کاهش حجم مبنا تاثیر چندانی تاکنون بر رشد شاخص‌ها نداشته است.

 

بازار سکه

15-03 copy

بازگشت بر مدار صعود

با قدرت گرفتن دلار و رسیدن آن به کانال 23 هزار تومانی شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار طلا بوده‌ایم. معاملات روز سه‌شنبه بازارطلا و سکه بر خلاف کاهش روز گذشته، بار دیگر بر مدار صعود بازگشت. افزایش اونس جهانی و عبور دلار از کانال 23 هزار تومانی را می‌توان عامل صعود قیمت‌ها در بازار طلا و سکه دانست. به این ترتیب هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 10 میلیون و 260 هزار تومان معامله شد که افزایش 200 هزار تومانی را در قیاس با آخرین قیمت معاملاتی نشان می‌دهد. رشد بهای این فلز گرانبها سبب افزایش شکاف قیمتی بین ارزش ذاتی سکه و ارزش واقعی آن شده است. قیمت طلا و سکه در روزهای پایانی هفته به دو دلیل، اعلام شاخص‌های اقتصادی آمریکا از جمله نرخ بیکاری، افزایش یا کاهش ارزش سهام و به دلیل روزهای پایانی هفته دچار نوسان تقاضا خواهد شد. 

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

عبور طلا از مرز 1850 دلار

سطح 1900 دلاری طلا در ابتدای سال 2021 از دست رفته و این فلز گرانبها تا محدوده 1680 دلار نیز افت کرد. اما روزسه‌شنبه همراه با داده‌های ناامیدکننده اقتصاد ایالات متحده، قیمت طلا شروع به یک حرکت صعودی کرد و تا 1875 دلار نیز پیش رفت اما بعد رو به کاهش گذاشت و در ساعت 20 به وقت تهران 1867 دلار معامله می‌شد. مهم‌ترین عامل افزایشی شدن قیمت طلا طی هفته‌های اخیر را می‌توان به داده‌های اقتصادی ضعیف ایالات متحده، به‌خصوص داده‌های مربوط به مشاغل و خرده‌فروشی نسبت داد. به باور کارشناسان بازار هم‌اکنون با داده‌های منفی اقتصادی روبه‌رو شده و انتظارات تورمی نیز افزایش یافته است. در این میان فدرال رزرو نیز در حال ادامه دادن به سیاست‌های مالی سازگار خود است که می‌تواند نرخ بازده واقعی را بیش از پیش منفی کرده و در نتیجه قیمت طلا می‌تواند افزایش پیدا کند.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

 سطح جدید حمایتی تسه

در ابزارهای نوین مالی بازار فرابورس تهران، اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه 9812 مورد معامله قرار می‌گیرد پس از یک هفته سبزپوشی مداوم و رشد قیمت به عدد 59 هزار و 600 تومان، در روز سه‌شنبه با افت 14/ 2 درصدی معادل یک هزار و 274 تومان، به قیمت پایانی 58 هزار و 336 تومان تنزل یافت. این افت قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن با حجم داد و ستد 91 برگه اوراق و ارزش معاملاتی بیش از 67 میلیون تومان همراه بود. بهای این اوراق پس از افت مداوم در سال جدید مجدد به سطح قیمتی خود در اسفندماه سال گذشته بازگشته است که بر این اساس به گفته برخی کارشناسان ورود تسه 9812 به سطح 58 هزار تومان و تثبیت آن در این محدوده و اعطای تسهیلات برای بازسازی املاک از سوی بانک مسکن می‌تواند از تداوم ماندگاری قیمت‌ها در محدوده فعلی حکایت داشته باشد.

 

بازار نفت

15-07 copy

دام قیمتی نفت

رفع محدودیت‌های ویروس کرونا در بسیاری از کشورها که منجر به افزایش تردد و حمل و نقل شده، با افزایش تقاضای سوخت در آمریکا و دیگر کشورها همراه شده‌است، به طوری که قیمت‌ها در جهت حرکت صعودی عمل کرده‌اند. اما در این بین افزایش عرضه نفت خام و شمار مبتلایان در هند و چین مانع از خیز بیشتر قیمت‌ها شده است. بر این اساس بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در روز سه‌شنبه با افزایش 62/ 1 درصدی به قیمت 66 دلار و 60 سنت صعود کرد. به باور معامله‌گران جو فعلی حاکم بر بازار جهانی نفت صعودی دیده می‌شود در حالی که برخی دیگر معتقدند که قیمت‌ها بدون شک در دام افزایش تقاضا در آمریکا و نیز کاهش همزمانی مصرف در شرق آسیا افتاده است و باید در انتظار یک افت قیمتی برای نفت باشیم.