بازار سهام

درجا زدن شاخص کل

1

پس از رشد متوالی 5 روزه بازار سهام،  این بازار روز چهارشنبه را متفاوت پشت سر گذاشت. به‌طوری که شاخص کل تا نیمه بازار روند نزولی را دنبال کرد و پس از آن به‌طور ناگهانی مسیر صعودی را پیش گرفت. بر این اساس تغییرات روز گذشته این نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای صفر درصد بوده و شاخص تحرک خاصی نداشت. در همین راستا شاخص هموزن نیز با وضعیتی مشابه شاخص کل اما با قدرت کمتر روز را با 08/ 0 درصد کاهش به پایان رساند. به گفته برخی کارشناسان از مهم‌ترین دلایل افت بازار می‌توان به تعیین دستوری، نرخ بهره و نرخ ارز نیمایی اشاره کرد که درآمد شرکت‌‌های بورسی را کاهش می‌دهد و در مقابل منابع را به بازارهای موازی هدایت می‌کند. همچنین کارشناسان معتقدند با تصمیمات اخیر سیاستگذاران در رفع محدودیت‌‌ها ممکن است بازار سیگنال‌‌های مثبتی دریافت کند.

 

بازار سکه

همسویی سکه با افت دلار

3

سکه امامی طی معاملات روز چهارشنبه در پی افت نرخ دلار در بازار داخلی افت قیمت داشت. به‌طوری که هر قطعه از این سکه روز گذشته به قیمت 12 میلیون و 190 هزار تومان داد‌و‌ستد شد. نوسانات مثبت اونس طلا در بازار جهانی باعث شده تا از سرعت و شدت ریزش این فلز گرانبهای داخلی کاسته شود. گفته می‌شود معامله‌گران بازار طلا و سکه امیدوار هستند نرخ دلار در بازار داخلی از فاز نزولی خارج شود، تا سکه بتواند مجددا در مسیر صعودی قرار بگیرد. لذا رفتارهای متفاوت روز گذشته سرمایه‌گذاران باعث شد  این فلز به سختی به زیر سطح 12 میلیون و 200 هزار تومان افت کند و نوسانات زیادی را شاهد باشد. درصورتی‌که کاهش قیمت دلار ادامه‌دار باشد احتمال ورود سکه به کانال 11 میلیون تومان افزایش می‌‌یابد.

 

بازار طلای جهانی

افزایش حمایت از بازار طلا

4

با کاهش شاخص دلار آمریکا راه برای افزایش قیمت اونس طلا در بازار جهانی برای دومین روز معاملاتی متوالی هموار شد. همین امر باعث شد طلا بالای سطح 1800 دلار باقی بماند. به‌طوری که هر اونس طلا روز چهارشنبه به قیمت 1804 دلار معامله شد. از نگاه تعدادی از فعالان این حوزه، فدرال رزرو لحن خود را در رابطه با افزایش نرخ به دنبال رشد پیش بینی شده یا عادی‌سازی نرخ بهره در ماه مارس ملایم کرده است. به عبارت دیگر، این نهاد مالی آمریکا درباره سیاست پولی به روز شده خود که هفته گذشته اعلام کرد، شفافیت کاملی ندارد. همچنین گفته می‌شود طلا به دلیل افت و خیز بازار اوراق قرضه ایالات متحده و همچنین قدرت دلار به عقب و جلو می‌‌رود. به‌طوری که به نظر می‌‌رسد ضعف در بازارهای ارز به حمایت از طلا کمک می‌کند.

 

بازار اوراق مسکن

تسه در مسیر قله خود

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس معامله می‌شوند روز چهارشنبه تماما سبز‌پوش شدند. به‌طوری که تسه 9812 نیز روز گذشته با 16/ 2 درصد افزایش معادل 2 هزار و 629 تومان کار خود را در قیمت پایانی 124 هزار و 619 تومان خاتمه داد. معاملات این اوراق طی روز یاد شده با تعادل نسبی میان خریداران و فروشندگان انجام شد. بر این اساس تسه 9812 با تعداد 50 معامله و به ارزش بیش از 31 میلیون تومان روز گذشته را پشت سر گذاشت. کارشناسان معتقدند کاهش انتظارات تورمی به دلیل اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌‌ای و ثبات بازار ارز در آرامش بازار تاثیرگذار بوده و برخی افراد منتظر افت قیمت هستند. اما اگرچه قیمت خانه در یک سال گذشته افزایش محسوسی نداشته، با کاهش نیز مواجه نشده است. از طرف دیگر رشد زیاد بهای ساخت و‌ساز می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده در کاهش قیمت خانه عمل کند.

 

بازار نفت

بحبوحه بازار نفت

6

نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا روز چهارشنبه با وجود برخی گمانه‌‌زنی‌‌ها درباره عرضه بیش از حد انتظار توسط اوپک پلاس که باعث ایجاد تمایلات نزولی در بازار است؛ به دلیل وجود برخی تنش‌‌های ژئوپلیتیک و عرضه محدود جهانی از بازار نفت حمایت شد و اندکی رشد قیمت را تجربه کرد. به‌طوری که هر بشکه نفت WTI روز گذشته به قیمت 88 دلار و 23 سنت معامله شد. شماری از کارشناسان بر این عقیده هستند که بهای نفت در حال حاضر بدون قید و شرط در حالت صعودی قرار دارد. علاوه بر این تنش‌‌های بین‌المللی، درکنار عرضه کم و سرمای هوا می‌تواند محرک جانبی برای رشد قیمت نفت به حساب آید. در مقابل قیمت‌‌ها نیز به دلیل برخی انتظارات مبنی بر افزایش ذخایر نفت از گزارش‌های عرضه هفته جاری آمریکا تحت فشار قرار گرفته‌‌اند.