بازار سهام

روز متفاوت بورس

1

بازار سهام، برخلاف روزهای ابتدایی هفته، در روز دوشنبه مثبت و صعودی آغاز به کار کرد؛ به‌‌‌طوری که اکثر نمادهای بازار سبزپوش شدند. بر این اساس شاخص کل توانست در این روز با 57/ 0 ‌‌‌درصد رشد تا سطح یک‌‌‌‌میلیون و 283‌هزار واحد صعود کند. شاخص کل هم‌‌‌وزن نیز همسو با روند بازار، مثبت شد و 2/ 0درصد به ارتفاع خود افزود. لازم به ذکر است که دادوستدهای روز یاد شده با تداوم حاکمیت رکود دنبال شد و ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) از یک ‌‌‌هزار و 495‌میلیارد تومان فراتر نرفت. مثبت شدن بازار در این روز را می‌توان به عواملی همچون رشد نرخ دلار آزاد به بالای سطح 27‌هزار تومان و افزایش دلار نیمایی ارتباط داد. به گفته کارشناسان انتظار می‌رود تا مشخص شدن نتیجه قطعی مذاکرات، بازار در یک حالت رفت و برگشتی باقی بماند.

 

بازار سکه

نگاه‌‌‌های متضاد به بازار سکه

3

بهای سکه امامی در روز دوشنبه بعد از چند روز تلاش و بازگشت مجدد به کانال 12‌میلیون تومان، توانست فعلا جایگاه خود را در این سطح تثبیت کند. به طوری که هر قطعه سکه با کاهش ناچیز به قیمت 12‌میلیون و 100‌هزار تومان داد و ستد شد. پتانسیل رشد بهای این سکه در این روزها با افزایش قوی قیمت اونس طلا در معاملات بازار جهانی و همچنین روند افزایش پلکانی نرخ دلار در بازار داخلی، بیشتر شده است. برخی تحلیلگران فنی احتمال می‌دهند در صورتی که این فلز گرانبهای داخلی در بالای سطح مقاومت فنی 12‌میلیون و 250‌هزار تومان تثبیت شود، انتظارات کاهشی در این بازار کمتر شود. در مقابل نیز عده‌‌‌ای معتقدند که بازار در برابر نزول قیمت‌ها مقاومت کرده و در صورت توافق سکه مجددا به زیر 12‌میلیون تومان افت خواهد کرد.

 

بازار طلای جهانی

افت پس از صعود طلا

4

ترس از حمله روسیه به اوکراین باعث شده بود تا سرمایه‌گذاران از دارایی‌‌‌های پرریسک عقب‌نشینی ‌‌‌کنند. در این میان نیز بازدهی اوراق بهادار 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا کاهش یافت و به ارزش فلز گرانبها در ابتدای هفته رونق بخشید اما در نهایت اونس طلا  روز سه‌‌‌شنبه با عقب‌نشینی روسیه از مرزهای اوکراین از روند افزایشی خود دست کشید و به سطوح پایین‌‌‌تری افت کرد. به طوری که هر اونس طلا در روز گذشته به قیمت 1851 دلار و 50 سنت معامله شد. به گفته برخی از کارشناسان این بازار مقامات فدرال رزرو همچنان به بحث در مورد چگونگی افزایش تهاجمی نرخ بهره پیش از جلسه مارس 2022 ادامه می‌دهند. همچنین برخی تحلیلگران بر این باور هستند که با افزایش نگرانی‌های ناشی از تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک طلا می‌تواند حتی به نزدیکی سطح 2هزار دلار نیز صعود کند.

 

بازار اوراق مسکن

تسه‌‌‌ 150‌هزار تومانی

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن معاملات روز دوشنبه را نیز بر مدار صعودی سپری کردند. به طوری که تسه 9812 در روز دوشنبه با دادوستد در سقف مجاز حدود 5‌درصدی معادل 7‌هزار و 270 تومان افزایش توانست کانال جدید 150‌هزار تومانی خود را فتح کند و در بالای این سطح تا قیمت پایانی 153‌هزار و 325 تومان جهش داشته باشد. همچنین این اوراق تسهیلات با تعداد 44 معامله و به ارزش بیش از 108‌میلیون تومان روز دوشنبه را با افزایش هر چه بیشتر قدرت در سمت خریداران پشت سر گذاشت. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که افزایش سقف خرید اوراق تسهیلات بانک مسکن موجب شد تا متقاضیان خرید ملک تمایل بیشتری برای مشارکت در این بازار داشته باشند و عدم‌تناسب عرضه و تقاضا سبب رشد قیمت این اوراق تا سطح مذکور شده است.

 

بازار نفت

موج نگرانی در بازار نفت

6

نفت WTI روز سه‌‌‌شنبه پس از رشد قابل‌توجه و رسیدن به سطح 95 دلار در روز ماقبل، کاهش یافت. جایی که با عقب‌نشینی روسیه از مرزهای اوکراین هراس جمعی از تهاجم روسیه به اوکراین، که می‌تواند باعث اختلال در عرضه شود، به حداقل رسیده است. طوری که این نفت در روز گذشته تا قیمت 91 دلار و 86 سنت در هر بشکه عقب‌نشینی کرد. گفته می‌شود در صورتی که مذاکرات هسته‌‌‌ای ایران و آمریکا به توافق برسد یا بازارهای جهانی در بحبوحه نگرانی‌ها از تورم و سیاست‌های پولی سخت‌‌‌تر سقوط بیشتری کنند، ممکن است بازارهای نفت شاهد یک اصلاح واقعی باشند. در مقابل کمبود تولید اوپک‌پلاس و نگرانی‌های مربوط به ظرفیت مازاد نیز احتمالا بازار نفت را محدود نگه داشته و قیمت‌ها می‌تواند در اوایل سه ماه دوم سال‌جاری به بیش از 100 دلار در هر بشکه برسد.