بازار سهام

افت ۴/ ۳ درصدی در آبان

1

بازار سهام در دومین روز معاملاتی هفته، مسیر پر پیچ و خمی را طی کرد؛ به طوری که با شروع دادوستدهای دیروز، این بازار در مدار مثبت آغاز به کار کرد، اما پس از ساعاتی با سنگین‌شدن صف‌های فروش به محدوده منفی کشیده شد. چیزی نگذشت که خریداران دست به کار شدند و روز سبزرنگی را برای بورس رقم زدند. به این ترتیب، شاخص سهام با رشد کم‌رمق 25/ 0‌درصدی در ارتفاع یک‌میلیون و 386هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با کلیت بازار در محدوده منفی به معاملات خود در روز یکشنبه پایان داد. بورس تهران در آبان‌ماه تحت ‌تاثیر عوامل متعدد، از جمله سیاستگذاری برای برخی صنایع و اخبار مرتبط با ازسرگیری مذاکرات وین و تاثیر آن بر بازار ارز که بر بازار سهام نیز سایه افکنده است، سیر نزولی را دنبال کرد و افت 44/ 3‌درصدی را به ثبت رساند.

 

بازار سکه

رشد 8/ 5 درصدی سکه در آبان‌ماه

3

سکه امامی با توجه به روند نوسانی دلار در پی مذاکرات برجامی و همچنین افزایش تقاضای طلای جهانی و رشد قیمت آن، ماه گذشته عملکرد مثبتی از خود به جا گذاشت؛ به طوری که این کالا توانست 84/ 5‌درصد سودآوری ماهانه برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد. علاوه بر این، فلز گرانبهای داخلی توانست در آبان‌ماه حباب قیمتی خود را از سطح 250‌هزار تومان به نزدیکی 170‌هزار تومان کاهش دهد. به گفته عده‌‌‌ای از فعالان بازار طلا و سکه، با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر روند آتی دلار و طلای جهانی می‌توان انتظار داشت، سکه بیشتر با نگاه به دلار مسیر خود را تعیین کند. بر این اساس، بهای هر سکه امامی روز یکشنبه با افزایش کم‌رمق دلار به نیمه کانال 12میلیون تومانی رسید و در سطح 12میلیون و 510‌هزار تومان قرار گرفت.

 

بازار طلای جهانی

تعیین‌تکلیف طلا

4

در شرایطی که همه نگاه‌‌‌ها به انتخاب رئیس آینده فدرال‌رزرو آمریکا از سوی جو بایدن دوخته شده، اونس طلا منتظر عامل تاثیرگذار جدید برای فتح مرز ۱۹۰۰دلار است. طلا در آخرین روز معاملاتی هفته‌پیش به پایین‌‌‌ترین سطح طی یک هفته اخیر سقوط کرد و با 2/ 1‌درصد کاهش در کل هفته در قیمت 1845دلار بسته شد. به گفته کارشناسان، اگر بایدن فرد دیگری را جایگزین جروم پاول کند، طلا به قیمت بیشتری صعود خواهد کرد؛ زیرا انتظارات برای افزایش نرخ‌های بهره به مدت بیشتری به تعویق خواهد افتاد، اما اگر پاول در مقام خود باقی بماند، به نظر می‌رسد طلا همچنان تمایل صعودی داشته باشد. طلا همچنان پناه امنی برای دارایی در برابر رکود تورمی تلقی می‌شود، اما کشمکش بین دورنمای تورم بالا و احتمال افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی به نتیجه قطعی نرسیده است.

 

بازار اوراق مسکن

درخشش عملکرد ماهانه تسه

5

اوراق تسهیلات بانک‌مسکن که با نماد تسه 9812 در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز یکشنبه با 33/ 1‌درصد رشد معادل یک‌هزار و 93تومان به قیمت پایانی 83‌هزار و 391تومان دست یافت و جایگاه خود را برای سومین روز متوالی در بالای سطح 80‌هزار تومان حفظ کرد. این روند صعودی را می‌توان برگرفته از طرح نهضت ملی مسکن دانست که با آغاز آن تقاضای خانه‌اولی‌‌‌ها برای خرید مسکن افزایش یافته است. گفته می‌شود اگر تورم کنترل شود، قطعا سیستم بانکی به پرداخت تسهیلات طولانی‌مدت ترغیب خواهد شد. اما در حال حاضر نرخ تورم و در نتیجه، اعطای تسهیلات طولانی‌مدت برای سیستم بانکی دشوار است. اگر نرخ تورم کنترل شود، هم بانک‌ها ترغیب به اعطای تسهیلات مسکن می‌‌‌شوند و هم خانوارها از پس بازپرداخت اقساط آن برمی‌‌‌آیند.

 

بازار نفت

نفت در قعر یک‌ماهه

6

نفت وست‌تگزاس اینترمدییت، روز جمعه با افزایش دوباره آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در اروپا که روند احیای اقتصادی این منطقه را به مخاطره می‌اندازد و دورنمای اقدام اقتصادهای بزرگ را در برداشت از ذخایر ملی نشان می‌دهد، به کف یک‌ماه اخیر سقوط کرد و به 75دلار و 60سنت رسید. به نظر می‌رسد بازار نفت از نظر بنیادین در وضعیت خوبی قرار دارد، اما قرنطینه‌ها در حال حاضر ریسک بدیهی به شمار می‌روند. از طرفی شرکت‌های انرژی آمریکایی برای چهارمین هفته متوالی به شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد که شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا در هفته منتهی به ۱۹نوامبر با هفت‌حلقه افزایش، به ۵۶۳حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ است و ۲۵۳حلقه معادل ۸۲‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.