بازار سهام

بازگشت بورس به مدار صعود

01

بورس در نخستین روز کاری پاییز، شاهد افزایش تقاضا در کلیت بازار بود و توانست بخشی از عقبگردهای سنگین هفته گذشته را جبران کند. به این ترتیب، با رشد بیش از ۳۵هزار واحد معادل 57/ 2درصد به رقم یک‌میلیون و ۴۲۲هزار واحد رسید و بار دیگر مرز روانی یک‌میلیون و ۴۰۰هزار واحدی را پس گرفت که بیشترین رشد روزانه (درصدی) این نماگر از ۹مرداد تاکنون بوده است. شاخص هم‌وزن نیز با نماگر اصلی بورس همرنگ شد و 79/ 1درصد بر ارتفاع خود افزود. روز گذشته شاهد بازار یکدست سبزپوش بودیم، اما ارزش معاملات خرد بورس نسبت به آخرین رقم، کاهش محسوسی داشت و به ۴هزار ۷۰۲میلیارد تومان رسید. در این بین حقیقی‌ها بار دیگر افسار معاملات را در دست گرفته و خالص خرید ۳۱۰میلیارد تومانی را رقم زدند.

 

بازار سکه

سطح حمایتی و مقاومتی سکه

03

ریزش بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی انتهای هفته، روند قیمتی سکه امامی برای ماندن در بالای مرز ۱۲میلیون تومانی را در روز شنبه دشوار کرد، به طوری که سکه روز گذشته مجددا با از دست دادن این سطح به قیمت 11میلیون و 930هزار تومان عقب‌نشینی کرد. برخی از فعالان بازار طلا و سکه پیش‌بینی می‌کنند با توجه به اینکه در روزهای آینده اتفاق خاصی به لحاظ اقتصادی و سیاسی رخ نخواهد داد، قیمت طلا و سکه در محدوده کنونی باقی بماند و شاهد نوسانات چشمگیری نباشیم. علاوه بر این، به گفته تحلیلگران فنی، سکه تمایل زیادی به ماندن در محدوده 12میلیون تومانی دارد؛ زیرا این سطح، یک سطح حمایتی است و در عین حال با توجه به شرایط فعلی، به‌عنوان سطح مقاومتی

نیز عمل می‌کند.

 

بازار طلای جهانی

تلاش برای حفظ کانال

04

به دنبال تضعیف دلار، بهای طلای جهانی در آخرین روز معاملاتی هفته (جمعه) شاهد افزایش بود، اما احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا سبب شد رشد قیمت آن ناچیز باشد. به این ترتیب نرخ این فلز گرانبها در سطح 1750دلار بسته شد. بدبینی شدید در بازار طلا پس از نشست سیاست پولی فدرال رزرو و اعلام احتمال انتشار برنامه‌های تعدیل برنامه ماهانه خرید اوراق قرضه پس از نشست نوامبر به وجود آمد. از طرفی تحلیلگران به افزایش قیمت طلا بدبین هستند؛ زیرا احتمال تحکیم سیاست پولی آمریکا، دلار را تقویت می‌کند و بازده اوراق قرضه را بالاتر می‌برد که این دو عامل مانع صعود طلا خواهند شد. جو بدبینانه فزاینده بازار طلا در معاملات هفته جاری برای  طلا که تلاش می‌کند حمایت مهم در حدود ۱۷۵۰ دلار را حفظ کند، اوضاع خوبی را نوید نمی‌دهد.

 

بازار اوراق مسکن

افزایش تقاضای خرید مسکن

05

تسه9812 در اولین روز معاملاتی مهرماه، کار خود را منفی آغاز کرد و شاهد افت قیمتی بود، به طوری که اوراق تسهیلات بانک مسکن روز گذشته با کاهش 08/ 2درصدی به قیمت پایانی 64هزار و 460تومان تنزل یافت. این اوراق بانکی معاملات خود را با تعداد 135فقره و به ارزش بیش از 60میلیون تومان به پایان رساند. به گفته فعالان بازار مسکن معاملات املاک، طی یکی دو هفته اخیر هم‌زمان با به پایان رسیدن نیمه نخست سال‌جاری، بازار مسکن با افزایش حجم مراجعه و تقاضا برای خرید مواجه شده است. در حال حاضر بیشتر متقاضیان خرید مسکن در نیمه جنوبی شهر فعال هستند؛ چراکه شرایط قیمت‌گذاری املاک در نیمه شمالی شهر با بودجه خرید آنها مطابقت ندارد.

 

بازار نفت

عملکرد مثبت نفت

06

نفت WTI در معاملات هفته گذشته توانست عملکرد مثبتی از خود به جای بگذارد، به طوری که هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت 43/ 1درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد و معاملات خود را در سطح قیمتی 73دلار و 98سنت به پایان رساند. به گفته برخی کارشناسان، احتمال اینکه قیمت نفت در بازارهای جهانی به روند صعودی خود ادامه دهد، وجود دارد؛ چراکه میزان تقاضا در حال بهبود و از سوی دیگر موجودی ذخایر رو به کاهش است. در این میان، تجهیزات نفتی در خلیج مکزیک که بر اثر وقوع توفان متحمل خسارات زیادی شده بودند، به‌صورت تدریجی تعمیر شده و به مدار تولید بازگشته‌اند، به طوری که هفته گذشته میزان تولید نفت‌‌‌خام از این میادین حدود ۵۰۰هزار بشکه در روز افزایش داشت و مجموع تولید ایالات‌متحده به 6/ 10میلیون بشکه در روز رسید.