بازار سهام

افت هفتگی شدید بورس

Untitled-1

بازار سرمایه در آخرین هفته معاملاتی تابستان نتوانست پایان کار خود را مثبت و صعودی به اتمام برساند. بر این اساس بورس در هفته گذشته فضای نزولی از خود به نمایش گذاشت و عملکرد منفی 84/ 6درصدی را عاید سرمایه‌گذاران کرد، به طوری که شاخص کل مجددا به زیر سطح 4/ 1میلیون واحدی کشانده شد. یکی از عوامل موثر بر روند نزولی بازارسهام ریسک افت قیمت‌های جهانی است که باعث ایجاد نگرانی سرمایه‌گذاران به منظور تسریع این تغییرات قیمتی به اکثر محصولات در جهان شد. عامل دیگر نیز ابهامات موجود پیرامون آغاز مذاکرات سیاسی است؛ چرا که گمان می‌رود توافق صورت بگیرد و نرخ دلار کاهش قابل‌توجهی را تجربه کند. این عوامل باعث شده عدم‌تقاضا در بازار سرمایه بیش از پیش به چشم بیاید، تا جایی که منفی‌ترین هفته بورس از آبان 99 تاکنون رقم خورد.

 

بازار سکه

هفته آرام سکه

p15 copy

سکه و طلا در آخرین روزهای تابستان ۱۴۰۰ از ثبات نسبی برخوردار بود. ضمن اینکه هفته گذشته تقاضا در بازار سکه به شدت کاهش یافت و رکود بر آن حاکم بود. بر این اساس بازدهی سکه امامی برای معامله‌گران این کالا بالغ بر یک‌درصد سودآوری به همراه داشته است، به طوری که این فلز ارزشمند داخلی توانست در معاملات هفته گذشته جایگاه خود را از سطح 11 میلیون و 800 هزار تومان به رقم 12میلیون تومان تغییر دهد و مجددا در ابرکانال جدید تثبیت شود. البته هفته گذشته هفته‌ای آرام و باثبات برای بازار طلای داخلی بود که در برخی روزها نوساناتی مثبت و در برخی دیگر منفی داشت. به گفته برخی فعالان بازار سکه تغییرات چشمگیر در داد و ستدها و بهای سکه به دلیل نبود رویداد جدید در سطوح ملی و بین‌المللی دور از انتظار است.

 

بازار طلای جهانی

رشد کم‌رمق طلا

Untitled-2

طلا پس از سقوط در داد و ستدهای روز پنج‌شنبه، تحت‌تاثیر نگرانی‌ها نسبت به تبعات مشکلات بدهی شرکت اورگرند چین که تقاضا برای دارایی‌های امن را تقویت کرد، در معاملات روز جمعه بهبود یافت. هرچند برنامه‌های فدرال‌رزرو برای کاهش اقدامات محرک اقتصادی سبب شده تا رشد قیمت محدود باشد و فلز زرد در مسیر ثبت سومین کاهش هفتگی متوالی باقی بماند. اما در این بین شاخص دلار نزدیک به پایین‌ترین حد یک هفته اخیر که روز پنج‌شنبه به آن نزول کرده بود، ایستاد و کمک زیادی به رشد اونس طلای جهانی کرد. به این ترتیب بهای هر اونس در ساعت 19 روز گذشته به 1753 دلار افزایش یافت. هنگام افزایش نرخ تورم، بازار طلا به محل امن سرمایه‌گذاری تبدیل می شود، اما افزایش نرخ بهره در آمریکا می‌تواند هزینه - فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را افزایش دهد.

 

بازار اوراق مسکن

درخشش هفتگی تسه

Untitled-3

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات هفته گذشته بازار سرمایه پس از نوسانات نزولی در روزهای پیشین توانست به رشد چشمگیری برسد که این امر همچنان تحت‌تاثیر چشم‌انداز مثبت و امیدواری‌های مستاجران و جوانان متقاضی خرید خانه نسبت به افزایش سقف تسهیلات وام اعطایی به آنها رقم خورده است. به این ترتیب تسه9812 از 58هزار تومان تا سطح 66 هزار تومان نیز افزایش یافت اما در آخرین روز معاملاتی اندکی روند اصلاحی در پیش گرفت و در قیمت پایانی 65 هزار و 824 تومان بسته شد و افزایش 5/ 9درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. از آنجا که تمامی تسه‌ها سررسید دو ساله دارد و پس از آن قابل معامله نیستند، تسه9812 به دلیل اینکه کمتر از شش ماه تا پایان تاریخ انقضای خود مهلت دارد با استقبال بی‌نظیری همراه شده است.

 

بازار نفت

نفت در قله سه‌‌ساله

Untitled-4

به دنبال افزایش تقاضای سوخت و همچنین کاهش بیش از انتظار موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده در پی اختلال تولید در خلیج مکزیک پس از وقوع دو توفان، قیمت نفت روز پنج‌شنبه با 5/ 1درصد افزایش بسته شد و روند صعودی طلای سیاه تحت‌تاثیر نگرانی‌ها نسبت به محدودیت عرضه در معاملات روز گذشته ادامه یافت. روند طولانی احیا از اختلالات به وجود آمده پس از توفان آیدا و تقاضای قوی، باعث کاهش ذخایر نفت شده و این روند شتاب پیدا کرده است. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت نیز به سطح 73 دلار و 40سنت رسیده است. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، نرخ استفاده از ظرفیت در پالایشگاه‌های کرانه شرقی آمریکا به ۹۳ درصد افزایش یافته که بالاترین نرخ از ماه می سال ۲۰۱۹ و گواه قوی شدن تقاضا برای سوخت است.