01

بازار سهام

صعود یکنواخت بورس

بازار سهام هفته گذشته روندی مثبت را پشت‌سر گذاشت‌ به‌طوری‌که شاخص‌کل در آخرین روز معاملاتی، تا سطح یک میلیون و ۴۸۴ هزار واحد اوج گرفت. با این حال در سالگرد سقوط تاریخی بازار سهام، این شاخص توانست 6/ 5درصد سود را عاید سرمایه‌گذاران کند که بر این اساس عملکرد بورس در هفته گذشته کاملا مثبت بود. گفته می‌شود تحرکات شاخص به‌سمت بالا این نگرانی را بیشتر می‌کند که اکثر نمادهای بازار به‌اندازه شاخص در یک ماه گذشته رشد نکردند و از جو کلی بازار جدا مانده‌اند. اما به‌صورت کلی جو حاکم بر بازار به‌دلیل رشد دلار و معرفی کابینه اقتصادی احتمالی دولت سیزدهم مثبت است، که همین امر می‌تواند بازار را برای ادامه صعود در روزهای آتی تقویت کند. لازم به‌ذکر است که شاخص‌کل اکنون در سطح مقاومت فنی خود قرار گرفته است.

03

بازار سکه

هیجانات پرشتاب سکه

بازار طلا و سکه با توجه به‌تغییر دولت و معرفی وزرای پیشنهادی، هفته گذشته برای دومین هفته متوالی، روند صعودی و افزایشی را پشت‌سر گذاشت‌ به‌طوری‌که هر سکه امامی در آخرین روز معاملاتی در قیمت 11 میلیون و 560 هزار تومان داد و ستد شد که بر این اساس عملکرد هفتگی این سکه 3/ 2درصد معادل افزایش 260 هزار تومان، مثبت بوده است. گفته می‌شود عمده رفتار روند افزایشی سکه برگرفته از هیجانات ایجاد شده بین سرمایه‌گذاران از عدم پیشروی در برجام و همچنین رشد نرخ دلار در بازار داخلی است. باید گفت سکه در بازار اغلب به ‌قیمتی متفاوت از قیمت تئوریک معامله می‌شود که علت اصلی آن را می‌توان به ‌پیش‌بینی معامله گران از قیمت آتی طلا در بازارهای جهانی و نرخ دلار در بازار داخلی مرتبط دانست.

04

بازار طلای جهانی

اونس در مسیر کاهش هفتگی

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به ‌افزایش آمار ابتلا به‌ کووید-۱۹ افزایش یافت اما در مسیر دومین کاهش هفتگی متوالی قرار گرفت. به ‌این ترتیب بهای اونس طلا در ساعت 19 روز گذشته به ‌1772 دلار رسید. ادامه اختلالات مربوط به ‌کووید-۱۹ به ‌معنای آن است که بانک‌های مرکزی سراسر جهان به ‌اجرای تدابیر محرک مالی ادامه می‌دهند که تورم‌زا بوده و قیمت‌های طلا را در بلندمدت بالاتر می‌برد. در کوتاه‌مدت انتظار می‌رود طلا در بازه معاملاتی ۱۷۵۰ تا ۱۸۰۰ دلار بماند. بازارهای آسیایی روز جمعه تحت‌تاثیر پیامدهای شیوع کرونای دلتا در کشورهای متعدد منطقه نزولی بودند. در این بین دلار پس از آماری که نشان داد قیمت تولیدکننده آمریکا بزرگ‌ترین افزایش را در بیش از یک دهه گذشته داشته است، نزدیک به ‌بالاترین حد خود در چهار ماه گذشته ایستاد.

05

بازار اوراق مسکن

عملکرد 8/ 1درصدی تسه

روند دادوستدهای اوراق تسهیلات بانک مسکن در بازار فرابورس برای نماد «تسه 9812» در هفته گذشته با دامنه نوسان بسیار محدود همراه بود. به طوری که این اوراق توانست فقط در بازه قیمتی 60 تا 61 هزار و 300 تومان جابه‌جا شود. با این حال عملکرد «تسه 9812» در هفته گذشته مثبت بوده و 83/ 1درصد بازدهی را نصیب سهامداران خود کرد. همچنین روند معاملاتی در دیگر نمادهای همگروه این اوراق رفتاری مشابه‌ داشتند. به‌عقیده برخی کارشناسان بازار مسکن، از آنجا که در این‌روزها تقاضا برای خرید مسکن کاهش یافته بالطبع معاملات اوراق تسهیلات بانکی نیز برای دریافت تسهیلات خرید مسکن با رکود روبه‌رو است. علاوه بر این عدهای دیگر از کارشناسان این بازار باور دارند که با افزایش توان خرید متقاضیان مسکن، این رکود می‌تواند در مسیر بهبود قرار گیرد و معاملات این اوراق در سطوح بالاتری انجام شود.

06

بازار نفت

تداوم ریزش بهای نفت

قیمت نفت پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد رشد مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی در نتیجه شیوع کرونای دلتا آهسته شده است، روز جمعه برای دومین روز متوالی کاهش پیدا کرد. تغییر یکباره دورنمای آژانس، نگرانی‌ها را برانگیخت و رشد قیمت‌ها را متوقف کرد و واقعیت تاثیر کرونای دلتا را به ‌بازار نمایان کرد. به ‌این ترتیب بهای نفت به ‌68دلار و 86سنت در هر بشکه رسید. طبق گزارش آژانس، رشد تقاضا برای نفت در ژوییه به‌دلیل شیوع دلتا، متوقف شد و تا پایان سال ۲۰۲۱ آهنگ آهسته‌تری خواهد داشت. اما اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود که روز پنجشنبه ‌منتشر شد، برخلاف آژانس بین‌المللی انرژی و بدون توجه به ‌نگرانی‌های فزاینده نسبت به ‌افزایش مبتلایان، همچنان پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت امسال و سال آینده بهبود پیدا کند.