بازار سهام

شروع منفی بورس

بازار سهام پس از گذشت سه هفته تحرکات مثبت، در معاملات روز شنبه با افت مواجه شد؛ به‌طوری‌که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با ریزش ۸۸/ ۰ درصد به سطح یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. دیری نگذشت که جو منفی در صنایع بزرگ‌تر به کل بازار سرایت کرد و سهام کوچک‌تر را نیز در بر گرفت، به این ترتیب شاخص کل هموزن معاملات خود را در محدوده منفی به پایان برد. ارزش معاملات خرد نیز به ۳هزار و ۸۱۱ میلیارد تومان کاهش یافت. رشد روزهای پیشین بورس سبب نزدیکی شاخص سهام به سطح مقاومت ۳/ ۱ میلیونی شده است. شاخص کل بورس برای شکستن سطح مقاومت نیازمند شکل‌گیری انتظارات مثبت در میان سهام‌داران است، انتظاراتی که فعلا به واسطه مشکل تامین برق مصرفی کشور و الزام برخی صنایع به کاهش فعالیت دست کم در کوتاه‌مدت منفی شده است.

 

 

بازار سکه

عقب‌نشینی سکه

بازار طلا و سکه اولین روز هفته را با افت قیمت‌ آغاز کرد، کاهش بهای سکه در پی ریزش ارزش دلار در داخل اتفاق افتاد اما رشد اونس طلا در معاملات بازار جهانی ترمزی برای تنزیل بیشتر سکه و مسکوکات طلا شد. بر این اساس هر سکه بهار آزادی روز گذشته با افت 5/ 0 درصدی به قیمت 10 میلیون و 670 هزار تومان عقب‌نشینی کرد. روز گذشته معامله‌گران تمایل زیادی به خرید سکه نشان ندادند، این عدم تمایل و تقاضا برای خرید سکه موجب شده فلز گرانبهای داخلی، در شکست محدوده مقاومت فنی ۱۰میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی خود ناکام بماند. با توجه به این موضوع کارشناسان بر این باور هستند که اگر سکه نتواند این محدوده قیمتی خود را به سمت بالا بشکند احتمال می‌رود که قیمت‌های پایین‌تری را برای این کالا شاهد باشیم.

 

 

بازار طلای جهانی

درخشش هفتگی طلا

قیمت اونس طلا در معاملات روز جمعه تحت‌تاثیر افزایش نگرانی‌های بین‌المللی از ویروس کرونا نوع دلتا رشد کرد و بهترین رشد هفتگی خود را در ۷ هفته اخیر به ثبت رساند. بهای هر اونس طلا در آخرین روز معاملاتی با5/ 0 درصد افزایش، در قیمت ۱۸07 دلار بسته شد و برای کل هفته 1/ 1 درصد افزایش را نشان داد که سومین هفته متوالی مثبت این فلز ارزشمند بود. به‌نظر می‌رسد پس از ریزش شدید قیمت طلا در ژوئن، دوره تحکیم قیمت این فلز ارزشمند به پایان نزدیک شده است. با این حال بعضی از تحلیلگران خاطرنشان کردند که سرمایه‌گذاران باید محتاط باشند؛ زیرا بازار طلا برای یافتن حرکت قیمت مثبت در مواجهه با موانع متعددی نظیر تغییر هدف تورم بانک مرکزی اروپا به 2 درصد در میان مدت، کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی چین و بازده بسیار پایین‌تر اوراق قرضه تقلا می‌کند.

 

 

بازار اوراق مسکن

رشد اندک «تسه9812»

در بین ابزارهای نوین مالی بازار فرابورس، اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 9812» مورد معامله قرار می‌گیرد، در روز شنبه با نوسان اندک در بازه قیمتی محدود کمی رشد را تجربه کرد. در واقع هر فقره از این اوراق روز گذشته در قیمت پایانی 59 هزار و 371 تومان بسته شد به‌طوری‌که 54/ 0 درصد افزایش را از آن خود کرد. به باور کارشناسان درصورتی که انتشار اوراق تسهیلات اعطایی مسکن در بازار سهام افزایش یابد، می‌تواند سبب کاهش قیمت این اوراق شده و متقاضیان زیادی را روانه فرابورس کند. اما از آنجا که خبری درخصوص تغییر دستورالعمل‌های اوراق تسهیلات بانک مسکن به گوش نرسیده است، به‌نظر می‌رسد که کاهش قیمتی روز گذشته ناشی از اصلاح قیمت و واکنش به محدوده فنی و همچنین تغییرات تقاضا در روز‌های پیشین باشد.

 

 

بازار نفت

هفته منفی نفت

قیمت نفت روز جمعه تحت‌تاثیر واکنش مثبت بازار به کاهش چشمگیر سطح ذخایر آمریکا، برای دومین روز افزایش یافت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت با 3/ 2 درصد افزایش به ۷۴ دلار و 60 سنت در هر بشکه بسته شد. بازار با کاهش تاریخی سطح ذخایر نفت آمریکا و ضعیف شدن دورنمای بازگشت نفت ایران به بازار روبه‌رو شده و از طرفی قیمت‌ها در طول هفته گذشته تحت‌تاثیر فروپاشی مذاکرات وزیران انرژی گروه اوپک پلاس درباره سیاست تولید نفت در ماه‌های آینده قرار گرفته بودند. با این حال قیمت‌ها با وجود نوسانات روزانه که داشتند هفته گذشته را با افت 5/ 0 درصد به پایان بردند. گزارش مثبت اداره اطلاعات انرژی آمریکا از ذخایر نفت و سوخت آمریکا، به بهبود قیمت‌ها کمک کرد. با این حال تنها عاملی که مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شود مهار تهدید جنگ قیمت اوپک پلاس است.