بازار سهام

افت سنگین بورس

01

بازار سهام دادوستد‌های روز سه‌شنبه، متعادل آغاز به کار کرد اما پس از ساعات ابتدایی عمده نمادها با فشار عرضه مواجه شدند. شاخص کل نیز زیر فشار عرضه‌ها تاب نیاورد و این نماگر بورسی بیش از ۳۶هزار واحد معادل 56/ 2درصد افت کرد و به رقم یک‌میلیون و ۳۹۱ هزار واحد تنزل یافت. شاخص هم‌وزن نیز با افت مشابهی در سطوح پایین‌تر آرام گرفت. هرچند، در پایان بازار نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز در آستانه منفی خریدار داشتند اما به نظر می‌رسد با از دست رفتن سطح یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی شاخص، حد ضرر بسیاری از سهامداران حقیقی فعال شده و ترجیح می‌دهند از بازار خارج شوند. به‌نظر می‎رسد شایعات روزهای اخیر پیرامون تغییرات نرخ سود بانکی و عدم‌اطمینان نسبت به آینده مذاکرات برجام، موجب نگرانی سهامداران و میل آنها به شناسایی سود شده است.

 

بازار سکه

حمایت قوی معامله‌گران سکه

03

بازار طلا و سکه در روز سه‌شنبه توانست برای بار دیگر توانایی خود را در حفظ موقعیت کنونی در بالای سطح 11 میلیون و 800هزار تومان به نمایش بگذارد. بر این اساس هر سکه امامی در روز گذشته با کمی افزایش در قیمت 11 میلیون و 920هزار تومان مورد داد‌وستد قرار گرفت به طوری که سرمایه‌گذاران سکه این روزها اجازه نداده‌اند که این فلز گرانبهای داخلی در سطوح قیمتی پایین‌تری تثبیت شود و در روزهای اخیر بارها در برابر نزول معنادار قیمت سکه مقاومت کردند.

به عقیده برخی کارشناسان این بازار، بخشی از معامله‌گران تصور می‌کنند که این فلز گرانبهای داخلی جای زیادی برای افت ندارد ولی اگر قرار باشد روند افزایشی را طی کند، احتمال دارد که به کانال‌های بالاتری نسبت به موقعیت فعلی

دست یابد.

 

بازار طلای جهانی

افزایش دوباره طلای جهانی

04

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی که سرمایه‌گذاران در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا محتاط بودند، افزایش پیدا کرد. پیش از اعلام نتیجه اجلاس سیاستگذاری فدرال‌رزرو ارزش دلار تقویت شده و به قیمت طلا فشار آورده است اما نگرانی از اینکه سقوط شرکت اورگرند، غول ساخت‌وساز چین، باعث سقوط بازارهای مالی جهان شود سرمایه‌گذاران را به خرید طلا ترغیب کرده است. نتیجه اجلاس دو روزه بانک مرکزی آمریکا و تصمیم اعضای این بانک در مورد آینده برنامه‌های حمایتی مالی، می‌تواند مستقیما بر قیمت طلا تاثیر بگذارد. افزایش نرخ تورم و بی‌ثبات شدن نرخ ارز، اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا را افزایش داده اما انقباضی شدن سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا می‌تواند با از بین بردن این دو عامل جذابیت بازار فلز زرد برای سرمایه‌گذاران را کاهش دهد. به این ترتیب اونس طلا در ساعت 19:30 روز گذشته به وقت تهران به ۱۷79دلار رسید.

 

بازار اوراق مسکن

کانال جدید تسه

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن طی معاملات بازار فرابورس دیروز، سطوح جدید قیمتی را تجربه کرد. به طوری که 75/ 2درصد معادل یک‌هزار و 777 تومان به ارزش خود افزود و در قیمت فروش 66هزار و 318 تومان به کار خود پایان بخشید. علاوه بر این تعداد معاملات این اوراق روند صعودی را سپری کرده و ارزش معاملات تسه 9812 نیز با رونق قابل‌توجهی همراه بود و روز گذشته به بیش از 97میلیون تومان رسید. تسه‌های هم‌گروه این نماد نیز همسو با این اوراق روند صعودی را در پیش گرفتند. به گفته برخی کارشناسان بازار مسکن، انتشار اخبار حاکی از بهبود شرایط تامین مسکن برای خانه‌اولی‌ها و همچنین رونق ساخت‌وساز و سیاستگذاری‌هایی در رابطه با قیمت مسکن، چند روزی است که تقاضا برای تسه‌ها را به طرز قابل‌توجهی رونق بخشیده است.

 

بازار نفت

رشد مجدد نفت

06

قیمت جهانی نفت در معاملات روز سه‌شنبه، در حالی رشد کرد که روز قبل از آن تحت‌تاثیر تقویت ارزش دلار سقوط کرده بود. بنابراین، بهای نفت WTI با نشانه‌هایی از جمله تعطیل ماندن بخشی از تولید آمریکا در خلیج مکزیک به دلیل خسارات ناشی از توفان در روز گذشته حمایت ‌شد. به طوری که هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا به قیمت 71 دلار مورد معامله قرار گرفت. به گفته تحلیلگران تولید از دست رفته نفت از خلیج مکزیک، عرضه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه در روز را برای چند ماه کاهش می‌دهد. خلیج مکزیک حدود ۱۶ درصد از تولید نفت آمریکا یا ۱/ ۸ میلیون بشکه در روز را شامل می‌شود. همچنین بسیاری اذعان دارند از آنجا که دلار آمریکا معمولا یک ضامن مورد اطمینان است، نرخ آن در برابر سایر ارزها تقویت می‌شود و بر قیمت کالاها به‌ویژه نفت تاثیر می‌گذارد.