بازار سهام

دومین هفته مثبت بورس

بازار سهام در آخرین روز کاری هفته گذشته همچنان در کانون توجه سرمایه‎گذاران قرار گرفت، ادامه‎دار بودن روند مثبت روزهای اخیر باعث کاهش تردید سرمایه‌گذاران شده است. سبز‌پوشی بازار در دو هفته متوالی  سبب عبور نماگر اصلی بازار سرمایه از مرز یک میلیون و ۲۵۶ هزار واحدی و رشد ۶/ ۳ درصدی در مقیاس هفتگی شد. نکته قابل‌توجه کاهش نمادهای قفل در صف فروش و روند صعودی شاخص هم‌وزن بود که امید به بازار را بالا ‌برد. به این ترتیب شاخص هم‌وزن نیز  با استقبال گرم سهامداران از سهام کوچک‌تر رشد ۹۴/ ۱ درصدی را تجربه کرد. شرایط با ثبات بازار سهام و افزایش اعتماد به نفس سهامداران، موجب توجه به نمادهای ارزنده بازار و رشد قیمتی آنها شده است، امری که با برگزاری مجامع سالانه شرکت‌ها و نزدیکی به موعد انتشار عملکرد فصل بهار شرکت‌ها همراه شده است.

 

 

بازار سکه

رشد 5/ 4 درصدی سکه

در دومین هفته از تیر ماه روند بازارهای مالی از جمله طلا و سکه، ارز و همچنین بورس صعودی بود و در این میان بالاترین سود نصیب خریداران سکه شد. هر چند سرعت قیمت سکه در روز پنج‌شنبه در آستانه 11 میلیونی شدن کند شد، اما موفق به ثبت هفته مثبت برای خریداران گردید. طی هفته گذشته  بازار ارز تحت‌تاثیر بالا رفتن انتظارات تورمی ناشی از اخبار سیاسی مربوط به برجام، در مدار افزایشی حرکت کرد و بازار سکه نیز همسو با دلار 5/ 4درصد افزایش یافت و در آخرین روز معاملاتی خود به قیمت 10 میلیون و 770 هزار تومان معا‌مله شد، به این ترتیب بیشترین بازدهی را به نام خود ثبت کرد. در این میان بازده منفی و دور از انتظار اونس طلا به عنوان عامل خارجی‌،سرعت رشد سکه و طلا را کندتر کرد.

 

 

بازار طلای جهانی

سقوط ماهانه اونس

طلا در ژوئن به‌دلیل نگرانی‌ها نسبت به تغییر مواضع و مطرح شدن احتمال افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره، همچنین رشد‌های متوالی شاخص دلار بزرگ‌ترین کاهش ماهانه از نوامبر سال ۲۰۱۶ را به ثبت رساند. بهای هر اونس روزجمعه تحت تاثیر انتشار آمار اقتصادی کمی رشد کرد و (ساعت 20 روز گذشته) به بهای 1784 دلار رسید. به این ترتیب در ماه گذشته کاهش  7 درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کرد. عده‌ای از کارشناسان می‌گویند احتمال می‌رود داده‌های اشتغال آمریکا ضعیف باشند؛ بنابراین انتظارات بازار کاهشی خواهد بود و دلار آمریکا سقوط خواهد کرد. داده‌های ضعیف اشتغال به این معنی خواهد بود که اقتصاد آمریکا عملکرد قوی ندارد و باید به سیاست‌های انبساطی و حمایتی پولی ادامه دهند که در مجموع این عوامل باعث افزایش تقاضا در اونس طلا خواهد شد.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

امید برای کاهش بهای مسکن

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات هفته گذشته یک روند رفت و برگشتی قیمتی را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که تا اواسط هفته روند نزولی داشت و در نیمه دوم هفته معاملاتی به بعد در مسیر صعودی تغییر‌جهت داد و بهای خود را به بالای سطح 58 هزار و 46 تومان رساند. بر این اساس این نماد «تسه 9812» که در بازار فرابورس تهران مورد معامله قرار می‌گیرد عملکرد هفتگی منفی 84/ 1 درصدی را پشت سر گذاشت. برخی فعالان بازار مسکن بر این باورند که  یکی از دلایل تاثیرگذار بر کاهش توان خرید و تقاضا‌، افزایش جهشی قیمت‌ها در سال گذشته است که تاکنون خریداران مسکن، قدرت ‌خرید ملک با چنین قیمت‌های جدید را کسب نکرده‌اند و درمقابل دلیل دیگر برای رشد قیمت تسه امیدی است که مردم به کاهش قیمت‌ها دست‌کم در سال نخست مدیریت جدید شهری دارند.

 

 

بازار نفت

درخشش ماهانه نفت

نفت WTI در بازار جهانی ماه گذشته سیر صعودی پی‌در‌پی داشت؛ به‌طوری‌که بهای آن با  رشد بیش از 9 درصد، معادل 6 دلار  و 47 سنت بر ارزش خود افزود و به معاملات خود در ماه ژوئن در سطح قیمتی  73‌دلار و 47 سنت پایان داد‌. طلای جهانی روند افزایشی خود را نیز در ماه میلادی جدید حفظ کرد و روز جمعه از سطح قیمتی 75 دلار عبور کرد و به رکورد افزایشی خود در سال 2018 نزدیک شد‌. درخشش قیمت نفت، باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران شده؛ به‌طوری‌که گفته می‌شود با رونق مسافرت‌های تابستانه و افزایش مصرف سوخت، همچنین بهبود روند واکسیناسیون مصرف سوخت نیز افزایش داشته است. اما عاملی که مانع رشد بیشتر بهای نفت می‌شود ظهور ویروس جدید کرونا با نام دلتا است که منجر به تجدید محدودیت‌های تردد و در  نهایت کاهش تقاضا می‌شود.