بازار سهام

روند تعادلی بورس

بیش از یک هفته است که بازار سهام روند پیاپی مثبت را طی می‌کند و در این مسیر بر ارتفاع خود می‌افزاید. این روند صعودی باعث افزایش مجدد حجم معاملات شده و بار دیگر امیدها را در دل سرمایه‌گذاران زنده کرده است تا شاید بازار به روزهای خوب و متعادل خود بازگردد. شاخص کل بورس دیروز نیز با حرکت بر مدار مثبت معاملات و پیمودن سیر تعادلی تا پایان دادوستد‌های این روز ۳۸/ ۰درصد رشد کرد و به ارتفاع یک‌میلیون و ۲۴۸هزار واحدی دست یافت. در این بین شاخص کل هموزن با توجه به تغییرات ناچیز و حرکت مرزی آن، روز گذشته رشد ۰۷/ ۰درصدی را تجربه کرد. هرچند افزایش شاخص همچون گذشته پرش‌ چشمگیری ندارد، اما از آن کاهش‌های پیاپی فاصله گرفته و باعث شده است تا توجه‌ها دوباره به سمت بورس جلب شود.

 

 

بازار سکه

معاملات داغ سکه در تابستان

دادوستدهای بازار طلا و سکه طی دوهفته گذشته تحت‌تاثیر فضای انتخابات قرار داشت و توقفی در معاملات دیده می‌شد که پس از انتخابات معاملات رونق گرفت و تقاضا نسبت به روزهای گذشته افزایش محسوسی یافت. افزایش تقاضای بازار طبق روال سال‌های قبل در تابستان به‌منظور برگزاری مراسم‌های عقد و عروسی قبل از محرم و صفر به همراه افزایش قیمت ارز در چند روز اخیر باعث رشد چشمگیر قیمت سکه شده است. بر این اساس هر سکه بهار آزادی دیروز از مرز جدید خود عبور کرد و در بالای سطح قیمتی 10میلیون و 770هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. با توجه به ایجاد فضای هیجانی در بازار ارز، سکه نیز تحت‌تاثیر این هیجانات شاهد رشد پیاپی بوده است که به باور فعالان بازار طلا با بر سر کار آمدن دولت جدید از فشار هیجانات کاسته خواهد شد.

 

 

بازار طلای جهانی

کف قیمتی هفته

قیمت طلا در معاملات دیروز بازار جهانی به‌دنبال تقویت ارزش دلار و نگرانی‌ از انقباضی‌شدن سیاست پولی فدرال‌رزرو در آینده نزدیک تا 1750 دلار برای هر اونس کاهش یافت ولی در ادامه روز همراه با نوساناتی قیمت آن تا 1763 دلار (در ساعت 20 به وقت تهران) بالا رفت. به گفته کارشناسان کاهش بهای اونس با قرارگرفتن در فشارهای اقتصادی آمریکا که ناشی از رشد شاخص‌ دلار و آمارهای اقتصادی بود، اتفاق افتاده است. همچنین سیگنال بانک مرکزی آمریکا درباره تعدیل تدابیر محرک مالی در حال حاضر به طلا قوی‌ترین ضربه را وارد کرده و ممکن است این روند چند روز معاملاتی ادامه‌ داشته باشد. در فضای افزایش نرخ تورم، طلا همواره محل امنی برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود، اما افزایش نرخ بهره می‌تواند هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهایی همچون بازار طلا را بالا ببرد.

 

 

بازار اوراق مسکن

سطح حمایتی «تسه9812»

اوراق تسهیلات بانک مسکن پس از چند افت، دیروز با یک سیر صعودی پرشتاب بیش از یک‌هزار و 900تومان به ارزش خود افزود. «تسه 9812» روز گذشته با رشد 5/ 3درصدی در قیمت پایانی 56هزار و 335تومان بسته شد. این روند مثبت در دیگر تسه‌های هم‌گروه این اوراق نیز دیده ‌شد. به گفته تحلیلگران محدوده قیمتی این اوراق در سطح حمایتی 55هزار تومان قرار گرفته و به‌نظر می‌رسد این تغییر جهت ناشی از این سطح باشد. با توجه به اینکه بانک‌های مسکن و ملی ارائه‌دهنده اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس هستند، انتظار می‌رود با افزایش مراودات در شبکه بانکی بخش مالی این دو بانک تقویت شود و این بانک‌ها در جهت هدایت تسهیلات بیشتر به بازار سهام همکاری کنند که این مهم سبب کاهش قیمت و افزایش تقاضا در این دسته سهام می‌شود.

 

 

بازار نفت

عقبگرد از سقف دوساله

قیمت نفت دیروز برای دومین روز متوالی به‌دلیل نگرانی از شیوع نوع بسیار مسری‌تر ویروس کرونا و رشد آهسته‌تر تقاضا برای سوخت، در ساعات ابتدایی روز کاهش یافت و از سقف دوساله خود عقب‌نشینی کرد.  در ادامه روز تحت‌الشعاع گمانه‌ها در خصوص نشست اوپک در روز پنج‌شنبه، بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت با 5/ 0درصد افزایش به ۷3دلار و 30سنت در هر بشکه رسید. افزایش موارد شیوع نوع دلتای ویروس کرونا همزمان با آماده‌شدن گروه اوپک‌پلاس برای برگزاری نشست وزیران در اول ژوئیه و بحث درباره تعدیل محدودیت عرضه روی داد. پیش‌بینی‌های اوپک از تقاضا برای نفت نشان می‌دهد که در سه‌ماه چهارم 2/ 2میلیون بشکه در روز کمبود عرضه وجود خواهد داشت و تولیدکنندگان این گروه برای افزایش تولید فضا خواهند داشت. اجرایی‌شدن چنین تصمیماتی بر روند آتی نفت تاثیرگذار است.