بازار سهام

تحرکات امیدبخش بورس

بازار سرمایه مدتی است که در تلاش برای صعود و تحکیم تحرکات مثبت خود برای سرمایه‌گذاران و بازگشت آن به شرایط مطلوب معاملاتی همچون یک سال گذشته است. علاوه بر این همزمان با  انتظار بورس برای سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و تغییر و تحولاتی در دوران پس از انتخابات، نشانه‌هایی از افزایش امیدواری برای این بازار دیده می‌شود؛ به‌طوری‌که بهبود میانگین ارزش معاملات در سه ماه اخیر، روندی مطلوب و سکوی پرتابی برای رشد شاخص بورس را نشان می‌دهد. این امر با منفی شدن عملکرد هفتگی بازارسهام با ا‌فت حدود۴/ ۰‌درصد شاخص کل بخشی از امیدواری‌‌‌ها را برای آینده کمرنگ کرده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که با اتمام فضای انتخاباتی، رفع ابهامات و قانون‌گذاری‌های اقتصادی به کمک صعود شاخص کل خواهند آمد، اما برخی دیگر ادامه‌دار بودن همین وضعیت را احتمال می‌دهند.

 

 

بازار سکه

باورهای ضد و نقیض سکه

رسیدن به خط پایان انتظارات برای گذر از فضای مبهم انتخاباتی برای بازارها، شرایط خرید و فروش‌ را برای سکه با پتانسیل‌های تغییرات نرخ به همراه داشته به‌طوری‌که به دام افتادن بهای این مسکوک در دامنه قیمتی محدود و افت و خیزهای پیاپی آن، افکار معامله‌گران سکه را برای انجام دادوستدهای خود همچنان با تردید روبه‌رو کرده است؛ به‌طوری‌که هر سکه بهار آزادی بازدهی 2/ 1‌درصدی را در هفته گذشته با توجه به موج‌های قیمتی که با خود داشت به ثبت رساند و بهای خود را در آخرین روز معاملاتی از هفته گذشته  به 10 میلیون و 730 هزار تومان رساند. باورهای فعالان برای ادامه روند سکه با توجه به مشخص شدن رئیس جمهور در روزهای آینده و روشن شدن مسیر مذاکرات هسته‌ای، برای روند نرخ دلار داخلی و شرایط اقتصادی کشور ضد و نقیض است.

 

 

بازار طلای جهانی

افت فنی طلای جهانی

طی روزهای گذشته بهای اونس ‌طلا  افت زیادی کرد اما در معاملات روز جمعه  اندکی افزایش را در مقایسه با روز گذشته تجربه کرد و (در ساعت 20 روز گذشته‌) در قیمت 1777 دلار مورد معامله قرار گرفت. کاهش بهای اونس با قرار گرفتن در فشارهای اقتصادی آمریکا که ناشی از رشد شاخص‌ دلار و آمارهای اقتصادی بوده اتفاق افتاده است. همچنین سیگنال بانک مرکزی آمریکا درباره تعدیل تدابیر محرک مالی در حال حاضر به طلا قوی‌ترین ضربه را وارد کرده و ممکن است این روند چند روز معاملاتی ادامه‌ داشته باشد. گفته می‌شود اونس‌طلا برای نگهداری سطح حمایتی 1800 دلاری خود عملکرد ضعیفی داشته که بر این اساس تحلیلگران ‌فنی بر این باورند با نزدیک شدن به سطح ۱۷۵۰دلار ممکن است تقاضای خرید رونق یابد اما عده‌ای‌ دیگر بر سقوط آن تا سطح 1680 دلار و افزایش خریداران باور دارند.

 

 

بازار اوراق مسکن

هفته مثبت تسه 9812

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات هفته گذشته  بازار سرمایه در مسیر صعودی  توانست از مرز مقاومتی خود عبور کند و به کانال‌های بالاتر دست یابد. به این ترتیب قیمت هر فقره از تسه 9712 در آخرین روز معاملاتی به 62 هزار و 30 تومان رسید و به بازدهی مثبت 2/ 4‌درصد  در مقیاس هفتگی دست یافت. اوراق تسهیلات مسکن باهدف کمک به متقاضیان خرید خانه در تهران و سایر شهر‌ها ایجاد شده است که اوراق یاد شده در فرابورس در دو گروه «تسه» که مربوط به تسهیلات بانک مسکن است و «تملی» که به تسهیلات بانک ملی مرتبط است  منتشر شده و خریداران پس از انجام مراحل و مراجعه به بانک می‌توانند وام تعیین شده در یکی از گروه‌ها را دریافت کنند. اما استفاده از هر دو وام برای متقاضیان مجاز نیست. سقف این تسهیلات برای تسه‌ها 240 میلیون و برای تملی 150 میلیون تومان است.

 

 

بازار نفت

دومین افت متوالی نفت

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا روز جمعه تحت‌تاثیر افزایش ارزش دلار با 5/ 0 درصد کاهش، به ۷۰ دلار و 70 سنت در هر بشکه رسید و برای دومین روز متوالی کاهش یافت. شاخص نفت آمریکا روز پنج‌شنبه 5/ 1 درصد کاهش داشت و ادامه این روند در روز بعد سبب شد، نفت خام در مسیر ثبت نخستین کاهش هفتگی در چهار هفته گذشته قرار گیرد. دلار از زمانی که بانک مرکزی آمریکا احتمال افزایش نرخ‌های بهره در سال ۲۰۲۳ را پیش‌بینی کرد، در دو روز معاملاتی گذشته صعود کرده است. چشم‌انداز رشد نرخ‌های بهره بر دورنمای رشد بلندمدت که احتمالا به تقاضا برای نفت ضربه می‌زند، تاثیر گذاشته است. عامل دیگری که در کاهش قیمت‌ها تاثیر داشت، گزارش بزرگ‌ترین افزایش روزانه آمار ابتلا به کووید- ۱۹ در انگلیس از ۱۹ فوریه تاکنون بود که روز پنج‌شنبه اعلام شد.