بازار سهام

15-01 copy

هفته سبز بورس

بازار سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه روند صعودی ملایمی را برای خود رقم زد. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران این بازار اولین رشد هفتگی شاخص کل را در سال جدید تجربه کردند. این عملکرد مثبت شاخص ناشی از رشد قیمتی شرکت‌های بزرگ بورس بود، در حالی که سهامداران خرد هرچند در روزهای پایانی هفته از میزان فروش خود کاستند اما برای هفدهمین هفته متوالی فروشنده باقی ماندند. به این ترتیب شاخص کل بورس در هفته گذشته با 05/ 0 درصد رشد همراه شد. به‌نظر می‌رسد تصمیم‌های جدید سیاست‌گذار برای احیای بورس از سوی سهامداران مثبت تلقی شده و شوک‌درمانی حاصل از آن منجر به صعود ملایم بازار شده و تب فروش کمی آرام گرفته است. به این ترتیب خالص فروش سهامداران خرد در هفته‌ای که گذشت به 1175 میلیارد تومان کاهش یافت. 

 

بازار سکه

15-03 copy

تامل سرمایه‌گذاران سکه

این روزها افت قیمت سکه باعث خوشحالی خریداران خرد و تامل سرمایه‌گذاران بر این بازار شده است. هرچند به طور کلی بازار طلا و ارز در انتظار دریافت نتایج دقیق مذاکرات وین هستند، با این حال در هفته گذشته روند کاهشی قیمت سکه ادامه داشت، البته این روند نزولی در سکه‌های گرمی، ربع و نیم سکه کمتر از سکه تمام بود اما بازار طلا و سکه افت‌های چشمگیری را شاهد بودند، به طوری که حباب سکه به محدوده 30هزار تومان نزدیک شد. هر سکه بهار آزادی در هفته گذشته توانست بهای خود را از 10 میلیون و 200 هزار تومان به 9 میلیون و 950 هزار تومان کاهش دهد و 5/ 1 درصد معادل 250 هزار تومان افت کند. به گفته کارشناسان با ادامه تعطیلی در بازار و افت نرخ ارز احتمال می‌رود قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در هفته جاری نیز همچنان روند کاهشی داشته باشد.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

طلا در مسیر رشد ماهانه

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی کاهش یافت و در مسیر ثبت بزرگ‌ترین کاهش هفتگی در یک ماه گذشته قرار گرفت. هر اونس طلا (در ساعت19 به وقت تهران)  به 1770دلار رسید. با وجود این کاهش، طلا که ۲۲ آوریل با رسیدن به سطح ۱۷۹۷ دلار، بالاترین رکورد قیمت دو ماهه را به ثبت رساند، در مسیر ثبت نخستین رشد ماهانه در سال میلادی جاری قرار دارد.عاملی که قیمت طلا را با کاهش روبه‌رو کرد، بازده بالاتر اوراق قرضه و آمار اقتصادی آمریکا بود که به بالاترین حد خود در دو هفته گذشته رسید و نشان داد رشد اقتصادی این کشور در سه ماه نخست تحت‌تاثیر تدابیر محرک مالی و هزینه مصرفی، شتاب گرفته است.آمار اقتصادی بهتر روی اوراق قرضه تاثیر گذاشت و افزایش بازده اوراق قرضه به تقاضای سرمایه‌گذاران برای طلا لطمه زد.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

بازگشت سبز تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در هفته گذشته عملکرد امیدبخش و سبزی را برای سهامدارانش به نمایش گذاشت، به طوری که هر فقره اوراق تسه 9812 با عملکرد 8/ 7 درصدی در جهت مثبت بازار معادل رشد قیمتی 3 هزار و 800 تومان، محدوده نوسان قیمتی خود را شکست و از نرخ 49 هزار و 600 تومان به بهای 53 هزار و 500 تومان صعود کرد. در این بین هم‌گروهی‌های این اوراق نیز همچون تسه 9812 روند صعودی را پیش گرفته بودند. سرمایه‌گذاران این سهم بر این باور هستند که با تغییر ریاست جمهوری ایران نرخ خرید مسکن دچار تغییرات شود که منجر به افزایش خوش‌بینی‌هایی برای تسهیلات مسکن شده است. لذا احتمال می‌رود که قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن تا انتخابات با نوسانات کمی روبه‌رو شود و روند با ثباتی را طی کند تا به آرامی به سطوح قیمتی بالاتری دست یابد.

 

بازار نفت

15-07 copy

عقبگرد نفت با بحران هند

قیمت نفت پس از اینکه روز پنج‌شنبه به بالاترین رکورد 6 هفته گذشته صعود کرد، در معاملات روز جمعه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به قرنطینه‌های گسترده در هند و برزیل به منظور مهار شیوع کووید- ۱۹، کاهش یافت. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت با 90 سنت معادل 3/ 1 درصد کاهش، به ۶3 دلار و80 سنت در هر بشکه رسید.روند احیای تقاضا در دوران پساکووید همچنان نابرابر مانده و افزایش موارد ابتلا در هند یادآوری به موقعی است که نشان می‌دهد صعود نفت برنت به ۷۰ دلار هنوز خیلی زود است. نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در آوریل حدود ۱۰ درصد رشد قیمت داشته است. این پنجمین رشد ماهانه قیمت نفت در 6 ماه اخیر است که تحت تاثیر بهبود تقاضای جهانی و نزدیک شدن آن به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا و تسهیل محدودیت‌های قرنطینه در بعضی از کشورها روی داده است.