بازار سهام

نشست و برخاست بورس

1

بازار سهام، روز یکشنبه دو نیمه متفاوت داشت؛ به طوری که در ساعات ابتدایی، معاملات را نزولی آغاز کرد، اما ناگهان در نیمه روز، مسیر خود را به سمت بالا تغییر داد، به این ترتیب از افت بیشتر بازار کاسته شد. با این حال، شاخص کل روز گذشته منفی باقی ماند و 11/ 0‌درصد افت را تا سطح یک‌میلیون و 384‌هزار واحد تجربه کرد. در این میان، شاخص کل هموزن نیز مسیر نزولی را در پیش گرفت، اما برگشتی ضعیف‌‌‌تر از نماگر اصلی در نیمه دوم داشت و 45/ 0‌درصد کاهش را به ثبت رساند. شماری از تحلیلگران معتقدند برای بهبود و معقول شدن روند بورس باید به پایداری در سیاستگذاری‌‌‌ها و تصمیمات رسید. اما به گفته کارشناسان این گام ابتدایی است؛ زیرا بازار منتظر اقدامات عملی بیشتر و قدرتمندتر نهادهای تصمیم‌گیر است.

 

بازار سکه

لغزش سکه در مرز قیمتی

3

با عقبگرد نرخ دلار در بازار داخلی به زیر سطح 30‌هزار تومان، انتظار می‌‌‌رفت قیمت سکه طلا نیز در روزهای شنبه و یکشنبه ریزش چشمگیری داشته باشد، ولی برخلاف انتظارات، فلز گرانبهای داخلی تنها با نوسانات جزئی مواجه شد؛ به طوری که این مسکوک توانست سطح 13میلیون تومانی خود را حفظ کند و در قیمت 13میلیون و 100‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گیرد. رنج منفی بهای سکه امامی و بی‌‌‌توجهی آن به روند اونس طلا در بازار جهانی نمایانگر تاثیر‌‌‌پذیری بالای آن از دلار در بازار داخلی است. بنابراین به گفته برخی از تحلیلگران فنی، بهای سکه در صورتی وارد فاز نزولی خواهد شد که دلار به زیر محدوده ۲۹‌هزار و 75۰تومان کاهش یابد و در این سطح تثبیت و خرید و فروش شود.

 

بازار طلای جهانی

فضای معاملاتی کم‌‌‌حجم طلا

4

با رسیدن قیمت اونس طلا به بالای 1800دلار در تعطیلات سال نو میلادی، نگاه‌‌‌ها به فلز زرد همچنان صعودی به نظر می‌‌‌رسد. تحلیلگران خاطرنشان کردند که طلا در حال شروع یک فصل قوی است. ضمن اینکه همیشه در آغاز سال ابهامات زیادی وجود دارد، بنابراین سرمایه‌گذاران احتمالا به سمت این پناهگاه امن مهاجرت کنند. اکثر تحلیلگران، روند طلا را در کوتاه‌‌‌مدت صعودی پیش‌بینی می‌کنند؛ زیرا به طور سنتی دسامبر و ماه‌‌‌های ابتدایی سال جدید دوره‌‌‌های فصلی ثابتی برای افزایش قیمت این فلز گرانبها هستند. با این حال، دلار آمریکا از بالاترین سطح ماه نوامبر خود نگذشته است، اما همچنان در روند صعودی قوی قرار دارد و این بر روند اونس تاثیر خواهد گذاشت. در عین حال، سیاست فدرال‌رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره در سال جدید و افزایش بازده واقعی، می‌تواند فضای منفی برای طلای جهانی ایجاد کند.

 

بازار اوراق مسکن

مدار سبز تسه

5

تسه9812 روز یکشنبه مجددا سبزپوش شد و توانست با 7/ 4‌درصد رشد معادل 3‌هزار و 708تومان به قیمت پایانی 94‌هزار و 913تومان صعود کند. با وجود اینکه مدت‌‌‌ها از اعلام قطعی واحدهای خالی مسکونی می‌گذرد، همچنان تعرفه این مالیات بر خانه‌‌‌های خالی صادر نشده است. در همین راستا پس از نابسامانی چندساله شکل‌‌‌گرفته در بازار مسکن به واسطه محدودیت عرضه و همچنین ورود تقاضای سرمایه‌‌‌ای، جای خالی برنامه‌‌‌های مالیاتی به عنوان مهم‌ترین پایه برای بهبود تقاضا به کمک خارج کردن تقاضای سوداگرانه و سرمایه‌‌‌ای، بیش از گذشته به چشم می‌‌‌آید. بنابراین سامان‌دهی بازار مسکن به کمک مالیات‌‌‌های تنظیمی بر خانه‌‌‌های خالی و رفتار دستگاه‌‌‌های اجرایی به منظور اجرا نکردن این پایه مالیاتی می‌تواند در جلوگیری از بهبود شرایط بازار مسکن موثر باشد.

 

بازار نفت

کاهش هراس نفت از اُمیکرون

6

قیمت نفت در معاملات هفته گذشته، تحت‌تاثیر خبرهای مثبت از اُمیکرون با رشد بیش از 4درصدی همراه شد. تحقیقات نشان می‌دهد، خطر بستری شدن در نتیجه ابتلا به اُمیکرون به طور قابل‌توجهی نسبت به گونه دلتا پایین‌‌‌تر است؛ اگرچه شیوع آن بیشتر از گونه دلتاست. به این ترتیب، هفته گذشته بهای هر بشکه نفت WTI به 8/ 73دلار رسید. در این میان، شرکت خدمات انرژی «بیکر هیوز» نیز از افزایش تعداد دکل‌‌‌های فعال نفت و گاز ایالات‌متحده در هفته اخیر به بالاترین سطح خود از آوریل ۲۰۲۰ خبر داد و تعداد کلی این دکل‌‌‌ها را ۵۸۶عدد اعلام کرد که می‌تواند نشان‌دهنده افزایش تولید نفت برای ماه‌‌‌های آینده باشد. ضمن اینکه شماری از تحلیلگران می‌‌‌گویند، برخی از دولت‌‌‌ها محدودیت‌های سفر سخت‌‌‌تری را برای کاهش سرعت شیوع این ویروس اعمال می‌کنند که می‌تواند به تقاضا ضربه موقت وارد کند.