بازار سهام

01

بورس در انتظار تعادل

دادوستد‌های روز سه‌شنبه بازار سهام با سیر صعودی ملایم آغاز شد و تا پایان ساعات معاملاتی ادامه یافت. شاخص کل بورس با افزایش نسبی تقاضا رشد 87/ 0درصدی را عاید سهامداران کرد و به ارتفاع یک‌میلیون و 449هزار واحدی دست یافت. شاخص هموزن نیز رشد 11/ 1درصد را به ثبت رساند و از نماگر اصلی بازار سهام پیشی گرفت. بازار سهام روز گذشته از سوی سبزپوشی کامودیتی‌ها در بازار جهانی و همچنین افزایش اندک نرخ دلار در بازار داخلی حمایت شد و رشد روز پیشین خود را گسترش داد. آنچه این روزها در بازار سرمایه شاهد آن هستیم، تحت تاثیر اخبار ضد و نقیض پیرامون بازگشت به دور جدید مذاکرات برجام است که موجب تحمیل ریسک‌های سیاسی و به تبع آن ریسک نوسان نرخ ارز می‌شود. به نظر می‌رسد گزارش‌ عملکرد شرکت‌ها در ادامه بتواند تعادل را به بازار برگرداند.

 

بازار سکه

03

محرک‌های رشد سکه

سکه تحت‌تاثیر رشد هر دو محرک خود از کف قیمتی‌اش فاصله گرفت. رشد قیمت دلار در بازار داخلی، ارزش ذاتی طلای داخلی را افزایش می‌دهد و عامل حمایتی از قیمت سکه و طلا در بازار داخل محسوب می‌شود. از طرفی اونس طلا نیز در معاملات روز سه‌شنبه در مسیر صعودی قرار گرفت که پیشروی این دو به حمایت از سکه انجامید. تحلیلگران فنی اعتقاد دارند که حرکت قیمت دلار به سوی سطح نیمه اول کانال 27هزار تومانی یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند قیمت سکه را از سطح مقاومتی ۱۱میلیون و ۸۰۰هزارتومانی عبور دهد. هر قطعه سکه امامی در همین راستا به سطح 11میلیون و 770تومان افزایش یافت که رشد 7/ 0درصدی را در قیاس با رقم قبلی نشان می‌دهد. با تغییر مسیر سکه به سیر صعودی، این فلز گرانبها فقط 2درصد تا سطح 12میلیون تومانی فاصله دارد.

 

بازار طلای جهانی

04

افزایش بهای طلا

عقبگرد دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا به طلا فرصت داد تا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی پس از دو افت سنگین در روزهای گذشته به مدار مثبت بازگردد. دلار به پایین‌ترین حد دو هفته اخیر در برابر سبدی از ارزها سقوط کرده و در این میان بازده اوراق خزانه ۱۰ساله آمریکا هم ضعیف شده و هزینه نگهداری از طلا را کاهش داده است. کاهش سود اوراق قرضه باعث می‌شود میل به خرید طلا به عنوان یک سرمایه غیر‌سودده افزایش یابد و قیمت آن بالا برود. به این ترتیب هر اونس طلا (در ساعت 19:30 روز گذشته) به 1771 دلار رسید. به گفته کارشناسان، طلا در بازه محدودی مانده است، اما اگر بالای ۱۷۶۰دلار بماند، می‌تواند به سطح ۱۷۸۲دلار و حتی ۱۸۰۰دلار بازگردد. اما شکسته شدن سطح ۱۷۵۹دلار، طلا را تا محدوده 1730دلار عقب می‌برد.

 

بازار اوراق مسکن

05

افت 12درصدی هزینه خرید

اوراق تسهیلات بانک مسکن در سومین هفته از مهر، تمام راه رفته صعودی هفته‌های پیشین را به عقب برگشت و در این مسیر هر روز ارزش بیشتری از این اوراق کاسته شد. تسه9812 در همین راستا در معاملات روز سه‌شنبه با افت 66/ 1درصدی در قیمت پایانی 67هزار و 699تومان بسته شد و به سیر کاهشی خود که از یکشنبه هفته گذشته آغاز شده بود، دامن زد. با کاهش‌های متوالی اوراق تسهیلات مسکن، هزینه پرداختی برای خرید تسه‌ها نیز کاهش چشمگیری داشته و از 73میلیون به 64میلیون تومان رسیده است. بررسی این متغیر از اوج قیمت‌ها تا روز گذشته افتی معادل12درصد را نشان می‌دهد. این بیشترین میزان افت هزینه وام در دو ماه اخیر بود که از افت سریع این قیمت در ابتدای دهه سوم مهرماه حکایت دارد.

 

بازار نفت

06

تداوم صعود نفت

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه در واکنش به نگرانی‌ها نسبت به توانایی چین برای تامین تقاضای گرمایشی در بحبوحه کمبود زغال‌سنگ و برق، افزایش یافت. این در حالی است که روز گذشته نفت از نزدیکی مرز 84دلاری بازگشت و در نیمه اول کانال 82دلاری بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت در ادامه سیر صعودی خود به ۸۲دلار و 70سنت در هر بشکه رسید. محدودیت عرضه در بازارهای انرژی به معنای آن است که مسائل عرضه به قوت خود باقی می‌ماند و قیمت‌های بالا پشتیبانی خواهد شد. از طرفی بهای معاملات زغال‌سنگ در چین روز سه‌شنبه 8/ 7درصد افزایش یافت. انتظار می‌رود افزایش قیمت زغال‌سنگ و گاز طبیعی در آسیا باعث شود که بعضی از کاربران صنعتی به استفاده از نفت به‌عنوان یک گزینه کم‌هزینه‌تر روی بیاورند.