بازار سهام

01

شک و تردیدهای بازار سرمایه

این روزها نشانه‌هایی از ایجاد تعادل نسبی در بازار سرمایه به‌چشم می‌خورد. هر‌چند که تا زمان انتخابات نمی‌توان انتظار رشد قابل‌توجهی را داشت، اما با این وجود می‌توان امیدوار بود که بازار توانسته راه رسیدن به تعادل را پیدا کند‌ به‌‌ طوری‌که شاخص‌کل بورس در روز یکشنبه نیز با رشد 52/ 1 درصدی همراه شد و به سطح یک میلیون و 156 هزار واحد رسید. اما در مقابل شاخص‌کل هموزن پس از رشد صبحگاهی تغییر مسیر داد  و رنگ قرمز را به خود دید. با توجه به شروع تازه روند مثبت، به‌نظر می‌رسد مسیر بورس با توجه به تعادل نسبی بسیاری از نمادهای شاخص‌ساز ادامه پیدا کند. البته روند بازار بستگی به بالا رفتن ارزش معاملات دارد و با افزایش آن احتمال می‌رود روند مثبت در بازار تثبیت شود.

 

بازار سکه

03

روزهای پرتلاطم سکه

افزایش نرخ اونس طلا در بازار جهانی و همچنین پیشروی قیمت دلار در بازار ارز داخلی در روزهای اخیر، از مهم‌ترین علل زمینه‌ساز افزایش بهای سکه و طلا بود‌ به ‌‌طوری‌که این پیشروی‌ها انگیزه معامله‌گران سکه را برای خرید بیشترکرد. بر این اساس هر سکه تمام بهار‌آزادی روز یکشنبه در قیمت 10 میلیون و 700 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. هفته گذشته بیشتر سکه‌بازان رفتار احتیاطی را در پیش گرفته بودند و تصور می‌کردند که قیمت دلار ممکن است به یکباره در مسیر نزولی قرار بگیرد، به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران در خریدهای خود محتاطانه عمل کردند. کارشناسان سکه و طلا بر این باور هستند در صورتی‌که رشد قیمت دلار ادامه‌دار باشد، ممکن است حتی این فلز گرانبها بار دیگر صعود کند و سطوح قیمتی بالاتری را تجربه کند.

 

بازار طلای جهانی

04

رشد 5/ 7‌درصدی ماهانه اونس طلا

قیمت اونس‌طلا با بیش از ۲0۰ دلار افزایشی که از اواخر مارس داشته است، در مسیر صعود به بالاترین رکورد سال‌جاری قرار دارد. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی با 4/ 0 درصد افزایش، در ۱۹۰3 دلار بسته شد و برای کل هفته 5/ 1 درصد رشد و برای ماه مه حدود 5/ 7درصد رشد ثبت کرد. در دو ماه گذشته پیش‌بینی‌هایی از سقوط طلا  تا ۱۶۰۰ دلار وجود داشت‌ اما بازار طلا اکنون نسبت به معاملات این فلز ارزشمند هیجان‌زده است. این حقیقت به قوت خود باقی‌مانده که برای تغییر موضع سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، بازار کار این کشور باید بهبود قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. طلا اکنون روند صعودی پیدا کرده زیرا بازار در حال‌حاضر آمار اقتصادی ضعیف‌تر از حد مطلوب و نرخ تورم بالاتر را هضم می‌کند.

 

بازار اوراق مسکن

05

تداوم کاهش تسه9812

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه پس از نوسانات زیاد، در ادامه سیر کاهشی خود بار دیگر عقب‌نشینی کرد؛ به‌‌طوری‌که می‌توان گفت افزایش‌های متوالی تسه9812 در هفته گذشته تا حدود زیادی خثنی شد. به این ترتیب روز گذشته هر برگه از تسه 9812  در بازار فرابورس به قیمت 54 هزار و 280 تومان رسید‌ که‌ افت 5/ 1‌درصدی را در این نماد در قیاس با روز کاری قبل نشان می‌دهد. متقاضیان وام تسهیلات‌مسکن اجازه دارند فقط از تسهیلات یک بانک استفاده کنند، یعنی در صورتی‌که متقاضی سند خود را به بانک مسکن بسپارد دیگر اجازه استفاده از همان سند را برای دریافت وام تسهیلات مسکن از بانک ملی ندارد، مگر در صورتی‌که دو خانه بخرد. اگر فرض کنیم چنین امری محقق هم شود، با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن باز‌هم متقاضی توانایی خرید مسکن را ندارد.

 

بازار نفت

06

رشد 3/ 4 درصدی ماهانه نفت

در‌حالی‌که انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا و احتمال ترمیم تقاضای جهانی نفت سبب‌شده تاثیر کاهشی بازگشت احتمالی نفت ایران به بازار خنثی شود، قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در معاملات روز جمعه به 66 دلار و 60 سنت رسید و با رشد هفتگی 3/ 4 درصدی بازدهی ماهانه خود را به 3/ 4 درصد رساند. آمار وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد که موجودی نفت در مخازن این کشور به روند نزولی خود ادامه داده و چند هفته‌ای است که به زیر میانگین موجودی 5 ساله رسیده است‌ که با توجه به چشم‌انداز رشد تقاضا در ادامه سال، می‌تواند عامل صعود قیمت‌ها و عبور آن از مرز 70 دلار در هفته‌های آتی شود. با کاهش محدودیت‌های کرونا  بازار انتظار رشد تقاضای 2/ 5 میلیون بشکه در روز در نیمه دوم 2021 را دارد که حتی با بازگشت ایران همچنان کسری خواهد داشت.