بازار سهام

افزایش تقاضا در بورس

01

بازار سرمایه در نخستین روز از دومین هفته مهر، کار خود را بر مدار مثبت آغاز کرد و سیر صعودی آن شتاب گرفت. شاخص کل بورس روز شنبه در پی افزایش نرخ کامودیتی‌ها در بازار جهانی و ثبات نرخ دلار در سطح فعلی 54/ 2درصد رشد را تجربه کرد و به ارتفاع یک‌میلیون و 473هزار واحد دست یافت. علاوه بر این، شاخص کل هموزن نیز همسو با کلیت بازار، مسیر افزایشی را پیمود و با 96/ 0درصد رشد به کار خود پایان بخشید. تحلیلگران بر این باورند که با افزایش قیمت دلار و بهبود شرایط بنیادی بازار سهام، ترس سهامداران از ریزش بیشتر بورس کاهش یافته که به موجب آن، شاهد افزایش تقاضا در بازار سهام بودیم. به نظر می‌رسد، در صورت تثبیت دلار در محدوده کنونی با توجه به شرایط مناسب بازار سهام، هفته مثبتی را در پیش داشته باشیم.

 

بازار سکه

 

حفظ سطح مقاومتی

03

بازار سکه در معاملات روز  شنبه، همزمان با رشد بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی توانست جایگاه خود را در بالای سطح 12میلیون تومان حفظ کند، اما کاهش نسبی دلار مانع افزایش سکه و طلا شد. به این ترتیب، سکه امامی روز گذشته به قیمت 12میلیون و 80هزار تومان کاهش یافت. با این حال، هرگونه اخباری مبنی بر احتمال برگشت ایران به مذاکرات هسته‌‌‌ای و ایجاد توافقات قطعی می‌تواند به‌سرعت نرخ دلار را در مسیر نزولی قرار دهد و زمینه‌ساز افت قیمت سکه به زیر سطح روانی ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان شود. به گفته عده‌‌‌ای از فعالان بازار طلا و سکه، در صورت تداوم رشد بهای طلای جهانی و روند صعودی نرخ دلار در بازار داخلی، سکه می‌تواند حتی عقب‌ماندگی هفته گذشته خود را جبران کند و به سطوح بالاتری دست یابد.

 

بازار طلای جهانی

خوش‌بینی‌ها به قیمت طلا

04

قیمت طلا در آخرین روز معاملاتی هفته تحت‌تاثیر افت ارزش دلار و نگرانی‌ها از بالا رفتن تورم افزایش یافت، اما احتمال افزایش نرخ بهره در آینده نزدیک رشد قیمت‌ها را محدود کرد. به این ترتیب، اونس طلا در سطح 1762دلار به داد و ستدهای خود در هفته گذشته پایان داد و با افت 7/ 0درصدی در مقیاس هفتگی ریزش خود را در ماه سپتامبر به بیش از 3درصد رساند. این درحالی است که بهبود قیمت طلا از پایین‌ترین رکورد دو ماه اخیر، اندکی خوش‌بینی در میان تحلیلگران و سرمایه‌گذاران خرد ایجاد کرده است. این خوش‌بینی رو به رشد در بازار برای آینده نزدیک وجود دارد، اما برخی از تحلیلگران بر این باورند که طلا همچنان با موانعی نظیر افزایش نرخ‌های بهره، روند صعودی دلار آمریکا و بی‌علاقگی کلی در میان سرمایه‌گذاران عمومی روبه‌روست.

 

بازار اوراق مسکن

اوج‌گیری قیمت تسه

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه9812 در بازار فرابورس مورد داد و ستد متقاضیان وام مسکن قرار می‌گیرد، روز گذشته جهش چشمگیری را به ثبت رساند، به طوری که توانست 54/ 3درصد رشد، معادل 2هزار و 375تومان را تجربه کند و به سطح قیمت 69هزار و 445تومان دست یابد. از آنجا که عرضه این اوراق محدوده است و از طرفی شاهد افزایش‌ متوالی قیمت تسه‌ها در بازار سرمایه هستیم، حجم معاملات این دسته از سهام به‌شدت کاهش یافته است. افزایش قیمت در دیگر نماد‌های هم‌گروه این اوراق نیز مشهود بود. در حال حاضر، با موافقت و ابلاغ بانک مرکزی، سقف تسهیلات خرید مسکن برای خانه‌اولی‌‌‌ها از محل اوراق حق‌تقدم برای حساب‌‌‌های انفرادی و زوجین افزایش یافته است.

 

بازار نفت

رشد 5/ 15 درصدی نفت در سپتامبر

06

بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت در معاملات هفته گذشته توانست روند صعودی و ملایم خود را ادامه دهد و در پایان معاملات روز جمعه در قیمت 75دلار و 70سنت بسته شد و به رشد 6/ 2درصدی در هفته رسید که ششمین هفته مثبت برای نفتWTI   بود. نفت خام آمریکا طی یک ماه گذشته تحت‌تاثیر عوامل متعدد، نوسانات صعودی شدیدی را به همراه داشت و توانست به رشد 5/ 15درصدی برسد. افزایش قیمت‌های جهانی گاز نیز از قیمت نفت در روزهای اخیر پشتیبانی کرد. به گفته کارشناسان، اگر اوپک‌پلاس به برنامه توافق‌شده برای افزایش تولید به میزان ۴۰۰هزار بشکه در روز طی ماه نوامبر پایبند بماند، بازارهای انرژی شاهد صعود قیمت‌ها تا مرز ۹۰دلار خواهند بود. هر گونه افزایش تولید کمتر از ۶۰۰هزار بشکه در روز، قیمت‌ها را تقویت خواهد کرد.