بازار سهام

تداوم برتری شاخص هم‌وزن

01

در ابتدای معاملات روز یکشنبه بازار سهام فروشندگان، پرقدرت ظاهر شدند، رفته‌رفته خریداران پا به عرصه معاملات گذاشتند و این امر سبب فاصله گرفتن نماگر اصلی بورس از کف روزانه شد. اما استقبال این دسته از معامله‌گران به اندازه‌ای گرم نبود که مانع افت قیمت بسیاری از نمادهای بزرگ شود. به این ترتیب شاخص کل بورس با افتی ملایم مواجه شد. اما نمادهای کوچک بازار روز گذشته پرتقاضا ظاهر شدند، درنتیجه شاخص کل سهام با افت 25/ 0درصدی در سطح یک‌میلیون و ۵37 هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم‌وزن با تداوم برتری بر نماگر اصلی بورس 56/ 0درصد بر ارتفاع خود افزود. به نظر می‌رسد با کاهش هیجانات در بازار ارز، بورس شرایط باثباتی را طی خواهد کرد و کماکان در شرایط فعلی سهم‌‌های کوچک ولی بنیادی بازار، پتانسیل رشد بیشتری را نسبت به سهم‌های بزرگ بازار دارند.

 

بازار سکه

دلار، موتور صعود سکه

03

تکانه‌های صعودی سکه در معاملات روز یکشنبه نیز ادامه یافت و این فلز گرانبها پس از 6 روز نوسان توانست مجددا محدوده 12میلیون و 100 هزار تومانی را باز پس بگیرد. عمده رشد سکه در روز گذشته ناشی از صعود کم‌رمق نرخ دلار بود؛ چرا که به دلیل تعطیلات آخر هفته، قیمتی برای محرک برون مرزی طلا و سکه در دو روز گذشته نمایان نشده است. از طرفی نوسان زیاد این فلز گرانبها در دو هفته گذشته سبب کم‌رنگ شدن داد و ستد‌ها در این بازار شده و معامله‌گران با احتیاط بیشتری وارد معاملات می‌شوند و چنین بازاری را که ریسک بالایی دارد، برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک انتخاب می‌کنند. از سوی دیگر به دلیل ایام محرم تقاضای مصرفی برای طلا نیز کاهش چشمگیری یافته است که این خود به رکود بازار طلا دامن می‌زند.

 

بازار طلای جهانی

اوج‌گیری طلای جهانی

04

اونس طلا در معاملات هفته گذشته بازار جهانی توانست حد و مرز قیمتی خود را در پی گزارش‌های ناامید‌کننده از آمارهای سطح اشتغال آمریکا و همچنین افت ارزش شاخص دلار بشکند و به بالاترین سطح در دو ماه و نیم گذشته خود دست یابد، به‌طوری که این فلز ارزشمند با عملکرد هفتگی مثبت 5/ 0 درصد توانست توانایی خود را بار دیگر به سرمایه‌گذاران جهت اوج‌گیری قیمت‌ها به نمایش بگذارد. بر این اساس عده‌ای از تحلیلگران این بازار بر این باورند که اگر طلا سطح 1850 دلاری خود را به سمت بالا بشکند، می‌توان انتظار رسیدن قیمت‌ها به سطوح 1900 دلار را داشت. همچنین تحلیلگران با توجه به وضعیت کنونی کامودیتی‌ها و اقتصاد جهانی اذعان کردند که افت ارزش اونس طلا برای کوتاه‌مدت دور از انتظار پیش‌بینی می‌شود.

 

بازار اوراق مسکن

دنده معکوس تسه

05

تسه 9812 که یکی از اوراق تسهیلات مورد معامله بانک مسکن در بازار فرابورس است، در داد و ستدهای روز یکشنبه مجددا عقبگرد داشت و نتوانست از مرز مقاومتی 60 هزار تومانی خود عبور کند. از این رو این تسه روز گذشته 54/ 5 درصد ریزش معادل یک هزار و 500 تومان را تجربه کرد، به‌طوری که این اوراق در سطح قیمت پایانی 57 هزار و 987 تومان به معاملات خود پایان داد. همچنین تسه 9812 با تعداد 21 معامله به ارزش بیش از 65 میلیون تومان و با فشار فروش بالا مورد معامله قرار گرفت. علاوه بر این عمده تسه‌های هم‌گروه این اوراق تسهیلات بانکی روز سرخ‌پوشی را به خود دیدند، به‌طوری که میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات خرید مسکن به کانال 60 هزار تومان بازگشت.

 

بازار نفت

فشارهای وارد بر قیمت نفت

06

در نشست اوپک‌پلاس، تصمیم گرفتند همچنان به سیاست خود در قبال افزایش تدریجی میزان تولید پایبند بمانند. در نشست‌های قبلی این گروه مقرر شده بود که در حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز به میزان تجمعی تولید این گروه از ماه ژوئیه افزوده شود. همچنان این گروه در حال رصد بازار و تغییر چشم‌انداز میزان تقاضا در سال ۲۰۲۲ است که در آن تلاش آمریکا برای افزایش میزان تولید در کمترین زمان ممکن به چشم می‌خورد. به گفته اوپک‌پلاس، نوع جدید ویروس کرونا موسوم به دلتا همچنان در سراسر دنیا می‌تازد و سبب شده مقررات قرنطینه در بسیاری از کشورها مجددا اعمال شود، اما از سوی دیگر بهبود اقتصادی و روند بازگشت فعالیت‌های اقتصادی به حالت نرمال شدت گرفته که همین امر سبب شده تا تقاضا برای نفت‌خام تا حدی افزایش یابد و از موجودی ذخایر نفت‌خام کاسته شود.