بازار سهام

رشد بورس با فضای احتیاط

1

بازار سهام آخرین روز معاملاتی هفته را با وجود برخی افت و خیزها مثبت پشت سر گذاشت. به‌طوری که نماگر اصلی بازار در روز چهارشنبه با رشد 22/ 0درصدی همراه شد. با توجه به اینکه روز اخیر شاخص کل در ساعات ابتدایی بازار با تمایلات نزولی کار خود را آغاز کرد، با این حال به روند صعودی بازگشت و رشد بیش از3 هزار واحدی داشت. بر این اساس دماسنج اصلی بورس تهران کار خود را در سطح یک میلیون و 413 هزار واحد به پایان رساند. شاخص هموزن نیز همسو با بازار رشد 41/ 0درصدی داشت. گفته می‌شود با وجود اینکه بازار رشد داشت، اما به دلیل پابرجا ماندن فضای احتیاطی در بین معامله‌‌گران و افزایش نگرانی‌‌ها از ادامه نیافتن مذاکرات و تبعات اقتصادی و غیر‌اقتصادی آن، خروج پول سرمایه‌‌گذاران خرد همچنان ادامه‌‌دار است.

بازار سکه

ثبات نسبی سکه

2

سکه طلا روز چهارشنبه با توجه به نوسانات اخیر نرخ دلار در بازار آزاد و افزایش تمایلات صعودی بهای طلا در بازار جهانی در نیمه اول کانال 16 میلیون تومان باقی ماند و جایگاه خود را در این محدوده قیمتی تثبیت کرد. بر این اساس هر قطعه سکه امامی روز گذشته در قیمت 16 میلیون و 360 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه بر این گفتنی است که هر گرم طلای 18 عیار در معاملات روز اخیر نیز در محدوده قیمت 5/ 1میلیون تومان سپری شد. به عقیده برخی از کارشناسان رشد بیشتر بهای مسکوک یاد شده می‌تواند در کنار افزایش ریسک سرمایه‌‌گذاری، تقاضای واقعی یا همان خریداران را با افت قابل توجهی همراه کند. در مقابل نیز گفته می‌شود که متقاضیان برای حفظ سرمایه خود سراغ دارایی‌‌های امن همچون طلا و سکه بروند و داد و ستدها رونق داشته باشد.

بازار طلای جهانی

طلا بر مدار صعود

3

قیمت طلا روز چهارشنبه پس از حمله موشکی روسیه به خاک لهستان که باعث افزایش نگرانی‌‌ها شد و تنش‌‌های رهبری ناتو در مناقشه اوکراین را تشدید کرد و تقاضا برای دارایی‌‌های امن همچون طلا را افزایش داد، به بالاترین حد خود نزدیک به سه ماه گذشته رسید. به این ترتیب هر اونس طلا روز گذشته در قیمت 1782 دلار معامله شد. به عقیده برخی از تحلیلگران قیمت این فلز گرانبها در روزهای اولیه حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال میلادی جاری به بالاترین حد در دو سال گذشته رسیده بود. تشدید این درگیری می‌تواند به‌طور بالقوه قیمت‌‌های فلز زرد را دوباره افزایش دهد. علاوه بر این پس از اینکه داده‌ها نشان داد تورم تولیدکننده آمریکا در اکتبر به پایین‌‌ترین حد خود در ۱۴ ماه گذشته رسیده است، ضعف دلار نیز به‌نفع قیمت طلا بوده است.

بازار اوراق مسکن

مسیر طولانی مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در فرابورس روز گذشته را عمدتا با تمایلات نزولی پشت سر گذاشت. در این میان نیز اوراق تسهیلات اسفند 99 که مورد بررسی قرار می‌گیرد روز چهارشنبه با افت 48/ 0 درصدی همراه بود. به این ترتیب هر برگ تسه 9912 با بیش از 500 تومان کاهش داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 105هزار و 400تومان خاتمه داد. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه در تمام کشور‌‌های توسعه‌یافته برای خرید مسکن تسهیلاتی ارائه می‌شود و دولت‌ها در این زمینه مداخله می‌کنند، اما جنس مداخله باید کارشناسی‌شده و بسیار دقیق باشد. همچنین اذعان می‌شود که صندوق سرمایه‌‌گذاری املاک و مستغلات در جهت منافع سرمایه‌‌گذاران خرد است، چراکه این دست افراد از تکانه‌های شدید که در بازار مسکن رخ می‌دهد و جهش قیمتی که هر چند سال یک‌بار شاهد آن هستیم در امان خواهند ماند.

بازار نفت

مسیر سخت نفت

5

روز چهارشنبه حادثه مربوط به یک کشتی تجاری در سواحل عمان، تا حدودی قیمت‌‌های نفت را تحت‌الشعاع قرار داد. اما افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در چین مانع از رشد سریع قیمت نفت شد.

به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت طی روز اخیر در قیمت 93 دلار و 86 سنت و نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در قیمت 86 دلار و 62 سنت معامله شد.

به‌گفته اپراتورهای خط لوله نفت در مجارستان و اسلواکی، پس از اینکه عرضه نفت به بخش‌هایی از اروپا از طریق بخشی از خط لوله دروژبا به‌طور موقت متوقف شد، قیمت نفت نیز با توجه به تغییرات مقدار عرضه متاثر شد. علاوه بر این نیز آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرد رشد تقاضا از 1/ 2 میلیون بشکه در روز در سال جاری به 6/ 1 میلیون بشکه در روز در سال 2023 کاهش یابد.