بازار سهام

رفت و برگشت شاخص

1

بازار سهام روز دوشنبه را برخلاف فضای نزولی ایجاد شده در دو روز گذشته، مثبت سپری کرد. نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در این روز توانست 85/ 1درصد افزایش یابد و بخش زیادی از افت روز یکشنبه را جبران کند. با این حال شاخص کل هم‌‌‌چنان زیر سطح 6/ 1 میلیون واحدی قرار دارد. به این ترتیب دماسنج اصلی بورس اوراق بهادار تهران با افزایش بیش از 28‌هزار واحد در سطح یک میلیون و 593‌هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هموزن که نمای بهتری از وضعیت بازار را به نمایش می‌‌‌گذارد نیز همسو با بازار 89/ 1‌درصد رشد کرد و سبزپوش شد. به این ترتیب خالص تغییر مالکیت نیز در روز اخیر از جانب حقوقی به حقیقی رقم 455 میلیارد تومان بود. در این میان ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) همچنان در مسیر کاهش قرار دارد به طوری که در روز گذشته به حدود 4‌هزار و 552 میلیارد تومان رسید.

بازار سکه

سرعت‌‌‌گیر رشد سکه

2

بازار طلا و سکه پس از دو روز قرار گرفتن در فاز نزولی، روز دوشنبه مجددا با رشد قیمت همراه بود. به طوری که در این میان سکه امامی پس از لمس قیمت‌های زیر 20 میلیون تومان، در این روز مجددا به سطح مذکور بازگشت. به این ترتیب هر قطعه مسکوک یاد شده روز گذشته با رشد 2 درصدی در قیمت 20 میلیون و 300‌هزار تومان داد و ستد شد. این در حالی است که از سرعت رشد نرخ ارز در بازار آزاد تا حدود زیادی کاسته شده، بنابراین تغییرات افزایشی بهای سکه نیز به نسبت گذشته تضعیف شده است. به عقیده برخی از کارشناسان در صورتی که سکه بتواند برای چند روز متوالی سطح 20 میلیون تومان را حفظ کند و نرخ دلار در کنار قیمت طلا در بازار جهانی با تمایلات صعودی همراه باشد، می‌توان این انتظار را داشت که سکه به سطوح بالاتری نیز دست یابد.

بازار طلای جهانی

شروع جدید طلا

3

بهای طلا در بازار جهانی روز دوشنبه را در تعطیلات سال نو میلادی پشت سر گذاشت. به طوری که هر اونس از این فلز گرانبها در قیمت 1824 دلار قرار داشت. به نظر می‌رسد که طلا در سال ۲۰۲۳ با توجه به شرایط اقتصادی و غیر‌اقتصادی همچون رکود تورمی و ریسک‌‌‌های ژئوپلیتیکی بتواند عملکرد مطلوبی داشته باشد. زیرا اقتصاد جهانی در بحبوحه تورم و نرخ‌های بهره بالا، موقعیت طلا را به عنوان یک دارایی قابل اعتماد و یک پناهگاه امن سنتی تحکیم می‌کند. چشم‌انداز اقتصادی، ممکن است با نگرانی‌های بیشتری نسبت به سال میلادی گذشته همراه باشد. به عبارتی رکود تورمی می‌تواند حامی طلا باشد. به گفته کارشناسان این حوزه رکود اقتصادی و درآمد ضعیف‌‌‌تر از نظر تاریخی اغلب برای طلا مثبت بوده است. اقتصاد آمریکا شاید در ماه‌‌‌های آینده تحت فشار قرار بگیرد، اما کاهش نرخ بهره محرک نهایی طلا خواهد بود.

بازار اوراق مسکن

معاملات کمرنگ مسکن

4

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود روز گذشته رشد 87/ 0‌درصدی داشت. به این ترتیب هر برگ اوراق مذکور با افزایش بیش از‌هزار تومان داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 118‌هزار و 690 تومان خاتمه داد. گفته می‌شود که همزمان با بیان نظر کارشناسان مبنی بر اولویت ساخت مسکن ویلایی در سطح کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی از ساخت مسکن یک طبقه به صورت تدریجی در قالب نهضت ملی مسکن خبر داده است. همچنین فعالان این حوزه اذعان دارند تا زمانی که درباره رشد نقدینگی فکری نشود داستان تورم کالاها از جمله مسکن ادامه خواهد داشت. علاوه بر این معتقدند که اگر دلار نرخ‌های بالاتر را هم به خود ببیند و روی یک عدد تثبیت شود بهتر از این است که در یک فرآیند نوسانی نامشخص قرار بگیرد؛ زیرا ابهام به تولید و سرمایه‌گذاری لطمه می‌‌‌زند.

بازار نفت

امید نفت در سال جدید

5

نفت خام برنت اولین روز معاملاتی سال میلادی جدید را در تعطیلات سپری کرد و در قیمت‌های 85 دلار و 91 سنت و نفت WTI نیز در قیمت 80 دلار و 26 سنت به ازای هر بشکه باقی ماند. با وجود تضعیف چشم‌انداز تقاضای جهانی به دلیل ترس از رکود، بازار نفت همچنان در تنگناست و تمرکز اصلی بازار بر رفتار چین در سه ماه اول سال آینده خواهد بود. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که قیمت نفت در سال 2023 برای افزایش اندک هدف‌‌‌گذاری شده است. زیرا پس‌‌‌زمینه تاریک اقتصاد جهانی و شعله‌‌‌ور شدن کووید-19 در چین رشد تقاضا را تهدید می‌کند و تاثیر کمبود عرضه ناشی از تحریم‌‌‌ها علیه روسیه را جبران می‌کند. همچنین انتظار می‌رود که جهان در اوایل سال 2023 وارد رکود شود، زیرا اثرات تورم بالا و افزایش نرخ بهره احساس می‌شود. بنابراین نیمه اول سال میلادی جدید می‌تواند برای طلای سیاه پرنوسان باشد.