بازار سهام

رشد کم شاخص

1

شاخص کل بازار سهام پس از سه روز متوالی افت، روز سه‌شنبه با رشد بسیار محدودی همراه بود. به طوری که افزایش 08/ 0‌درصدی نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای به حدی نبود که بتواند عقب‌نشینی روز دوشنبه را جبران کند. به این ترتیب شاخص کل کار خود را در سطح یک میلیون و 782‌هزار واحد به پایان رساند. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) نیز در سومین روز متوالی زیر سطح چهار‌هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. در این میان شاخص هموزن رشد بیشتری را نسبت به دماسنج اصلی بازار سهام معادل 36/ 0‌درصد به ثبت رساند که در این میان رشد بیشتر نماگر یاد شده نشان از صعود کلیت بازار بوده است، به این ترتیب نیز بازار سهام با ورود پول 11 میلیارد تومان همراه بود. انتظار می‌رود در این روزهای پایانی سال بورس تهران شاهد نوسانات محدودی باشد.

بازار سکه

یک پله صعود سکه

2

سکه امامی روز معاملاتی سه‌شنبه نزدیک به 900‌هزار تومان افزایش قیمت داشت. به طوری که بهای مسکوک یاد شده روز گذشته با افزایش نرخ دلار در بازار آزاد یک پله رشد کرد و در سطح 27 میلیون و 200‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. عقب‌نشینی قیمت طلا در بازار جهانی تا حدودی مانع از رشد بیشتر ارزش این فلز زرد گرانبهای داخلی شد. برخی از کارشناسان این بازار بر این باور هستند که به‌رغم نزدیک شدن به ایام عید، تقاضای خرید طلا و سکه به نسبت چند سال گذشته کاهش نسبی داشته است. علاوه بر این گفته می‌شود که در پی انتشار اخبار امید‌بخش از مذاکرات غرب و آمریکا با ایران، این احتمال وجود دارد که بازارهای ارز و سکه نوسانات بسیار زیادی را شاهد باشد. از این رو پیش‌بینی می‌شود که بسیاری از سفته‌بازان از این موقعیت برای افزایش مجدد هیجانات صعودی در بازار استفاده کنند.

بازار طلای جهانی

تاثیر آمار بر قیمت طلا

3

قیمت طلا روز سه‌‌‌شنبه پس از اینکه به دلیل نگرانی‌ها در مورد بحران بانکی ایالات متحده که باعث شد سرمایه‌گذاران برای یافتن پناهگاه‌‌‌های امن سنتی تلاش کنند، به بالاترین حد خود در شش هفته اخیر رسید، اکنون تمرکز خود را به داده‌‌‌های تورم آتی برای سرنخ‌‌‌های بیشتر در مورد سیاست‌‌‌های پولی معطوف کرده‌‌‌اند که برخی گمانه‌‌‌های منفی باعث شد تا بهای این فلز گرانبها عقب‌نشینی کند. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی روز گذشته در قیمت 1908 دلار مورد معامله قرار گرفت. به گفته کارشناسان اکنون تمرکز بر داده‌‌‌های تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه فوریه است که در اواخر روز منتشر می‌شود. انتظار می‌رود که شاخص نسبت به ماه قبل اندکی کاهش یافته باشد، اگرچه انتظار می‌رود تورم اصلی ثابت بماند. این موضوع می‌تواند برای چند روز آینده بازار طلا را با نوسانات زیادی همراه کند.

بازار اوراق مسکن

ابهامات پیرامون مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن  که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز سه‌شنبه اکثرا با کاهش قیمت همراه بودند و تنها تعداد محدودی سبز‌پوش شدند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 روز گذشته با افت 13/ 1‌درصد معادل بیش از‌ هزار و 100 تومان کاهش، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 102‌هزار و 292 تومان خاتمه داد. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌‌های عمرانی شهر تهران با بیان اینکه قیمت تمام‌شده ساخت مسکن توسط تعاونی‌‌‌ها پایین‌‌‌تر است، معتقد است که فروش متری و ورود مسکن به بورس به دلیل عدم‌پذیرش فرهنگ مالکیت مشاعی پاسخگو نیست. برخی دیگر نیز اذعان دارند که با توجه به نوسانات قیمت مصالح ساختمانی در بحث صنعتی‌سازی باید نقدینگی در زمانی کوتاه به پروژه‌‌‌ها تزریق شود. این موضوع مستلزم آن است که از شرکت‌های خارجی یا سایر روش‌های تامین مالی برای اجرای طرح استفاده کنیم.

بازار نفت

سایه محرک‌‌‌ها بر نفت

5

قیمت نفت در روز سه‌‌‌شنبه نزدیک به 2 دلار در هر بشکه کاهش یافت و کاهش روز گذشته را افزایش داد. زیرا سقوط بانک سیلیکون ولی بازارهای سهام را متزلزل کرد و ترس از یک بحران مالی جدید را برانگیخت. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 79 دلار و 65 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 73 دلار و 54 سنت معامله شد. به عقیده برخی از تحلیلگران این حوزه یک نتیجه قوی‌‌‌تر از حد انتظار تورم مصرف‌کننده در ایالات متحده می‌تواند فشار نزولی بیشتری بر قیمت نفت وارد کند. افزایش نرخ کمتر می‌تواند به معنای تضعیف دلار باشد که به نوبه خود یک سیگنال صعودی برای قیمت نفت است. در همین حال، تورم مصرف‌کننده در چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، در ماه فوریه به کمترین میزان در یک سال گذشته کاهش یافت که می‌تواند تمایلات نزولی را تا حدودی کاهش دهد.