بازار سهام

عقب‌‌‌نشینی شاخص‌‌‌های بورس

اولین روز معاملاتی هفته با افت نماگرهای بازار سهام همراه شد، شاخص کل در معاملات روز گذشته با افت ۷۸ /۰ درصدی به سطح یک میلیون و ۵۴۵‌هزار واحد رسید و نماگر هم‌‌‌وزن نیز شاهد افت ۹۷ /۰ درصدی بود. به‌رغم اینکه دلار مجددا در معاملات روز گذشته شاهد سقف‌‌‌ قیمت جدیدی بود، اما همچنان وزن سایر ریسک‌‌‌های حاکم بر بازار در محاسبات سرمایه‌گذاران از محرک‌‌‌هایی همچون قیمت دلار  بیشتر است. بازار همچنان با عدم‌اقبال از سوی حقیقی‌‌‌ها مواجه است و سهامداران خرد ۳۰۷ میلیارد تومان دیگر از بازار خارج کردند تا شاهد خروج پول ۸‌هزار و ۱۶ میلیارد تومانی از ابتدای بهمن ماه تاکنون باشیم. در معاملات بهمن ماه به طور میانگین روزانه ۵۳۴ میلیارد تومان از سوی حقیقی‌‌‌ها از بازار خارج شده است. ارزش معاملات خرد نیز در ادامه روند نزولی بهمن ماه در روز گذشته به محدوده۲‌هزار میلیارد تومان رسید تا شاهد کمترین مقدار این متغیر از ۱۴ آذر امسال به بعد باشیم.

15-01

 

بازار سکه

سکه در حوالی سقف تاریخی

سکه امامی در معاملات یکشنبه مجددا وارد کانال 25 میلیون تومان شد تا مجددا در نزدیکی‌‌‌های سقف تاریخی معامله شود. افزایش قیمت دلار در بازار آزاد در روز گذشته، مهم‌ترین عاملی بود که سکه را مجددا در رسیدن به این سطوح قیمتی یاری کرد. به علاوه قیمت اونس جهانی طلا به عنوان دیگر عامل موثر بر نوسان قیمت سکه چند روزی‌است که از شوک ناشی از اقدامات انقباضی فدرال رزرو خارج شده است و این موضوع سبب شده تا اونس جهانی طلا وضعیت باثبات‌‌‌تری را نسبت به قبل تجربه کند. همچنین علاوه بر تقاضای سرمایه‌گذاری، عامل دیگری که می‌تواند در روزهای پایانی سال از قیمت سکه حمایت کند، تحریک تقاضا به واسطه خریدهایی است که به منظور هدیه دادن در ایام نوروز انجام می‌شود. به نظر می‌رسد قیمت مسکوک یادشده در صورت ثبات قیمت اونس جهانی و افزایش قیمت دلار در بازار آزاد شاهد کانال‌‌‌های قیمتی جدید در معاملات روزهای آتی باشد.

15-02

 

بازار طلای جهانی

نوسان اندک طلا

اونس جهانی طلا نیز که روند قیمتی آن با نرخ بهره آمریکا به صورت معکوس است، پس از انتشار آمار امیدوارکننده از نرخ بیکاری آمریکا که در ماه ژانویه با ثبت رقم 4/ 3‌درصد شاهد رکوردشکنی 54 ساله بود از کانال 1900 دلار عقب‌‌‌نشینی کرد و شاهد افت قیمتی تا 1852 دلار نیز بود. اما این روزها با فروکش‌‌‌کردن اثرات این اخبار معاملات خود را باثبات‌‌‌تر دنبال می‌کند. با توجه به اعلام نرخ تورم 5/ 6 درصدی ماه دسامبر ایالات متحده و فاصله معنادار آن با نرخ تورم هدف 2 درصدی، پیش‌بینی معامله‌‌‌گران بازارهای جهانی از نشست ماه مارس فدرال رزرو این است که سیاست‌‌‌های انقباضی بانک مرکزی آمریکا در راستای مقابله با تورم همچنان ادامه‌‌‌دار باشد. کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند که در نشست ماه بعد نیز شاهد افزایش 25/ 0 واحد درصدی نرخ بهره آمریکا خواهیم بود تا این نرخ عدد 5‌درصد را پس از 16 سال تجربه کند. چنین نرخ‌هایی آخرین بار در سال 2007 تجربه شده بود.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

سایه ریسک بر بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز یکشنبه با رشد قیمت همراه بود. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود، با افزایش 85/ 0 درصد، معادل بیش از‌هزار تومان رشد، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 126‌هزار و182 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی کارشناسان این حوزه در حال حاضر بخش خصوصی برای جامعه هدف مسکن می‌‌‌سازد و وقتی شرایط فراهم نباشد، واهمه و رعب برای بازار مسکن ایجاد می‌شود و این شرایط را برای ساخت‌وساز مسکن سخت می‌کند. به طوری که با توجه به شرایط حاکم بر بازار مسکن و شرایط اقتصادی و غیر‌اقتصادی همچون رشد نرخ تورم اقتصادی، عرضه ناکافی، افزایش نرخ دلار و شکست سیاست‌‌‌های دولت مبنی بر خانه‌‌‌دار کردن مردم، از جهش تورم در بازار مسکن تا پایان سال‌جاری خبر می‌دهد.

15-04

 

بازار نفت

نفت در ابهامات تولید

نفت برنت به عنوان مهم‌ترین شاخص قیمت‌گذاری نفت خام در سطح بین‌المللی با توجه به برنامه کاهش داوطلبانه 500‌هزار بشکه‌‌‌ای تولید نفت خام روسیه که از ماه مارس آغاز خواهد شد، در یک هفته اخیر شاهد بازدهی 8 درصدی بوده است. به نوعی در بازار نفت شاهد تغییر جهت هستیم و نفت برنت توانسته خود را تا سطوح 86 دلار به ازای هر بشکه بالا بکشد، همچنین نفت وست تگزاس اینترمدییت یا WTI نیز تا حوالی 80 دلار صعود داشت. علاوه بر کاهش تولید نفت روسیه عامل دیگری که در بازار نفت نقش حمایتی برای قیمت‌ها دارد کاهش تولید 2 میلیون بشکه‌‌‌ای اوپک‌پلاس است که از ماه اکتبر آغاز شده است. پیش‌بینی‌‌‌ها از افزایش قیمت نفت ادامه دارد و در جدیدترین اظهارنظر بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که با کاهش تولید نفت روسیه، قیمت نفت در سال‌جاری میلادی مجددا به سطوح 100 دلار به ازای هر بشکه خواهد رسید.

15-05