بازار سهام

رشد اندک در بورس

1

بازار سهام در روز معاملاتی دوشنبه، دومین روز کاری مهر ماه سال‌جاری را با افزایش سپری کرد. شاخص کل پس از شش روز کاهش متوالی در روز معاملاتی اخیر تغییر جهت داد و با رشد همراه شد. افزایش ذکر شده بیش از 6‌هزار واحد معادل 47/ 0درصد بود که منجر به قرار گرفتن نماگر اصلی در محدوده یک‌میلیون و 334‌هزار واحد شد. این افزایش در صورتی بود که با وجود کاهش شدید شاخص کل در روز شنبه باز هم برآیند عملکرد روزهای آغازین پاییز سرخ به ثبت رسیده است. علاوه بر این شاخص هموزن نیز همسو با شاخص کل سمت و سویی افزایشی و بیش از یک‌هزار واحد معادل 39/ 0‌درصد رشد داشته است. همچنین خالص فروش حقیقی‌‌‌ها در روز معاملاتی دوشنبه 99‌میلیارد تومان بوده است. بیشترین ورود پول مربوط به صنعت نهادهای مالی بود.

بازار سکه

نوسانات محدود سکه

2

هر قطعه سکه امامی در روز معاملاتی دوشنبه با کاهش قیمت اندکی مواجه بود و پس از تاثیر‌پذیری از کاهش جزئی در نرخ دلار آزاد و کاهش قیمت طلای جهانی با 77/ 0‌درصد کاهش همراه شد. در دومین روز معاملاتی فصل پاییز سکه برای دوازدهمین روز متوالی همچنان در کانال 14‌میلیون نوسان داشت و در روز گذشته به محدوده 14‌میلیون و 213‌هزار تومان رسید. با کاهش هرچه بیشتر قیمت جهانی طلا، حباب سکه نیز افزایش یافته و نسبت به گذشته سرمایه‌گذاری در این مسکوک را پرریسک‌‌‌تر کرده؛‌‌‌ چرا که تفاوت ارزش ذاتی و قیمت بازاری آن به بیش از 2‌میلیون تومان رسیده است. شنیده‌‌‌ها حاکی از آن است که فروشندگان سکه تمایل کمتری به خرید و فروش داشته و این مسکوک بدون تغییر در شرایط فعلی قیمت در این کانال اندکی توقف خواهد داشت.

بازار طلای جهانی

طلای جهانی در مسیر نزولی

3

طلای جهانی در روز معاملاتی سه‌شنبه برای نهمین روز متوالی در محدوده 1600 دلار مورد معامله قرار گرفت. در این روز فلز گرانبها با افزایش اندکی معادل98/ 0‌درصد به محدوده قیمتی 1638 دلار رسید. این رشد در پی توقف افزایش شاخص دلار اتفاق افتاد چرا که شاخص دلار پس از صعود به بالاترین حد خود در 20 سال اخیر طی روز دوشنبه اندکی عقب‌نشینی کرد و از اعمال فشار بر طلا کاست. با کاهش قیمت طلا به زیر دو سطح حمایتی کلیدی در هفته‌های اخیر (1700 دلار و 1650 دلار) بازارها به طور کلی انتظار دارند که فلز زرد در روزهای آینده به زیر 1600 دلار برسد. به نظر می‌رسد عوامل کمی وجود دارد که در کوتاه‌مدت باعث افزایش قیمت طلا شود. همچنین قیمت طلا در سال‌جاری بیش از 10‌درصد کاهش داشته است.

بازار اوراق مسکن

مسکن همچنان در بحران

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند در دومین روز معاملاتی از پاییز سال 1401 همچنان کار خود را نزولی آغاز کردند. در ادامه این کاهش تسه 9912 در سومین روز معاملاتی نیز در محدوده کمتر از یکصد‌هزار تومان باقی ماند و در پایین‌‌‌ترین سطح قیمتی از زمستان سال 1400 قرار گرفته‌‌‌ است. در این میان اوراق تسهیلات مورد بررسی که مربوط به اسفند سال 1399 است در روز دوشنبه کاهش 129 تومانی معادل 14/ 0‌درصدی را شاهد بود. بر این اساس اوراق تسهیلات یاد شده تا سطح قیمت پایانی 94‌هزار و 302 تومان عقب‌نشینی کرد. در ماه‌‌‌های اخیر با کاهش انتظارات مثبت از به نتیجه رسیدن توافقات هسته‌‌‌ای ایران و آمریکا، شاهد رشد دلار بودیم که این موضوع باعث شده بر بهای تمام شده مسکن و التهابات بازار مسکن تاثیر بگذارد.

بازار نفت

رشد بیش از یک‌درصدی بهای نفت

5

هر بشکه نفت برنت در روز سه‌شنبه با افزایش بیش از یک‌درصد به 85 دلار و 45 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت WTI نیز تا 77 دلار و 95 سنت رشد کرد. نفت روز سه‌‌‌شنبه بیش از 1‌درصد از پایین‌‌‌ترین سطح 9 ماهه خود در روز گذشته افزایش یافت که این امر به علت کاهش عرضه در خلیج مکزیک آمریکا در آستانه توفان و کاهش ارزش شاخص دلار بود. همچنین انتظارات تحلیلگران مبنی بر اینکه ممکن است اوپک‌پلاس برای جلوگیری از افت قیمت‌ها عرضه را کاهش دهد، تقویت شد. نفت خام در اوایل سال 2022 افزایش یافت و نفت برنت در ماه مارس پس از حمله روسیه به اوکراین، به بالاترین حد خود یعنی 147 دلار نزدیک شد. اما نگرانی‌ها در مورد رکود، نرخ بهره بالا و قدرت دلار از آن زمان به بعد منجر به کاهش قیمت‌ها شده است.