بازار سهام

تابستان سرخ بورس

1

بورس و اوراق بهادار تهران در فصل تابستان روزها و هفته‌های سرخی را سپری کرد. به‌طوری‌که بازار سهام طی سه‌ماه اخیر  تقریبا به طور بی وقفه شاهد خروج پول حقیقی بود. همچنین نماگر اصلی تالار شیشه‌ای طی معاملات فصل تابستان عملکرد منفی 17درصدی و در ماه شهریور نیز افت 5/22درصدی داشت. در آخرین هفته از ماه شهریور نیز بازدهی منفی 2/44 درصدی به‌ثبت رسید. علاوه بر این با توجه به خروج مداوم پول حقیقی‌ها و افت روزافزون شاخص کل، طی روزهای پایانی این دماسنج به بازدهی منفی سالانه رسید و در پایین‌ترین سطح از روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ قرار گرفت. به این ترتیب کارشناسان معتقدند که بازار سهام هفته‌های اول فصل پاییز را نیز مانند سه‌ماه تابستان کم‌رمق سپری کند.

بازار سکه

هم‌صدایی سکه با دلار

2

سکه طلا با توجه به افت و خیزهای نرخ دلار در بازار آزاد که در پی اخبار ضد و نقیض برجام ایجاد شد، نوسان قیمت متعددی را طی داد و ستدهای سه ماه اخیر تابستان تحمل کرد. به‌طوری‌که این مسکوک کانال 13‌میلیون را از دست داد و در بالای سطح 14میلیون تومان تثبیت شد. به این ترتیب سکه امامی عملکرد مثبت 17/ 3‌درصد در شهریور ماه داشت. اما در مقابل سکه طلا از ابتدای فصل تابستان تا پایان آن دائما در حال تغییرکانال بود و از بالای سطح 15‌میلیون تومان عقب‌نشینی کرد. بر این اساس بازدهی فصلی منفی 48/ 7‌ درصد به ثبت رسید. همچنین سکه مذکور با تثبیت جایگاه خود در قیمت 14‌میلیون و 340‌ هزار تومان عملکرد منفی 04/ 1‌درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند.

بازار طلای جهانی

انتظار برای بهبود طلا

3

طلا در بازار جهانی روز جمعه با تغییرات محدودی همراه بود. زیرا به‌نظر می‌رسد فشار از سوی فدرال رزرو تا حدودی کاهش یافته است. به‌طوری‌که قیمت طلا در این روز در سطح زیر 1700 دلار بود و در محدوده 1668 دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت. همین موضوع باعث شد تا برخی از فروشندگان دست از فروش بردارند. علاوه بر این فلز گرانبها برای دومین هفته متوالی در مسیر ثبت عملکرد منفی هفتگی قرار گرفته است. به گفته کارشناسان انتظارات ناشی از بهبود اقتصادی بیشتر از تحرکات انقباضی فدرال رزرو روی طلا تاثیرگذار است که این فلز در نهایت می‌تواند جایگاه امن خود را بازیابد. معامله‌‌‌گران همچنین به این احتمال می‌‌‌پردازند که فدرال رزرو در اواخر سال 2023 کاهش نرخ بهره را آغاز کند تا از شوک‌‌‌های اقتصادی گسترده‌‌‌تر ناشی از نرخ‌های بالا جلوگیری کند.

بازار اوراق مسکن

مسکن در هاله‌ای از ابهام

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن برای اسفند 99 طی معاملات هفته گذشته نزدیک به 12‌درصد افت داشت. به طوری که تسه 9912 از بالای سطح 112‌هزار تومان به زیر 100‌هزار تومان افت کرد. علاوه بر این با تشدید ابهامات اقتصادی و غیر‌اقتصادی در بازارهای مالی و به خصوص بازار مسکن تقاضای خرید افت و خیزهایی را داشت. به این ترتیب اوراق یاد شده برای شهریور ماه عملکرد منفی 18‌درصدی داشت و در اوج اخبار ضد و نقیض از سوی مذاکرات هسته‌‌‌ای که در فصل تابستان بود بازدهی فصلی تسه 9912 به بیش از 23‌درصد رسید. برخی ازکارشناسان این حوزه بر این باور هستند در صورت ثابت ماندن وضعیت کنونی انتظار می‌رود که روند بازار مسکن نیز همچنان در هاله‌‌‌ای از ابهام باقی بماند و زمینه را برای سفته‌‌‌بازی دلالان ملکی فراهم سازد.

بازار نفت

بحران نگرانی‌ها در بازار نفت

5

نفت روز جمعه در بحبوحه ترس از رکود اقتصادی و تقویت شاخص دلار مجددا تا حدودی کاهش قیمت داشت. زیرا تلاش‌های جدید نیروهای نظامی مسکو در جنگ با اوکراین و بن‌بست احتمالی در گفت‌وگوها برای احیای توافق هسته‌‌‌ای ایران در بحران فعلی عرضه جهانی نفت، بر نگرانی‌ها افزوده و این امر مانع از بهبود قیمت نفت شده است. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت زیر 90 دلار معامله شد. علاوه‌بر این فاصله ارزش نفت خام برنت با نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز مجدد افزایش یافت و در سطوح بین 82 دلار و 83 دلار معامله شد. تحلیلگران بر این باور هستند که در پی افزایش شتابان نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی بزرگ، ریسک رکود اقتصادی جهانی بر مسائل عرضه در بازارهای نفت سایه انداخته است.