بازار سهام

روز حرکت معکوس شاخص‌‌‌ها

1

شاخص کل بورس در دومین روز کاری هفته، از همان دقایق ابتدایی، کار خود را در محدوده منفی آغاز کرد. به طوری که نماگر اصلی بازار سهام در سیر نزولی 28/ 0درصد افت کرد و در ارتفاع یک‌‌‌‌میلیون و 279‌هزار واحدی ایستاد. اما در مقابل شاخص هموزن روند معکوسی را دنبال کرد و رشد39/ 0‌درصدی را در روز شنبه به ثبت رساند.  با کاهش نگرانی‌های ناشی از احتمال تعویق برجام با توجه به تنش‌‌‌های اوکراین، گروه‌‌‌های برجامی نسبت به روزهای اخیر متعادل‌‌‌تر معامله شدند. همچنین امید سهامداران به حذف دلار 4200 تومانی در سال‌جاری سبب شد تا نمادهای متاثر از ارز ترجیحی وضعیت مناسبی را تجربه کنند. به عقیده برخی کارشناسان با نزدیک شدن به پایان سال‌جاری انتظار می‌رود حضور سرمایه‌گذاران در نمادهایی که در این برهه زمانی احتمال فروش کمتری توسط حقوقی‌‌‌ها را دارند، بیشتر شود.

 

بازار سکه

سرمایه‌گذاران دست به عصای سکه

3

سکه در روز یکشنبه تغییرات چندانی نداشت و فقط حدود 20‌هزار تومان افت کرد. به طوری که سکه امامی با آرام شدن فضای هیجانی در بین سرمایه‌گذاران این فلز ارزشمند و همچنین افزایش ابهامات غیراقتصادی و روند طلای جهانی، با یک پله کاهش مجددا به زیر سطح 12‌میلیون تومان عقب‌نشینی کرد و در سطح 11‌میلیون و 990‌هزار تومان داد و ستد شد. برخی از تحلیلگران بازار سکه بر این باور هستند در صورتی که قیمت دلار در بازار داخلی بتواند به سمت 26‌هزار و 500 تومان حرکت کند، همین امر می‌تواند عاملی برای بالا رفتن بهای این فلز گرانبها به حساب آید. علاوه بر این  پایین بودن ارزش ذاتی این سکه باعث می‌شود معامله‌گران تمایل بیشتری برای حضور در این بازار نداشته باشند.

 

بازار طلای جهانی

آینده مبهم طلای جهانی

4

‌ طلای جهانی تحت‌تاثیر بحران اوکراین و تنش روسیه با آمریکا و همچنین اروپا، افت و خیزهای زیادی را طی معاملات هفته اخیر داشت؛ که در نهایت با کاهش شدید به زیر 1900 دلار سقوط کرد و کار خود را در قیمت 1890 دلار و 55 سنت با عملکرد هفتگی منفی پایان داد. در این میان برخی تحلیلگران این بازار به شفافیت پیرامون تحریم‌ها به عنوان یکی از دلایل عقب‌نشینی طلا اشاره کردند. علاوه بر این هشدارهایی را در رابطه با نوسان بالایی که پیش روی این فلز گرانبها قرار دارد خاطرنشان کردند که برخی نظرسنجی‌‌‌ها تصویر روشنی از وضعیت این فلز  را در هفته آتی نشان نمی‌‌‌دهند، زیرا پیامدهای تهاجم روسیه به اوکراین یکی از پارامترهای ثابت معاملات طلا در هفته‌‌‌های آتی برای تعیین و تکلیف روند آن به شمار می‌رود.

 

بازار اوراق مسکن

جریان اصلاحی تسه

6

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس ایران مورد معامله قرار می‌گیرد، طی معاملات روز یکشنبه، به سیر نزولی ادامه داد و به افت قیمت خود تداوم بخشید. به طوری که با سرخ پوش شدن نمادهای همگروه تسه 9812، سطح 150‌هزار تومان برای اکثر تسه‌‌‌ها از دست رفت. این اوراق تسهیلات بانکی نیز در همین راستا با افت بیش از 7‌هزار تومانی مواجه شد و به قیمت پایانی 142‌هزار و 914 تومان تنزل یافت که این سطح قیمتی نشان ‌‌‌دهنده کاهش 5‌درصدی نماد یاد شده است. علاوه بر این به گفته فعالان این حوزه به نظر می‌‌‌رسد، پس از جهش یکباره تسه‌‌‌ها در هفته‌‌‌های گذشته حال نوبت به اصلاح قیمت این دسته از اوراق رسیده است. با ریزش‌‌‌های‌‌‌ چند روز اخیر تسه9812 شاهد افزایش معاملات در سمت فروشندگان در این نماد هستیم.

 

بازار نفت

سبقت هفتگی نفت برنت از WTI

7

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین و افزایش نگرانی‌ها درباره مختل شدن عرضه انرژی جهانی بر اثر جنگ در اروپا، قیمت نفت در اواخر روزهای هفته گذشته برای اولین بار از سال 2014 به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کرد. سرانجام قیمت نفت روز جمعه پس از افزایش چشمگیر به دلیل نگرانی‌ها از اختلالات احتمالی عرضه جهانی ناشی از تحریم‌ها علیه روسیه، کاهش یافت. به طوری که نفت خام برنت پس از صعود به بالای 105دلار در هر بشکه تا 97 دلار و 93سنت کاهش یافت. علاوه بر این نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز رفتار مشابه را دنبال کرد و پس از فتح سطح 100 دلار به قیمت 91دلار و 59 سنت بازگشت. طی معاملات نفت هفته گذشته، نفت برنت با عملکرد مثبت69/ 4درصد هفته را پشت سر گذاشت؛ در حالی که WTI در مسیر رشد هفتگی 57/ 0درصدی قرار داشت.