بازار سهام

تغییر مسیر بازار سهام

معاملات بازار سهام روز شنبه بر مدار مثبت آغاز شد، در ابتدا فضای معاملات مشابه دو هفته گذشته بود. برخی گروه‌ها در دامنه مثبت و برخی در دامنه منفی کوچکی معامله می‌شدند‌ اما خریداران با انتظار اصلاح قیمت بیشتر، دست از خرید برداشتند و بسیاری از سهم‎های مهم به صفوف فروش پیوستند. این موضوع باعث تغییر رنگ شاخص‌کل شد و به این ترتیب نماگر اصلی بورس پس از ۱۰ روز متوالی مثبت، تغییر مسیر داد. شاخص‌کل روز گذشته با افت ۸۷/ ۰ درصدی به رقم یک میلیون و ۲۴۶ هزار واحدی تنزیل یافت. با این حال به‌نظر می‌رسد توجه سرمایه‌گذاران به سمت نمادهای کوچک بازار جلب شده و شاهد تحرکات مثبتی در این سهم‌ها هستیم. هرچند شاخص‌کل هموزن نیز روز گذشته اندکی کاهش یافت، اما اقبال سهامداران به این دسته از سهام می‌تواند سیگنال مثبتی برای ادامه روند متعادل بورس باشد.

 

 

بازار سکه

کاهش بهای سکه

قیمت سکه و طلا به‌رغم افزایش کمرنگ نرخ ارز و بسته‌شدن ملایم اونس جهانی، پس از یک هفته مثبت شروع کاهشی داشت و به 10 میلیون و 740 ‌هزارتومان رسید. این در حالی است که تقاضای خرید سکه طرح جدید برای سرمایه‌گذاری‌های خرد در روز‌های اخیر افزایش پیدا کرده و به همین دلیل حباب سکه نیز افزایش یافته و این مهم نشان‌دهنده وجود تقاضا در بازار است. روند بازار سکه بسیار به حرکات قیمتی دلار بستگی دارد، اسکناس آمریکایی در هفته گذشته زمینه‌ساز اصلی صعود بهای فلز گرانبهای داخلی بود، با این حال به‌نظر می‌رسد‌ خریداران سکه به عامل جدیدی چون احتمال تعطیلی‌های وابسته به گسترش دوباره کرونا نیز دقت کنند. برخی از فعالان باور دارند، تعطیلی‌های ناشی از کرونا، تقاضا برای خرید طلا و سکه را کاهش خواهد داد و این مساله حباب قیمتی فلز گرانبها را نیز در مسیر کاهشی قرار می‌دهد.

 

 

بازار طلای جهانی

رشد کم‌رمق طلا

قیمت طلای جهانی در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت‌تاثیر نگرانی‌ها نسبت به شیوع نوع دلتای ویروس‌کرونا که تقاضا برای دارایی امن را تقویت کرد، اندکی افزایش یافت. بهای هر اونس طلا در آخرین روز معاملاتی بازار جهانی بیش از 10 دلار معادل 6/ 0 درصد افزایش یافت و در قیمت 1787 دلار بسته شد. اونس طلا پس از اینکه در ژوئن بدترین عملکرد ماهانه در بیش از چهار سال گذشته را به ثبت رساند، رشد هفتگی ملایمی داشت. بخشی از کاهش قیمت‌ در هفته گذشته در بازار فلزات گرانبها ناشی از افزایش‌های متوالی شاخص دلار آمریکا و دستیابی به بالاترین سطح سه ماهه آن همزمان با افزایش بازده اوراق قرضه بوده که این امر منجر به رشد کم‌رمق 3/ 0درصدی طلا شده است. قیمت‌ها در بازه محدودی حبس شده‌اند و جهتی که قیمت طلا از این محدوده خارج می‌شود احتمالا مسیر بعدی قیمت طلا خواهد بود.

 

 

بازار اوراق مسکن

نزدیکی به مرز حساس

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز شنبه بازار سهام به‌رغم عقبگرد شاخص کل بورس افزایش قیمت را تجربه کرد. «تسه9812» در ادامه صعود روزهای افزایشی باز‌هم رشد قیمت یک‌هزار و 900 تومانی را تجربه کرد و در قیمت 59 هزار و 989 تومان بسته شد که افزایش 3/ 3 درصدی را در مقایسه با آخرین قیمت نشان می‌دهد. افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن برای چهارمین روز متوالی در حالی ادامه یافت که پیش از این تا ارتفاع 64 هزار تومان نیز صعود کرده و پس از آن کاهشی شد. با افزایش تقاضا در این دسته از سهام قیمت‌ها روند صعودی گرفت و بار دیگر به مرز 60 هزار تومانی نزدیک شد. تسه 9812 روز گذشته در 98 نوبت به ارزش بیش از 48 میلیون تومان معامله شد که افزایش کمی را در ارزش معاملات این نماد نشان می‌دهد.

 

 

بازار نفت

رشد هفتگی نفت

بهای معاملات نفت وست‌تگزاس اینترمدییت تحت‌تاثیر طولانی‌شدن مذاکرات وزیران اوپک‌پلاس درباره توافق نفتی جدید تغییر چندانی نداشت، نفت خام آمریکا در معاملات روز جمعه بالای ۷۵ دلار در هر بشکه بسته شد؛ در‌ حالی‌که روز پنج‌شنبه با 4/ 2 درصد افزایش بسته شده بود، با این حال این شاخص نفتی برای کل هفته 4/ 1 درصد افزایش داشت. رشد کم‌رمق نفت منعکس‌کننده نگرانی‌ها نسبت به تقاضا برای سوخت در قسمت‌هایی از آسیاست که موارد ابتلا به نوع شدیدا مسری دلتای کرونا مشاهده شده است. انتظار می‌رود بازار نفت آمریکا با افزایش تولید پالایشگاهی به‌دلیل بهبود تقاضا برای بنزین با کمبود عرضه روبه‌رو شود و از طرفی بازارها منتظرند ببینند در انتهای جلسات اوپک‌پلاس چه نتیجه‌ای به‌دست می‌آید. شکستن اتحاد این گروه ممکن است منجر به یک جنگ قیمتی دیگر و سقوط قیمت‌های نفت خام شود.