بازار سهام

روز پرنوسان بورس

بازار سرمایه در معاملات روز گذشته برای دومین روز متوالی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری با روندی صعودی شروع به کار کرد؛ به‌طوری ‌که بسیاری از نمادهای شاخص‌ساز با تحرکات مثبت همراه شدند. اما در مقابل بخشی از سهام در صف فروش قفل بودند، با این وجود بازار نتوانست روند پرقدرت صعودی خود را تا پایان روز حفظ کند و شاهد نوسانات زیادی بود؛ به‌طوری‌که شاخص کل در ساعات ابتدایی روند صعودی داشت، اما در ساعات میانی و تا پایان بازار سیر کاهشی به خود گرفت و در نهایت با ۱۵/ ۰ درصد رشد نسبت به روز شنبه به سطح یک میلیون و ۱۶۳ واحد دست یافت. به عقیده بسیاری از کارشناسان اگر ابهامات غیراقتصادی در بورس فروکش کند و دولت جدید بتواند اعتمادهای سرمایه‌گذاران را مجدد بازگرداند، بورس می‌تواند از وضعیت نوسانی منفی خارج شود.

 

 

بازار سکه

افت بهای سکه

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار طلا، سکه تحت‌الشعاع عواملی همچون نوسانات نرخ دلار و افت شدید قیمت اونس طلا در بازار جهانی قرار گرفت و به روند کاهشی خود ادامه داد. از طرفی با مشخص شدن دولت جدید جو حاکم بر بازار منجر به کاهش فشارهای هیجانی معامله‌گران و حتی دلالان شد که این عامل افت بیشتر قیمت سکه را تشدید کرد. به‌ طوری‌ که هر سکه بهار آزادی روز گذشته به مرز حساس 10 میلیون و 250 هزار تومان نزدیک شد. تحلیل‌های کارشناسان حاکی از این است که ادامه‌دار بودن روند نزولی طلای جهانی و افزایش امیدواری‌ها به برجام که افت بیشتر نرخ دلار را به همراه دارد، می‌تواند قیمت سکه را مجدد وارد محدوده 9 میلیون و 800 هزار تومانی کند.

 

 

بازار طلای جهانی

هفته منفی اونس طلا

فضای بازار طلا هفته گذشته با ریزش 114 دلاری قیمت این فلز ارزشمند تحت‌تاثیر جدیدترین موضع بانک مرکزی آمریکا، زیر و رو شد و سرمایه‌گذاران اکنون در تلاش برای ارزیابی مجدد ارزش مناسب طلا هستند. در حالی که به‌دنبال ارسال سیگنال‌های انقباضی از سوی فدرال رزرو تقویت ارزش دلار ادامه دارد و این مساله جذابیت سرمایه‌گذاری را در بازار طلا  کاهش داده است. بهای هر اونس طلا در روز جمعه 6/ 0 درصد کاهش یافت و در ۱۷64 دلار بسته شد و عملکرد هفتگی خود را به منفی 6 درصد رساند که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی قیمت معاملات این بازار از هفته منتهی به ششم مارس سال ۲۰۲۰ بود. بانک مرکزی آمریکا وحشت شدیدی در بازار فلزات ارزشمند به راه انداخته اگرچه همچنان خوش‌بینی وجود دارد، اما بعضی از تحلیلگران می‌گویند مدتی زمان خواهد برد تا طلا از فشار فروش رهایی پیدا کند.

 

 

بازار اوراق مسکن

توقف رشد تسه‌ها

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه به‌رغم مثبت ماندن شاخص کل بورس افت قیمت را تجربه کرد به‌طوری‌که تمام افزایش پی در پی قیمت‌ها در روز‌های گذشته که از مرز 62 هزار تومان عبور کرده بود، خنثی شد و بیش از یک هزار و 600 تومان معادل 7/ 2 درصد کاهش را به ثبت رساند . به این ترتیب تسه9812 روز گذشته به قیمت 60 هزار و 730 تومان تنزل یافت. زوج‌هایی که می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۲۴ میلیون تومان می‌شود، همراه با هزینه 4 میلیون وام جعاله این رقم به ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد؛ درحالی‌که اوایل خرداد ماه این رقم 26 میلیون تومان بود.

 

 

بازار نفت

درخشش بهای نفت

مقامات رسمی اوپک روز جمعه اعلام کردند به‌رغم افزایش قیمت‌ هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت، انتظار رشدهای بسیار چشمگیر تولید نفت آمریکا را در سال جاری ندارند. در نتیجه این امر، علت تقویت بازارهای نفت تردید این سازمان در خصوص افزایش تولید نفت است که به اعتقاد اوپک، میزان افزایش تولید آمریکا به اندازه‌ای نخواهد بود که این گروه جهت حمایت از قیمت‌های نفت مجبور به بازنگری در برنامه‌های تولید خود و احیانا کاهش عرضه شود. بر این اساس همراه با اوج گیری بهای نفت WTI و رسیدن آن به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۸ در روند هفته گذشته عملکرد 9/ 0 درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کرد. با این حال نگرانی‌ها در خصوص همه‌گیری کرونا و تقویت شاخص دلار که باعث عدم تمایل به خرید کالاهای پر ریسکی همچون نفت می‌شود، روند رشد قیمت‌ها را محدود کرده است.