بازار سهام

تغییر جهت ناگهانی بازار سهام

1

بورس اوراق بهادار تهران روز سه‌شنبه را برخلاف افت روزهای اخیر، مثبت و صعودی سپری کرد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای طی داد و ستدهای روز یاد شده 30/ 0 درصد رشد داشت. شاخص کل با وجود اینکه روز گذشته بیش از4هزار واحد به ارتفاع خود افزود، نتوانست کانال 4/ 1 میلیون واحد را بازپس گیرد و کار خود را در سطح یک میلیون و 393 هزار واحد خاتمه داد. در این میان شاخص کل با معیار هموزن نیز با 69/ 0 درصد رشد، سبز‌پوش شد. علاوه بر این پس از گذشت 10 روز متوالی شاخص کل رنگ سبز را به خود دید. حقیقی‌‌های بازار توانستند خالص خریدی مثبت معادل 4/ 4 میلیارد تومان به ثبت برسانند. ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نیز در این میان رقم 1563 میلیارد تومان را ثبت کرد.

بازار سکه

جهش قیمت سکه

2

سکه طلا پس از اینکه دلار در بازار آزاد مسیر صعودی را پیش گرفت، طی روزهای گذشته افزایش‌‌ محدود پلکانی داشت. به این ترتیب روز سه‌شنبه سکه امامی همسو با عوامل موثر بر نرخ دلار و طلای جهانی رشد کرد و از میانه کانال 14 میلیون تومان گذشت. به‌طوری که مسکوک یاد شده روز گذشته در قیمت 14میلیون و 820 هزار تومان مورد داد ستد قرار گرفت. بر این اساس فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه مجددا افزایش یافت و حباب آن به نزدیکی 2 میلیون تومان رسید. انتظار می‌‌رود با افزایش نرخ دلار آزاد، سکه با وجود افزایش ریسک سرمایه‌‌گذاری تغییرات محدودتری داشته باشد. اما در مقابل برخی کارشناسان معتقدند که سطوح بالا و نزدیک 15 میلیون تومان در کوتاه‌مدت برای سکه محتمل است که می‌تواند در مقاطعی این سطوح را لمس کند.

بازار طلای جهانی

قیمت اونس در کف1700

3

طلا در بازار جهانی روز سه‌‌شنبه با کاهش همراه بود. در حالی که سرمایه‌‌گذاران در انتظار نشانه‌های بیشتری مبنی بر دور شدن تورم آمریکا از اوج خود هستند، این فلز گرانبها به تمایلات صعودی خود ادامه نداد و از سقف 1730 تا 1705 دلار(ساعت 20) کاهش یافت. به‌طوری که هر اونس طلا روز گذشته در قیمت 1705 دلار دادوستد شد. شاخص دلار در این روز با کاهش 1/ 0 درصدی پس از 5 روز متوالی همراه بود که عاملی برای عدم کاهش قیمت طلا به حساب می‌‌آید. برخی کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به اینکه تورم بسیار بالاتر از هدف سالانه 2 درصدی بانک مرکزی باقی مانده است، سرمایه‌‌گذاران همچنان انتظار دارند فدرال رزرو تا پایان سال به افزایش نرخ بهره ادامه دهد. بنابراین انتظار می‌‌رود تا زمان اعمال سیاست فدرال رزرو تغییرات قیمت طلا محدود باقی بماند و در بالای سطح 1700 دلار نوسانات ملایمی داشته باشد.

بازار اوراق مسکن

مسائل پیرامون مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز سه‌‌شنبه افزایش قیمت داشتند. به‌طوری که تسه 9912 نیز در این روز رشدی معادل 69/ 2 درصد داشت. به این ترتیب اوراق تسهیلات مسکن یاد شده با افزایش 2 هزار و 368 تومان به ارزش خود، در قیمت پایانی 108 هزار و 378 تومان ایستاد. گفته می‌شود در موضوع گرانی مسکن، عقب‌ماندگی زیادی در زمینه‌های مختلف سیاستگذاری و سیاستگذار وجود دارد که موجب افزایش سرسام‌‌‌‌‌‌آور قیمت و اجاره‌‌‌‌‌‌بها و رنج و زحمت مردم شده است. به عبارت دیگر بازار مسکن در حال حاضر، با دو مساله کلیدی دست و پنجه نرم می‌کند. مساله اول، غلبه فعالیت غیرمولد بر سرمایه‌‌گذاری مولد و مورد دوم تحلیل کامل قدرت خرید مسکن در سمت تقاضای مصرفی است. به این ترتیب تا زمان اصلاح و سیاستگذاری درست وضعیت مسکن تغییرات فاحشی نخواهد داشت.

بازار نفت

معاملات متلاطم بازار نفت

5

شاخص‌‌های نفتی در معاملات روز سه‌‌شنبه افت و خیز داشت. زیرا همزمان با ترس معامله‌‌گران از اینکه تقاضا برای محدودیت‌‌های ناشی از ویروس کرونا در چین مجددا بر قیمت‌‌ها تاثیرگذار باشد، این تغییرات محدود شد و قیمت‌‌ها رشد ناچیزی داشتند. در این میان نیز انتشار گزارش چشم‌‌انداز ماهانه اوپک باعث شده تا داد و ستدها در بازار نفت متعادل پیش رود. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 94 دلار و 85 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 88 دلار و 66 سنت معامله شد. تحلیلگران بر این باور هستند که قیمت‌‌های نفت از پایین‌‌ترین سطح 7 ماهه هفته گذشته بهبود یافته و معامله‌‌گران چشم انتظار تاثیر کاهش بیشتر عرضه توسط روسیه، همراه با بحران انرژی اروپا هستند که می‌تواند قیمت‌‌ها را در اواخر سال جاری افزایش ‌دهد.