بازار سهام

الاکلنگ قیمت‌ها در بورس

1

معاملات بازار سهام در روز دوشنبه با تقاضای اندکی همراه بود، اما تا حدودی سمت و سوی افزایشی داشت. به طوری که شاخص کل تا سطح یک‌میلیون و 428‌هزار واحد نیز پیشروی کرد اما در میانه معاملات این روز، عرضه در برخی سهام شدت گرفته و جهت حرکت نماگر اصلی تالار شیشه‌ای معکوس شد. در نهایت داد و ستد‌های روز گذشته شاخص کل رشد ثبت شده را حفظ نکرد و با افتی معادل 01/ 0‌درصد در محدوده یک‌میلیون و 426‌هزار واحد باقی ماند. ضمنا شاخص هموزن در این روز با 33/ 0درصد رشد همراه بود که نشان‌دهنده استقبال سهامداران از برخی سهام غیر‌شاخص‌‌‌ساز با ارزش بازار کمتر است. قابل ذکر است میزان تغییر در خالص مالکیت این روز 146‌میلیارد تومان از جانب حقیقی به حقوقی بود.

بازار سکه

نوسان سکه زیر مرز 14‌میلیون

2

سکه امامی در روز معاملاتی دوشنبه همچنان زیر مرز 14‌میلیون تومان حرکت کرد و با کاهشی معادل 64/ 0درصد، در قیمت 13‌میلیون و 870‌هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. در ابتدای این روز معاملات مسکوک یاد شده از قیمت نزدیک به 14‌میلیون آغاز شد اما در این محدوده ثابت نماند و به سرعت کاهش یافت. همین امر سبب شد تا سکه در نهایت در محدوده 13‌میلیون و 800 هزار تومان متوقف شود. از جمله دلایل تغییرات قیمتی مسکوک یاد شده مربوط به روند نزولی حاکم بر طلای جهانی است که از نظر برخی کارشناسان در شرایط فعلی تورم جهانی ادامه‌دار خواهد بود. همچنین تغییرات نرخ دلار آزاد نیز به شدت با اهمیت است چرا که با افزایش در قیمت اسکناس آمریکایی، بهای سکه نیز مستقیما تحت‌تاثیر نرخ دلار قرار می‌گیرد.

بازار طلای جهانی

تداوم حمایت از طلا

3

روز معاملاتی دوشنبه با مقاومت شاخص دلار در مقابل رشد طلا آغاز شد، به طوری که در این روز هر اونس طلای جهانی در محدوده 1708 تا 1713 واحد در نوسان بود. تا ساعت 19 روز معاملاتی گذشته طلای جهانی در کف حمایتی خود باقی ماند و با 1714 دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت. قیمت طلا در روز دوشنبه تحت فشار جدیدی قرار گرفت زیرا دلار به بالاترین حد 20 سال اخیر جهش کرد، این در حالی که بازدهی خزانه‌داری نیز افزایش یافت. سیاست‌های انقباضی از جانب ایالات متحده آمریکا برای مهار تورم بسیار جدی بوده چرا که داده‌‌‌های روز جمعه نشان داد که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده در ماه آگوست بیش از حد انتظار رشد کرد و به فدرال رزرو فضای بیشتری برای ادامه سیاست‌های پولی شدید داد.

بازار اوراق مسکن

تسه در خلسه

4

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 1399 در روز دوشنبه با افزایش قیمت 862 تومان معادل 77/ 0‌درصد همراه بود و در نهایت در قیمت 113‌هزار و 169تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. گفته می‌شود ممکن است با افزایش شدید تقاضای خانه و رونق معاملات مسکن، قیمت این اوراق نیز روند افزایشی به خود بگیرد. چرا که افرادی برای خرید مسکن به وام نیاز دارند به بانک مسکن مراجعه می‌کنند، اما از آن جهت که فرآیند اخذ وام همواره زمان‌براست، خرید اوراق تسهیلات مسکن این مسیر را تسریع می‌کند. یکی از مهم‌ترین عواملی که بر قیمت امتیاز حق‌تقدم اوراق تسهیلات مسکن اثرگذار است، فاصله زمانی باقی مانده تا تاریخ سررسید این اوراق است به طوری که هرچه این زمان بیشتر باشد قیمت اوراق نیز بیشتر خواهد بود.

بازار نفت

نفت در پشت دروازه رکود

5

قیمت نفت در روز دوشنبه بیش از 2 دلار در هر بشکه افزایش یافت چرا که سرمایه‌گذاران به اقدامات احتمالی تولیدکنندگان اوپک‌پلاس برای کاهش تولید و حمایت از قیمت‌ها در نشست‌های پیش رو امید دارند. بهای معاملات نفت برنت در روز دوشنبه، با 6/ 2‌درصد افزایش به 96 دلار و 12سنت در هر بشکه (تا ساعت 16)رسید. نفتWTI نیز با 5/ 2‌درصد افزایش به 89 دلار و 54سنت رسید. قیمت نفت در سه ماه گذشته نسبت به بالاترین رقم چند ساله در ماه مارس کاهش یافته است، زیرا نگرانی‌ها از افزایش نرخ بهره و محدود کردن کووید-19 در بخش‌‌‌هایی از چین می‌تواند رشد اقتصاد جهانی و تقاضای نفت را کاهش دهد. در همین حال، مذاکرات برای احیای توافق هسته‌‌‌ای 2015 غرب با ایران، که به طور بالقوه باعث افزایش عرضه نفت خام ایران به بازار می‌شود بلاتکلیف است.