بازار سهام

افت هفتگی متوالی دماسنج بورس

1

بازار سهام دومین هفته از مرداد ماه را مانند هفته‌‌‌های پیشین نزولی سپری کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در هفته اخیر با تداوم خروج پول حقیقی از بازار، جایگاه خود را از ارتفاع یک‌میلیون و 443‌هزار واحد تا سطح یک‌میلیون و 437‌هزار واحد تنزل داد. بر این اساس شاخص کل برای هفتمین هفته متوالی عملکرد منفی به ثبت رساند. در پایان این هفته شاخص یاد شده، معادل 44/ 0‌درصد کاهش داشت. در این میان گروه پالایشی و پتروشیمی طی معاملات هفته یاد شده بیشترین خروج پول سرمایه‌گذاران خرد را دارا بود. علاوه بر این به دلیل بلاتکلیفی‌‌‌های موجود در مذاکرات هسته‌‌‌ای، گروه‌‌‌های برجامی مانند بانک‌ها و خودرویی‌‌‌ها نیز در کنار دو گروه دیگر یاد شده خروج پول حقیقی‌‌‌ها را شاهد بودند. با توجه به شرایط موجود در بازار سهام، انتظار نمی‌رود بازار در هفته پیش رو رشد چندانی داشته باشد.

بازار سکه

افت نسبی حباب سکه

2

سکه طلا که همسو با نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین افت و خیزهای بهای طلا در بازار جهانی حرکت می‌کند، هفته گذشته را نسبتا نزولی پشت سر گذاشت. به طوری که سکه امامی با نزول از سطح 14‌میلیون و 900‌هزار تومان و رسیدن به سطح 14‌میلیون و 860‌هزار تومان، هفته اخیر را با روندی نسبتا نزولی و عملکرد نزدیک به صفر‌درصد به پایان رساند. علاوه بر این با توجه به بازگشت قیمت طلای جهانی به سطوح قیمتی بالا، حباب این مسکوک یاد شده نیز کاهش قابل‌توجهی را شاهد بود. بر این اساس فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه امام به نزدیکی5/ 1‌میلیون تومان رسید. به گفته کارشناسان با توجه به شرایط بازار ارز و افت چشمگیر تقاضا برای این سکه، انتظار می‌رود که جهش قیمتی صعودی چندانی طی معاملات هفته جاری در این بازار مشاهده نشود.

بازار طلای جهانی

افزایش احساسات صعودی بازار طلا

3

روز جمعه بازار طلای جهانی در حالی که برخی نگرانی‌های رو به رشد ناشی از کند شدن رشد اقتصاد جهانی وجود دارد، افت قیمت  به سطح 1777 دلار در هر اونس  را تا ساعت 20 به همراه داشت. علاوه بر این افت و خیزهای محدود شاخص دلار نیز در مقابل آمارهای اقتصادی همچون حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده مانع از افت هرچه بیشتر این فلز شد. علاوه بر این معاملات آتی طلا با قرار گرفتن در یک روند نسبتا صعودی در سطوح بالای 1805 دلار قرار گرفته است. در این میان نیز تقاضا برای پناهگاه‌‌‌های امن در آسیا به دلیل تشدید تنش‌‌‌ها بین چین و تایوان، پس از شلیک موشک‌‌‌های پکن به اطراف جزیره تقویت شد. به عقیده برخی از تحلیلگران این حوزه با افزایش احساسات صعودی در بازار طلا انتظار می‌رود که هفته آینده معاملات این فلز همچنان در روند با شیب مثبت قرار داشته باشد.

بازار اوراق مسکن

کانال‌یابی قیمت تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس ایران مورد داد و ستد قرار می‌‌‌گیرند، معاملات هفته گذشته را در شرایطی به اتمام رساندند که روند کلی معاملات در آنها عمدتا نزولی بود. به طوری که تنها در آخرین روز معاملاتی هفته رشد قیمت داشتند. بر این اساس اوراق تسهیلات مسکن اسفند 99، هفته اخیر را با جابه‌جایی در کانال‌‌‌های قیمتی به پایان رساند. به این ترتیب تسه 9912 با عقب‌نشینی از سطح 140‌هزار تومان و همچنین از دست دادن موقت سطح 130‌هزار تومان، عملکرد منفی 4‌درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. به عقیده برخی از کارشناسان در صورتی که سیاست‌های اعمالی بر کنترل روند صعودی نرخ‌های مسکن به درستی اجرا نشود، در بلندمدت می‌توان انتظار مجدد بازگشت تورم شدید قیمت‌ها را بر بازار مسکن داشت.

بازار نفت

افزایش نگرانی‌ها در بازار نفت

5

شاخص‌‌‌های نفتی در روز جمعه تقریبا ثابت ماندند. این ثبات پس از آن روی داد که قیمت نفت در روز پنج‌شنبه به پایین‌‌‌ترین سطح خود قبل از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه سال‌جاری میلادی رسید. این تغییرات محدود در حالی رخ داد که بازار نفت تحت‌تاثیر برخی نگرانی‌ها از کمبود عرضه و کاهش تقاضا بود. بر این اساس هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته همچنان در زیر سطح روانی 100 دلار، در قیمت 94 دلار و 75 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 89 دلار و 22 سنت معامله شد. همچنین انتظار می‌رود با تحریم‌های اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت واردات نفت خام و محصولات نفتی روسیه از طریق دریا که از پنجم دسامبر اجرایی می‌شود، نگرانی‌های عرضه نزدیک‌‌‌تر به زمستان افزایش یابد.