بازار سهام

بورس در بی‌‌‌ثباتی

1

بازار سهام روز شنبه در اولین روز معاملاتی هفته کار خود را  نزولی آغاز کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز گذشته برای نهمین بار در سال‌جاری افت بیش از یک‌درصد داشت. به این ترتیب شاخص کل با کاهش09/ 1‌درصدی ابر کانال 4/ 1میلیون واحد را از دست داد و تا سطح یک‌میلیون و 397‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص هموزن نیز همسو با بازار سرخ پوش شد و 16/ 1‌درصد نزول کرد. به عقیده بسیاری از کارشناسان بهبود بورس اوراق بهادار تهران تنها زمانی اتفاق می‌‌‌افتد که سیاستگذاران دست به اقدامات جدی و تاثیرگذار بزنند. در این صورت انتظار می‌رود که با توجه به تنش‌‌‌های موثر بر بازار سهام از بازارهای جهانی، افت‌‌‌های معقولی را به بورس متحمل کند و نه با کوچک‌ترین اخبار تحرکات شدیدی به نمایش گذارد.

بازار سکه

نگاه سکه به سطوح بالا

2

سکه طلا در روز شنبه نیز با وجود برخی تحرکات صعودی در قیمت دلار آزاد و همچنین رشد لحظه آخری بهای طلا در بازار جهانی نتوانست از مرز 14‌میلیون تومان عبور کند. بنابراین هر قطعه سکه امامی روز گذشته در قیمت 13‌میلیون و 920‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. این موضوع باعث شده تا فاصله ارزش ذاتی و بازاری این مسکوک همچنان در سطوح بالایی قرار بگیرد. به طوری که حباب سکه یاد شده در نزدیکی یک‌میلیون و 600‌هزار تومان قرار گرفته است. به این ترتیب تحلیلگران بازار طلا بر این باور هستند که با وجود ریسک بالای سرمایه‌گذاری سکه، تقاضای آن نیز افت قابل‌توجهی دارد و با وجود تغییرات مثبت دلار نیز رشد قیمت سکه آن هم به‌صورت جهشی در موقعیت فعلی تا حدود زیادی دور از انتظار متصور می‌شود.

بازار طلای جهانی

عملکرد مثبت طلای جهانی

3

طلا در بازار جهانی هفته اخیر افت و خیزهای بسیاری را به همراه داشت. این نوسانات قیمتی فلز گرانبها عمدتا برگرفته از ترس و احتیاط شناور در بین سرمایه‌گذاران که ناشی از سیاست‌های فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در این ماه بود، رخ داد. در این میان نیز انتشار برخی آمارهای اقتصادی به خصوص از چین که بر نگرانی‌های معامله‌‌‌گران افزود، از موانع دیگر رشد طلا به حساب می‌‌‌آید. بر این اساس هر اونس طلای جهانی توانست در آخرین روز کاری خود اندکی از ضررهای روزهای هفته را جبران کند و در سطح 1716 دلار بایستد. به این ترتیب این فلز زرد گرانبها توانست پس از گذشت سه هفته بازدهی منفی، هفته گذشته را با عملکردی مثبت معادل 22/ 0درصد به ثبت برساند. بنابراین انتظار می‌رود که نگاه طلا به سطوح بالا تا حدود زیادی ناموفق و همچنان در شیب ملایم نزولی قرار داشته باشد.

بازار اوراق مسکن

مسکن در هاله ابهامات

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز شنبه افت قیمت را شاهد بودند. به طوری که در این میان تسه 9912 نیز با کاهش 83/ 2درصدی سرخ پوش شد. بنابراین اوراق تسهیلات اسفند 99 با افتی معادل 3‌هزار و 217 تومان داد و ستدهای خود را در محدوده میانی قیمت پایانی 110‌هزار تومان خاتمه داد. به گفته عده‌‌‌ای از کارشناسان به صورت میانگین نیمی از درآمد مستأجران صرف اجاره‌بها می‌شود. افزایش این هزینه فشار زیادی را بر خانواده‌‌‌ها وارد می‌کند و تهدید جدی برای معیشت خانوار تلقی می‌شود. از این رو گفته می‌شود که درصورت عدم‌احیای برجام و افزایش ناچیز قیمت مسکن؛ ممکن است نوبت به رشداجاره‌بها برسد و به تعداد خانه‌‌‌های خالی در مراکز شهر‌‌‌ها بیفزاید. برخی دیگر معتقدند که تغییرات صعودی قیمت برای مسکن تا حدود زیادی اشباع شده و دیگر جایی برای رشد زیاد وجود ندارد.

بازار نفت

بحبوحه قیمت‌گذاری نفت

5

شاخص‌‌‌های نفتی طی معاملات هفته اخیر تحت شرایطی همچون محدودیت‌های عرضه جهانی نفت که عمدتا توسط روسیه اعمال شده در کنار قطع خط لوله نورد استریم و تنش‌هایی در برخی از کشورهای تولیدکننده نفت، افت و خیزهای زیادی داشتند. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت کار خود را در قیمت 92 دلار و 84 سنت به پایان رساند و عملکرد منفی 19/ 0 ‌درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. . در این میان نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با عملکرد ناچیز منفی09/ 0‌درصد در سطح 86 دلار و 79 سنت ایستاد. از این رو به گفته برخی از تحلیلگران تکنیکال بازار نفت مدام نوسان داشته‌‌‌ است. چنین به نظر می‌رسد که نفت برای پایین آمدن به سطح 85 دلار آمادگی لازم را ندارد و این سطح یک کف حمایتی قوی به حساب می‌‌‌آید.