بازار سهام

20-01

پرواز 20 کانالی بورس

بازار سهام سومین هفته سال را پرقدرت آغاز کرد و توانست با ثبت یکی از جدی‌ترین رشدها در سه ماه گذشته سقف جدیدی برای شاخص کل به ثبت برساند. به این ترتیب نماگر اصلی بورس تهران با صعود نزدیک 20 هزار واحدی به ارتفاع 567 هزار واحد رسید. دیروز بازیگران خرد بازار سهام با قدرت در موقعیت خرید قرار گرفتند و خالص تغییر مالکیت چشمگیر هزار و 145 میلیارد تومانی را به نفع خود رقم زدند. در همین حال ارزش معاملات خرد بورس 4 هزار و 775 میلیارد تومان رقم خورد. رشد روزافزون ارزش معاملات می‌تواند ادامه صعود سهام را تضمین کند. ادامه جولان نقدینگی در بازار سهام باعث شده تا با وجود روند منفی بازار جهانی و انتظار برای اثر منفی کرونا بر عملکرد بنگاه‌ها و اقتصاد ایران و جهان سهام رکوردهای تازه‌ای را به ثبت برساند.

 

بازار طلای جهانی

20-04

انتظار برای ادامه صعود طلا؟

هر اونس طلا در آخرین معاملات بازار جهانی به قیمت 1618 دلار معامله شد و افت 3/ 0 درصدی را در مقیاس هفتگی به ثبت رساند. درحالی‌که شمار مبتلایان به ویروس کووید-19 از مرز یک میلیون نفر فراتر رفته، آثار مخرب آن بر اقتصاد جهان درحال نمایان شدن است. جمعه وزارت کار آمریکا اعلام کرد این کشور طی یک ماه اخیر 701 هزار شغل از دست داده است. همین مساله منجر به افت بازارهای سهام آمریکا و در مقابل رشد تقاضا برای دارایی امنی چون طلای جهانی شد. البته شاخص دلار نسبت به این اتفاق واکنش نداد و تقویت آن از شتاب اونس در مسیر صعودی کاست. عموم تحلیلگران روند هفته آینده فلز زرد را نیز صعودی برآورد می‌کنند. در آخرین نظرسنجی کیتکو 11 نفر از 12 تحلیلگر روند هفته بعد را صعودی و تنها یک نفر خنثی پیش‌بینی کرده‌اند.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

حرکت مخالف «تسه» با بازار سهام

روز گذشته اوراق تسهیلات بانک مسکن برخلاف جو عمومی مثبت بازار سهام، عموما با افت قیمت مواجه شدند. قیمت هر ورق تسهیلات مسکن دی 97 با نزول 7/ 1 درصدی به 50 هزار و 862 تومان رسید. متوسط قیمت «تسه»ها هم 7/ 3 درصد کاهش یافت و در کانال 51 هزار تومان قرار گرفت. در این میان بیشترین و کمترین قیمت امتیازهای وام مسکن به ترتیب مربوط به «تسه9805» و «تسه9812» بود. به نظر می‌رسد رخوت کرونایی همگام با کل اقتصاد کشور بازار مسکن را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است و معاملات چندانی در آن رخ نمی‌دهد. از سوی دیگر نگرانی از افزایش هزینه‌های دولت و رشد نرخ ارز و همچنین تردید درخصوص تحقق درآمدهای دولت به دلیل افت قیمت نفت از عواملی هستند که منجر به تحریک انتظارات تورمی شده و رکود تورمی بازار مسکن را دامن زده‌اند.

 

بازار نفت

20-06

رشد 32 درصدی قیمت نفت در یک هفته

قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در هفته اخیر تا 29 دلار صعود کرد. به این ترتیب طلای سیاه هفته را با رشد حدودا 32 درصدی به پایان رساند. قیمت نفت اواخر هفته گذشته با خبر توافق احتمالی روسیه و عربستان برای کاهش 10 تا 15 میلیون بشکه‌ عرضه نفت در روز جان تازه‌ای گرفت و طی دو روز از حدود 20 دلار به 29 دلار رسید. پوتین جمعه اظهار کرد کاهش 10 میلیون بشکه‌ای تولید نفت را امکان‌پذیر می‌داند و برای همکاری با اوپک اعلام آمادگی کرد. با وجود این، دیروز وزیر امور خارجه سعودی‌ها اتهام خروج این کشور از توافق اوپک‌پلاس را تکذیب کرد و تقصیر را بر گردن روسیه انداخت. از این رو برخی کارشناسان می‌گویند هنوز اختلافات زیادی بین این دو کشور وجود دارد و ممکن است نشست دوشنبه اوپک چند روزی به تعویق بیفتد.