بازار سهام

20-01

بورس کانال 500 هزار را پس گرفت

بورس تهران روز دوشنبه به‌رغم ریزش قیمت‌های جهانی به مدار صعودی بازگشت. شاخص کل در بیش از یک هفته اخیر ضمن عقبگرد 11 درصدی از اوج تاریخی، روز یکشنبه پس از سه هفته مرز 500 هزار واحد را واگذار کرده بود؛ اما این نماگر دیروز با تقویت همه‌جانبه تقاضا به‌ویژه در سهام ‌غول‌های کامودیتی‌محور 3/ 2 درصد افزایش یافت و ابرکانال 500 هزار را پس گرفت. فعالان خرد هم با حضور پررنگ خود در سمت خرید، حدود 550 میلیارد تومان از سهام بورسی را به پرتفوی خود افزودند. ارزش معاملات خرد هم بار دیگر به بالای 4 هزار میلیارد تومان رسید. به‌نظر می‌رسد اتمام موعد تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها در کنار پایان مهلت تسویه وجوه معاملات سهام نقش سازنده‌ای در چرخش مثبت قیمت‌ها طی روز گذشته داشته است. احتمالا ریزش قیمت‌های جهانی در دو روز کاری باقیمانده وابستگان بورسی را بیشتر درگیر کند.

 

بازار طلای جهانی

20-04

سقوط اونس به کانال 1400

طلای جهانی که دوشنبه گذشته تا اوج 1703 دلاری پیش رفته بود، ساعت 16 دیروز ضمن افت 6/ 3 درصدی نسبت به جمعه به قیمت 1473 دلار رسید و کمترین قیمت سه ماه اخیر را ثبت کرد. بانک‌مرکزی آمریکا یکشنبه در اقدامی ناگهانی و بی‌سابقه یک درصد دیگر از نرخ بهره دلار کاست و آن را از 25/ 1 به 25/ 0 درصد رساند تا با بحران شیوع کرونا و افت فعالیت‌های اقتصادی ناشی از آن مقابله کند. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، همچنین اعلام کرد که برای حمایت از اقتصاد، دور دیگری از برنامه تسهیل کمی(QE) را با تزریق دست‌کم 700 میلیارد دلار به بازار سهام و اوراق قرضه اجرایی خواهد کرد. اقدامات فدرال رزرو در کنار موضع‌گیری همسوی سایر بانک‌های‌ مرکزی از جمله ژاپن، استرالیا، نیوزلند و کره‌جنوبی موجب تداوم سقوط شاخص‌های سهام و فشار بر شاخص دلار شد و طلا را سردرگم کرد.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

تکرار الگوی سنتی «تسه»ها

اوراق وام مسکن دی ماه 97(تسه9710) در معاملات روز دوشنبه با افت 1/ 0 درصدی به قیمت 50 هزار و 800 تومان رسید. با وجود اینکه دیروز بیش از نیمی از امتیازهای «تسه» معاملات مثبتی را تجربه کردند، اما در مجموع شاهد عقبگرد 2/ 0 درصدی میانگین قیمت‌ها در این بازار بودیم. متوسط قیمت «تسه»ها دیروز از 54 هزار و 120 تومان به 54 هزار تومان کاهش یافت. این اتفاق در یکی از روزهای شدیدا انقباضی معاملات این اوراق روی داد. «تسه»ها در هفته‌های اخیر عموما معاملاتی به ارزش بیش از 10 میلیارد تومان را تجربه می‌کردند که این رقم طی روز گذشته به 5/ 3 میلیارد تومان تنزل پیدا کرد. انقباض معاملات همراه با افت قیمت «تسه»ها را می‌توان تکرار الگوی سنتی این اوراق در اواخر سال دانست که این روزها در اثر شیوع کرونا و کاهش حجم فیزیکی معاملات مسکن عمیق‌تر شده است.

 

بازار نفت

20-06

نفت به زیر 30 دلار رفت

شاخص‌های نفتی که هفته گذشته سنگین‌ترین افت از بحران سال 2008 را تجربه کرده بودند، دیروز هم به روند کاهشی خود ادامه دادند. به‌طوری‌که هر بشکه نفت‌خام آمریکا ساعت 16 دوشنبه به قیمت 6/ 29 دلار معامله شد و افتی 8/ 7 درصدی را ثبت کرد. همچنان جنگ نفتی عربستان و روسیه و از سوی دیگر، اعمال محدودیت‌های مسافرتی در اثر شیوع کرونا و کاهش تقاضای سوخت عامل افت قیمت‌هاست. حتی تلاش آمریکا برای حمایت از قیمت‌ها با افزایش 80 میلیون بشکه‌ای ذخایر استراتژیک خود هم کاری از پیش نبرد. دیروز همچنین اقدام ناگهانی و بی‌سابقه بانک مرکزی آمریکا با کاهش یک درصدی نرخ بهره و پیوستن سایر بانک‌های مرکزی به جبهه سیاست‌های انبساط پولی برای مقابله با کرونا در کنار سقوط 5/ 13 درصدی تولیدات صنعتی چین نگرانی بازارها را تشدید کرد و در نتیجه، به افت قیمت نفت دامن زد.