بازار سهام

سال رویایی بورس تهران

شاخص کل بورس تهران سال ۹۸ را در کانال ۱۷۸ هزار واحد آغاز کرد و روز گذشته در کانال ۵۰۲ هزار واحد قرار گرفت. ارزش معاملات خرد روزانه بورس تهران از ۵۰۰ میلیارد تومان در ابتدای سال به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان در هفته‌های پایانی رسید. تردید سرمایه‌گذاری در بازارهای رقیب و حفظ چشم‌انداز تورمی اقتصاد کشور نقدینگی را به سمت بورس سوق داد. طی هفته‌های اخیر ریزش بازار جهانی بر قیمت سهام فشار وارد کرد و با اصلاح حدود ۹ درصدی نسبت به قله، بازدهی شاخص تا دیروز به ۱۸۱ درصد محدود شد. از طرفی با رالی قیمتی مشکوک به حباب کوچک‌ترهای بازار، شاخص کل هم‌وزن ۴۲۷ درصد رشد کرد. سهام با سیگنال‌های حمایتی ارزی و تورمی و از سوی دیگر نگرانی از بازار جهانی و کرونا مسیر پرابهام خود را ادامه می‌دهد.

20 (1)

 

 

بازار طلای جهانی

اونس به غافلگیری معامله‌گران ادامه داد

دیروز ساعت 16 هر اونس طلا حدود 1487 دلار معامله می‌شد. پس از نوسان سنگین طلا در معاملات دوشنبه (افت تا میانه کانال 1400 و رشد دوباره تا 1500 دلار)، دیروز بار دیگر شاهد افت حدودا 2 درصدی آن بودیم. حمایت‌های اخیر بانک‌های مرکزی دنیا نیز نتوانست بر ترس ناشی از گسترش ویروس کرونا و احتمال رکود اقتصادی غلبه کند و در نتیجه ادامه ریزش سنگین بازارهای سهام آمریکا را عصر دوشنبه (همزمان با آغاز معاملات هفتگی وال‌استریت) شاهد بودیم. در این میان گرچه کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو و سایر بانک‌های مرکزی و نگرانی از اقتصاد جهانی از طلا حمایت می‌کند اما همچنان به‌نظر می‌رسد نیاز سرمایه‌گذاران به نقدینگی به‌ویژه برای جبران ضرر در بازار سهام افت و خیزهای پرنوسان طلای جهانی را به‌دنبال داشته است.

20 (4)

 

 

بازار اوراق مسکن

عدم جذابیت تسه‌ها با تورم ادامه‌دار مسکن

در سال ۹۸ افت قیمت تسه‌ها با ادامه فضای تورمی بازار مسکن رقم خورد. ثابت ماندن تسهیلات خرید در شرایطی که قیمت مسکن مسیر صعودی را در پیش می‌گیرد به کاهش نسبی قدرت خرید متقاضیان منجر شده و طبیعتا تقاضای تسهیلات را کم می‌کند. این موضوع از لنز دیگر نشان‌دهنده تعمیق رکود مسکن با وجود تورم قیمتی است. از دی‌ماه اما با تجدید نظر در سقف تسهیلات مسکن شاهد افزایش تقاضای نسبی بودیم. به این ترتیب «تسه‌»ها که در ابتدای سال تا ۳۵ هزار تومان افت کرده بودند با افزایش تقاضا در زمستان به سطوح بالای ۵۰ هزار تومان رسیدند. اما هزینه بالای اقساط و ادامه صعود قیمت مسکن با وجود ضعف تقاضا فشار را بر قدرت خرید متقاضیان افزایش داده و جذابیت این اوراق را همچنان پایین نگه داشته است.

20 (5)

 

بازار نفت

افت 60 درصدی نفت در ۱۵ روز

نفت طی ۱۵ روز اخیر افت نزدیک به ۶۰ درصدی را تجربه کرده است. دیروز قیمت هر بشکه نفت‌خام آمریکا ساعت ۱۶ به ۱/  ۲۹ دلار رسید. از یکسو ویروس کرونا با ایجاد محدودیت‌های حمل‌ونقل در جهان و همچنین با کاهش دادن فعالیت‌های اقتصادی بر تقاضای نفت فشار می‌آورد و از سوی دیگر طلای سیاه با انتظار برای تشدید مازاد عرضه ناشی از جنگ نفتی عربستان دست و پنجه نرم می‌کند. این دو مساله موجب شده تا شاهد افت شدید قیمت نفت طی روزهای اخیر و حتی شکست کف ۳۰ دلار باشیم. رئیس‌جمهور آمریکا هم دوشنبه درخصوص احتمال ورود به رکود هشدار داد. در این میان آمریکا و هند تصمیم گرفته‌اند از فرصت نفت ارزان برای پر کردن ذخایر استراتژیک نفت ‌خود استفاده کنند، که این مساله می‌تواند تا حدی از قیمت طلای سیاه حمایت کند.

20 (6)