بازار سهام

20-01

آغاز هفته جنجالی بازار سهام

شاخص کل بورس شنبه با افت حدود 18 هزار واحدی (معادل 4/ 3 درصد) به کانال 505 هزار واحد بازگشت. ریزش محسوس قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی و همچنین عقب‌نشینی نرخ دلار در بازار داخل از عواملی بودند که منجر به تشدید عرضه و شکل‌گیری صف‌های همه‌جانبه فروش در تالار سهام شدند. البته پس از تخلیه هیجان اولیه، بسیاری از این صف‌ها رفته‌رفته برچیده شدند. در پایان دادوستدها معامله‌گران در 110 شرکت بورسی با صف فروش به ارزش 399 میلیارد تومان مواجه شدند. در مقابل، 62 نماد، معاملات خود را با صف خریدی به ارزش 695 میلیارد تومان به پایان رساندند که البته نزدیک به نیمی از این نقدینگی در انتظار خرید «قرن» بود. به نظر می‌رسد اخبار غیررسمی از قوانین جدید معاملاتی برای معامله‌گران تازه‌وارد هم در التهاب دیروز بورس نقش داشت.

 

بازار ارز

20-02

هجوم نیروهای کاهشی به دلار

شنبه نرخ دلار به 14 هزار و 900 تومان رسید. شاخص ارزی کشور هفته قبل توانست با قدرت در کانال 15 هزار تومان پیش برود؛ اما روند دلار از معاملات شبانه آخر هفته کاهشی شد و نهایتا در دادوستدهای دیروز 810 تومان افت کرد که این ریزش در یک سال اخیر بی‌سابقه است. البته در ساعات پایانی معاملات شنبه نرخ‌های مورد معامله اندکی رشد کردند. بازارساز هم دیروز نرخ صرافی‌های منتخب را 800 تومان کاهش داد. به نظر می‌رسد انتشار اخبار عملیاتی شدن «اینستکس» و گشایش کانال کمک‌های بشردوستانه سوئیس به ایران در ایجاد فضای کاهشی در بازار ارز موثر بوده است. همچنین برخی عقیده دارند بازارساز توانسته بازار ارز را با عرضه‌های مناسب تحت کنترل خود قرار دهد. نرخ دلار سامانه نیما هم اخیرا به حدود 13 هزار و 600 تومان رسیده است.

 

بازار سکه

20-03

بازگشت سکه به میانه کانال 5 میلیون

قیمت سکه طرح جدید در اولین روز هفته به 5 میلیون و 650 هزار تومان رسید. دیروز نرخ دلار بازار آزاد افتی 2/ 5 درصدی را تجربه کرد. از سوی دیگر طلای جهانی هم در معاملات آخر هفته تحت فشار شدیدی قرار گرفت و نزدیک به 60 دلار از ارزش خود را از دست داد. به این ترتیب بهای اونس فلز زرد به 1586 دلار رسید. سکه هم شنبه با تعقیب دلار داخلی و طلای جهانی 2/ 6 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. عمده کارشناسان بیان می‌کنند علاوه بر انگیزه شناسایی سود، ریزش شدید بازارهای سهام آمریکا منجر شده تا سرمایه‌گذاران برای تامین نقدینگی مورد نظر خود به فروش دارایی‌های طلا روی آورند و از این رو قیمت اونس نزولی شده است. اما انتظار می‌رود که طلا روند صعودی خود را به خصوص به دلیل احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو بازیابد.