بازار سهام

20-01

ارزش معاملات بورس در اوج

بورس تهران دوشنبه شروعی توفانی داشت و شاخص کل با بازگشایی بازار 6 کانال ارتقا یافت؛ اما به تدریج مغلوب فشار فروش‌ها شد و نهایتا با اکتفا به رشد 1319 واحدی در ارتفاع 440 هزار واحد قرار گرفت. اصلاح قیمت‌ها در شرکت‌های کوچک‌تر شدیدتر بود؛ به‌طوری‌که شاخص کل هموزن به افت 3/ 0 درصدی تن داد. معاملات دیروز با صف خرید 334 میلیارد تومانی در 52 نماد و صف فروش 49 میلیارد تومانی 37 سهم بورسی به پایان رسید. همچنین فضای ملتهب و پرهیجان بازار سهام با رکورد جدید ارزش معاملات خرد در سطح 4660 میلیارد تومان همراه شد. رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی در صورت تداوم از عواملی است که می‌تواند در معاملات روزهای آتی بورس تعیین‌کننده باشد.

 

بازار ارز

20-02

صعود دلار تداوم یافت

دیروز نرخ ارز در کانال 13 هزار و 600 تومان نوسانات رفت و برگشتی داشت. نهایتا شاخص ارزی کشور ساعت 16 دوشنبه با رشد 30 تومانی در سطح 13 هزار و 630 تومان آرام گرفت. نرخ دلار که در آستانه تعطیلی هفته قبل جهشی ناگهانی به کانال 13 هزار و 700 تومان داشت، در دو روز نخست هفته جاری شدیدا افت کرد و از مرز 13 و هزار و 500 تومان هم پایین‌تر رفت؛ اما فعالان بازار ارز به سرعت نسبت به این مرز واکنش نشان داده و زمینه بازگشت دلار به مدار صعودی فراهم شد. از آنجا که هنوز نگرانی‌ها درخصوص عوامل بنیادینی چون کسری احتمالی بودجه سال آینده و ابهامات در روابط خارجی کشور پابرجاست، افت چشمگیر دلار در بلندمدت چندان محتمل به‌نظر نمی‌رسد.

 

بازار سکه

20-03

ساز مخالف طلا و ارز

روز گذشته قیمت هر سکه طرح جدید با افت 5/ 0 درصدی به 4 میلیون و 975 هزار تومان رسید. به این ترتیب به‌رغم رشد 2/ 0 درصدی نرخ دلار در بازار تهران، سکه 23 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. این اتفاق را می‌توان با کاهش 8/ 0 درصدی قیمت اونس طلا در بازار جهانی توجیه کرد. دوشنبه سکه واکنشی به افت قیمت طلای جهانی نشان نداده بود و رشدی کاملا متناسب با نرخ دلار داخلی داشت؛ اما سه‌شنبه توجه معامله‌گران سکه بار دیگر به بازار جهانی معطوف و منجر به حرکت مخالف سکه و ارز شد. با وجود رشد تعداد جان‌باختگان ناشی از ویروس کرونا، طی دو روز اخیر کامودیتی‌ها به مدار صعودی بازگشتند و در همین مدت طلای جهانی افت قیمت بیش از 20 دلار را تجربه کرد.