بازار سهام

بورس بر مدار نزول

1

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی خود افت روزهای گذشته را ادامه داد و یک پله دیگر از ارتفاع شاخص کل کاسته شد. نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز چهارشنبه با افت 56/ 0‌درصدی تا سطح یک‌میلیون و 412‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. به طوری که دماسنج اصلی بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در محدوده‌‌‌ای قرار گرفت که در 7 فروردین سال‌جاری در آن سطوح بود. شاخص کل با معیار هموزن که نمای دقیق‌‌‌تری از بازار را نمایش می‌دهد در روز یاد شده 11/ 0درصد کاهش یافت. برخی از کارشناسان بر این باورند که با توجه به تقویت سایه ابهامات سیاسی و اقتصادی بر آینده بازارهای مالی و افزایش احتیاط و احساس ترس در بین سرمایه‌گذاران خرد انتظار نمی‌رود  در بازار سهام شاهد رشد جهش‌‌‌گونه‌‌‌ای تا زمان مشخص شدن نتایج مذاکرات باشیم.

بازار سکه

همراستایی سکه و ارز

2

سکه طلا روز چهارشنبه مانند نرخ دلار در بازار آزاد به مرزبانی خود در نزدیکی سطح قیمتی 14‌میلیون تومان ادامه داد. به طوری که هر قطعه سکه امامی روز گذشته در قیمت 13‌میلیون 850‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. نزول شدید بهای طلا در بازار جهانی و بی‌‌‌تحرکی نرخ ارز آزاد باعث شده تا فاصله ارزش ذاتی و بازاری این مسکوک در حال حاضر بالای یک‌میلیون و 800‌هزار تومان قرار بگیرد و ریسک سرمایه‌گذاری را همچنان در سطوح بالایی نگه دارد. به گفته عده‌‌‌ای از کارشناسان این بازار انتظار می‌رود که معاملات سکه به‌صورت خرد ادامه داشته باشد. اما حضور فعال و قدرتمند سرمایه‌گذاران در این زمینه تا حد زیادی به دلیل ابهامات و ریسک‌های زیاد دور از تصور است. بنابراین کم بودن تقاضای خرید عامل دیگری در تغییرات محدود قیمتی این سکه است.

بازار طلای جهانی

فشارهای مضاعف بر قیمت طلا

3

پس از اینکه در روز سه‌‌‌شنبه نشانه‌‌‌هایی از قدرت در اقتصاد ایالات متحده که ناشی از انتشار آمار اقتصادی مبنی بر اینکه فعالیت بخش خدمات این کشور در ماه آگوست به رشد خود ادامه داد، باعث شد طلا نوسان شدید قیمتی داشته باشد. این تغییرات در روز چهارشنبه با افزایش انتظارات فدرال رزرو مبنی بر ادامه افزایش سریع نرخ‌های بهره توسط این نهاد مالی شد که قیمت هر اونس طلا در این روز برای مدت کوتاهی به زیر 1700 دلار افت کرد. همچنین افزایش مجدد شاخص دلار بر بازگشت قیمت‌‌‌ طلا به سطوح بالا فشار مضاعفی وارد کرد. به طوری که این فلز گرانبها  (تا ساعت 16) در قیمت 1704 دلار معامله شد. برخی از تحلیلگران این حوزه بر این باورند که سرمایه‌گذاران در حال حاضر انتظار دارند که فدرال رزرو نرخ بهره را در ماه سپتامبر 75 واحد افزایش دهد.

بازار اوراق مسکن

فضای رکودی مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در آخرین روز معاملاتی هفته عمدتا افت قیمت داشتند. در این میان اوراق تسهیلات اسفند 99 با رشد 69/ 0‌درصدی سبز پوش شد. به طوری که تسه 9912 روز چهارشنبه با افزایش بیش از 700 تومان داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 113‌هزار و 835 تومان خاتمه داد. کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند که طی یک سال گذشته با افزایش تنش‌های اقتصادی و غیر‌اقتصادی همچون بلاتکلیف ماندن روند مذاکرات هسته‌‌‌ای و احیای برجام، افزایش هزینه خانوار و به تبع آن افت تقاضای خرید مسکن و کاهش شدید ساخت‌وساز توسط انبوه‌سازان به دلیل افزایش هزینه‌‌‌های ساخت باعث شد تا این بازار با تنش‌‌‌های بسیاری همراه شود. همچنین تعمیق رکود تورمی و کاهش چشمگیر معاملات را می‌توان از اصلی‌ترین مشکلات این حوزه برشمرد.

بازار نفت

تعادل نسبی در بازار نفت

5

شاخص‌‌‌های نفتی در روز چهارشنبه به دلیل تهدیدها مبنی بر اینکه روسیه از قراردادهای تامین انرژی خود کناره‌گیری می‌کند، تا حدودی افزایش یافت و ضررهای اوایل روز را که قیمت‌ها به پایین‌‌‌ترین حد خود از زمان حمله روسیه به اوکراین سقوط کرد، معکوس کرد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 93 دلار معامله شد. همچنین نفت WTI در سطح 87 دلار و 12 سنت ایستاد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که عرضه نفت در سه‌ماهه آخر سال محدود باشد. زیرا توقف آزادسازی از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا همراه با اجرای تحریم اتحادیه اروپا بر نفت خام روسیه، باعث کاهش عرضه جهانی در این زمستان شده است. با وجود کمبود عرضه، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آنها تصمیم گرفتند تولید خود را در ماه اکتبر 100‌هزار بشکه در روز کاهش دهند.