بازار سهام

نگاه‌‌‌های مبهم به بورس

1

شاخص بورس در دومین روز معاملاتی این هفته نزدیک به 9‌هزار واحد افت کرد. در ابتدای معاملات روز یکشنبه دماسنج اصلی بورس در روندی خنثی حرکت کرد و در نهایت با کاهشی معادل62/ 0‌درصد، به سطح یک‌میلیون و 429‌هزار واحد رسید. علاوه بر این شاخص کل با معیار هموزن در روز گذشته با افت 22/ 0‌درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد بورس در این روز به 1827 میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش کل بورس درکمترین سطح از 25 اسفند 1400 قرارگرفت. با وجود افزایش واکنش‌های مثبت به احیای برجام در شرایط فعلی کشور، برخی از سهامداران و کارشناسان اقتصادی احتیاط در معاملات را امری ضروری می‌‌‌دانند. این تاکید از آن جهت است که فرآیند توافقات مدت زیادی به طول انجامیده و گاه موانعی این توافق را در آخرین لحظات حیاتی معکوس و سخت کرده است.

بازار سکه

حرکات ناموفق سکه

2

سکه طلا در دومین روز معاملاتی این هفته نیزکاهش قیمت  داشت. این روند از روزهای گذشته در پی گمانه‌زنی‌های مثبت در بهبود روابط بین‌المللی آغاز شده و در این روز هم ادامه‌دار بود. به طوری که هر قطعه سکه امامی در این روز با کاهش اندکی ورود ناموفقی به کانال 12‌میلیون تومان داشت و در نهایت در محدوده 13‌میلیون تومان باقی ماند. در بررسی عوامل اثر‌گذار علاوه بر کاهش نرخ دلار آزاد در پی خوش‌بینی به مذاکرات برجامی، بهای طلا نیز در بازار جهانی روندی منفی در پیش گرفته است. موارد یاد شده توامان برمحاسبه قیمت طلا و سکه در هفته اخیر اثرگذار بوده‌اند. با کاهش قیمت در بازار سکه امامی، فاصله قیمت بازار با ارزش واقعی این مسکوک نیز کم شده و با کاهش در میزان ریسک خرید، ممکن است تقاضا را بهبود دهد.

بازار طلای جهانی

افزایش مجدد شاخص دلار

3

در روزهای اخیر کاهش پیوسته در قیمت طلای جهانی، همسو با افزایش در شاخص دلار رقم خورد. به طوری که هر اونس طلا در آخرین روز معاملاتی هفته اخیر به قیمت 1747 دلار رسید. یکی از مهم‌ترین عوامل اثر‌گذار بر روند قیمتی این فلز زرد، تغییرات در نرخ بهره ایالات متحده و سایر کشورهاست. اثرگذاری این موضوع بر شاخص دلار حائز اهمیت است چراکه این شاخص، به سادگی قدرت و ضعف دلار در مقابل مجموعه‌‌‌ای از ارزهای خارجی (یا همان سبد ارزی) را نشان داده که با تقویت شاخص دلار، از تقاضای کامودیتی‌ها به‌ویژه طلا کاسته می‌شود. با فرض ادامه سیاست‌های انقباضی برای کنترل تورم جهانی، ممکن است روند فعلی دلار ادامه‌دار باشد و با اثر منفی بر قیمت جهانی طلا، عبور این فلز گرانبها از مرز 1800 دلار را سخت‌‌‌ترکند.

بازار اوراق مسکن

مسکن با ترس برجام

4

در روز معاملاتی یکشنبه تمامی اوراق قابل معامله مسکن در فرابورس به کف قیمتی مجاز روزانه رسیدند. اوراق تسهیلات اسفند 99 در روز معاملاتی یکشنبه با پنج‌درصد کاهش به کار خود پایان داد. در روز گذشته تسه 9912 با بیش از 6‌هزار تومان افت قیمت در محدوده 120‌هزار تومان با افزایش در سمت عرضه مواجه شد. این اوراق در هفته اول تیر ماه سال‌جاری با قیمت 140‌هزار تومان داد و ستد می‌شد که بیش از سی‌درصد بازدهی از ابتدای سال را ثبت کرده بود. اما با کاهش قیمت‌های اخیر، بازدهی اوراق مذکور از ابتدای سال به کمتر از 10‌درصد رسیده است. با فرض احیای برجام که منجر به کاهش نرخ دلار می‌شود، هزینه ساخت و مصالح کاهش پیدا می‌کند و متقاضیان مسکن تا پایان سال افزایش چشمگیری را در این بازار متصور نمی‌‌‌شوند.

بازار نفت

نفت در پی جبران کاهش هفته اخیر

5

بازار نفت جهانی در آخرین روز معاملاتی هفته معادل روز جمعه 28 مرداد با افزایش اندکی مواجه شد اما برآیند عملکرد کل هفته منفی به پایان رسید. هر بشکه نفت برنت با عملکرد هفتگی منفی 46/ 1درصد در سطح 96 دلار و 72 سنت معامله شد. نفت WTI نیز با عملکردی منفی طی هفته در قیمت 90 دلار و 77 سنت به کار خود پایان داد. یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت انرژی میزان عرضه و تقاضاست. با افزایش ترس از رکود جهانی در پی سیاست‌های انقباضی در برخی کشورهای بزرگ اقتصاد جهانی، قیمت نفت کاهش چشمگیری را تجربه کرد. به طوری که در هفته اخیر کمتر از 100 دلار معامله شد. اما کاهش 7‌میلیون بشکه‌ای در گزارش هفتگی منتهی به 12 آگوست از میزان ذخایر نفت تجاری در آمریکا، ممکن است تقاضای نفت را بهبود دهد.