بازار سهام

قاب سبز بورس

01

بازار سهام در سومین روز معاملاتی هفته با برتری نسبی خریداران در اکثریت بازار، سبزپوش شد. تصمیماتی همچون سقف سوخت صنایع فولادی معادل ۴۰‌درصد خوراک پتروشیمی‎ها، موجب معاملات مثبت نماد فولاد شد؛ به گونه‎ای که این نماد روز گذشته بیشترین سهم را در افزایش شاخص کل از آن خود کرد. از دیگر نکاتی که به بازپس‌گیری سطح از دست رفته بازار سهام کمک کرد، توجه سرمایه‎گذاران به گروه بانکی به دلیل افزایش نرخ تسعیر بانک‎ها، معادل ۹۰‌درصد نرخ دلار نیما بود که موجب سبزپوشی عمده نمادهای این صنعت و صف‎نشینی خریداران شد. به این ترتیب، در پایان معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس با رشد 76/ 0درصدی در دامنه یک‌میلیون و ۳۰1‌هزار واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم‌‌‌وزن نیز با رشد 12/ 0واحدی همراه شد و در محدوده‌ ۳۴3‌هزار واحد به کار خود پایان داد.

 

بازار سکه

افزایش اندک سکه

03

رفت و برگشت‌ چندباره محرک‌های سکه در داخل کشور و بازار جهانی، سبب نوسان قیمتی سکه در معاملات روز دوشنبه شد. با وجود اینکه اونس طلا پس از فتح کانال 1800دلاری در روز گذشته به عقب برگشت و نرخ دلار نیز تغییرات خاصی به خود ندید، سکه اندکی شاهد افزایش بود. به این ترتیب، هر قطعه سکه امامی در دادوستد‌های روز گذشته با افزایش 80هزار تومانی به سطح 13میلیون و 140‌هزار تومان رسید. در صورتی که اونس طلای جهانی بتواند بار دیگر به مرز 1800دلاری دست یابد، متقاضیان بازار سکه نیز فعالانه‌‌‌تر در موقعیت خرید قرار خواهند گرفت. در کنار تغییرات قیمتی سکه، طلای مصرفی نیز نوسان زیادی را تجربه کرده است؛ با این تفاوت که به دلیل حجم تقاضا و عرضه، رفت و برگشت‌ها به مراتب بیشتر از مسکوکات بوده است.

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد روزانه اونس

04

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به شیوع سریع سویه «امیکرون» که تقاضای خرید دارایی امن را تقویت کرد، افزایش یافت و موفق به فتح کانال 1800دلاری شد اما در ادامه روز نتوانست این کانال را حفظ کند. به گفته کارشناسان، دلایل زیادی برای نگهداری طلا وجود دارد؛ زیرا حتی اگر بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را افزایش دهد، نرخ‌های بهره واقعی همچنان در سطح تاریخی پایینی خواهند بود. بازار اوراق قرضه هم از نظر نرخ‌های واقعی، بی‌تحرک مانده است. در این بین، شاخص دلار آمریکا نزدیک به بالاترین رکورد سه هفته اخیر ماند. دلار از احتمال وضع محدودیت‌های کرونایی بیشتر در آستانه ایام تعطیلات سال نو میلادی و کریسمس در کشورهای اروپایی متعدد، سود برده و ارزش این ارز تقویت شده است.

 

بازار اوراق مسکن

تشدید عقبگرد تسه

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز دوشنبه به سیر نزولی خود ادامه داد و به افت قیمت خود تداوم بخشید. تسه9812 نیز در همین راستا با افت حدود 5هزار تومانی مواجه شد و به قیمت پایانی 93‌هزار و 730تومان تنزل یافت که این سطح قیمتی نشان‌دهنده افت 9/ 4‌درصدی نماد یادشده است. به نظر می‌رسد، پس از جهش یکباره تسه‌ها در هفته‌های گذشته حال نوبت به اصلاح قیمت این دسته از سهام رسیده است. ضمن اینکه بخش زیادی از تغییرات قیمتی مربوط به عرضه و تقاضای اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس است. با ریزش‌های‌ متوالی تسه9812 شاهد کاهش معاملات و افت ارزش معاملات این نماد هستیم. به این ترتیب، روز گذشته تسه9812 در 95نوبت به ارزش 87 میلیون تومان معامله شد؛ در حالی که در روزهای صعودی تسه‌ها این رقم به بیش از 200میلیون تومان رسیده بود.

 

بازار نفت

سایه «امیکرون» بر نفت

06

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه، تحت‌تاثیر افزایش موارد ابتلا به سویه «امیکرون» در اروپا و آمریکا که نگرانی سرمایه‌گذاران را نسبت به احتمال اعمال محدودیت‌های جدید و آسیب‌دیدن تقاضا برای سوخت برانگیخت، ریزش پیدا کرد. به این ترتیب، هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت با پیشروی در زیر کانال 70دلاری به سطح 68دلار و 20سنت تنزل یافت. شرکت‌های انرژی، هفته گذشته برای دومین هفته متوالی، به شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند. شرکت خدمات انرژی آمریکا روز جمعه اعلام کرد که تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی که معیاری برای سنجش تولید آینده است، در هفته منتهی به ۱۷دسامبر،  به ۵۷۹حلقه رسید که بالاترین تعداد از اوایل آوریل 2020 تاکنون بوده است. تغییرات در ذخایر انرژی سبب نوسان قیمتی می‌شود و به تقاضای نفت لطمه می‌زند.