بازار سهام

ضربه بازار جهانی بر بورس

01

افت چشمگیر کامودیتی‌‌ها در بازارهای جهانی به دلیل ترس از شیوع گسترده سویه جدید شناسایی‌شده کرونا در آفریقای‌جنوبی، باعث شد بازار سهام اولین روز کاری هفته را با ترس و نگرانی آغاز کند. این موضوع در کنار تردید دلار در آستانه ازسرگیری مذاکرات برجام و عقبگرد کم‌رمق آن سبب افت 97/ 1درصدی شاخص سهام در روز گذشته شد. شاخص کل بورس با افت ۲۷‌هزار واحدی به محدوده یک‌میلیون و ۳۶۶‌هزار واحد نزول کرد. شاخص هم‎وزن نیز زیر فشار عوامل ابهام‌برانگیز تاب نیاورد و افت 72/ 1درصدی را در کارنامه ششمین روز آذرماه به ثبت رساند. ارزش صف‌‌‌های بازار نیز حاکی از آن بود که تب و تاب سهامداران برای فروش کماکان فروکش نکرده و رقابت سهامداران حقیقی برای خروج از بازار به خروج 358میلیارد تومان نقدینگی از بازار منجر شد.

 

بازار سکه

سکه در انتظار روند اهرم‌ها

03

سکه در معاملات روز شنبه شروع نزولی کمرنگی داشت و اندکی افت قیمت را تجربه کرد. عقبگرد ملایم این فلز گرانبها ناشی از حرکت متفاوت دو اهرم این بازار است؛ به طوری که دلار در آستانه از سرگیری مذاکرات اندکی عقبگرد داشت و از طرفی اونس طلای جهانی در واکنش به سویه جدید کرونا در محدوده مثبت بسته شد، اما هفته منفی را به ثبت رساند. سکه نیز در همین راستا سطح قبلی خود را از دست داد. هر قطعه سکه امامی در داد و ستد‌های روز شنبه به 12میلیون و 570تومان کاهش یافت که افت 30‌هزار تومانی را در مقایسه با آخرین قیمت نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد در حال حاضر معاملات و داد و ستد در بازار به دلیل نوسانات قیمت طلا با کاهش روبه‌روست و معامله‌گران و خریداران طلا در انتظار نتیجه مذاکرات وین هستند.

 

بازار طلای جهانی

هفته منفی طلا

04

طلا در آخرین هفته نوامبر، روند پرنوسانی را پشت سر گذاشت و طی آن قیمت اونس پس از اعلام تصمیم جو بایدن مبنی بر انتصاب مجدد جروم پاول در سمت رئیس بانک مرکزی آمریکا، به پایین ۱۸۰۰دلار سقوط کرد. بازارها این تصمیم را سیگنالی برای تسریع روند تحکیم سیاست پولی تعبیر کردند و قیمت طلا به پایین‌‌‌ترین حد طی سه هفته اخیر نزول کرد. اما تجدید نگرانی‌ها نسبت به پاندمی کووید-۱۹ تقاضا را برای طلا به عنوان دارایی امن برانگیخت و قیمت‌ها برای تست مقاومت در سطح ۱۸۰۰دلار حمایت شدند. با این حال هر اونس طلا در معاملات روز جمعه در سطح 1792دلار بسته شد و افت حدود 3درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. عده‌ای از کارشناسان قیمت بالاتر طلا در هفته جاری را پیش‌بینی می‌کنند؛ زیرا بازارها همچنان به ظهور واریانت جدید کووید-۱۹ واکنش نشان می‌دهند.

 

بازار اوراق مسکن

جبران عقبگرد تسه

05

اوراق تسهیلات مسکن در نخستین روز معاملاتی هفته جاری، افت هفته گذشته را جبران کرد و از مرز 80‌ هزار تومان فراتر رفت. تسه9812 با رشد حدود 4درصدی روزانه به قیمت پایانی 83‌هزار و 237تومان افزایش یافت. در حالی که عمده نمادها در این دسته از سهام روز مثبت و افزایشی را پشت سر گذاشتند، قیمت خرید این اوراق نیز در همین راستا به سقف قیمتی خود رسید و در سطح 84‌هزار و 94تومان قرار گرفت. به نظر می‌رسد دلیل نوسانات تسه9812 معافیت از محدودیت معامله است؛ زیرا کمتر از چهارماه تا پایان سررسید آن باقی مانده است. بنابراین متقاضیانی که این نماد را برای دریافت وام خریده بودند، با افزایش قیمت با وجود چنین وامی قادر به خرید مسکن نیستند و تلاش دارند اوراق خود را بفروشند. این موضوع می‌تواند کاهش قیمت تسه را به همراه داشته باشد.

 

بازار نفت

هفته سیاه نفت

06

قیمت نفت در معاملات روز جمعه در واکنش به ظهور سویه جدید ویروس کرونا در آفریقا که سرمایه‌گذاران را به وحشت انداخت و نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اشباع عرضه در سه‌ماهه نخست را تشدید کرد، بیش از 13‌درصد سقوط کرد که بزرگ‌ترین ریزش روزانه از آوریل سال ۲۰۲۰ بود. در حالی قیمت نفت اواسط هفته تحت‌تاثیر خبر احتمال تعدیل افزایش تولید نفت اوپک‌پلاس در واکنش به برداشت هماهنگ آمریکا و کشورهای مصرف‌کننده دیگر از ذخایر استراتژیک‌شان صعود کرده بود، که با انتشار خبر شیوع سویه جدید ویروس کرونا سقوط سهمگینی را تجربه کرد و جمعه سیاه را برای خود رقم زد. به این ترتیب بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت به زیر کانال 70دلاری نزول کرد و در سطح ۶۸دلار و ۱۵سنت در هر بشکه بسته شد و حدود 10‌درصد افت را برای کل هفته نشان داد.