بازار سهام

تردید پیش از مذاکرات

01

معاملات بورس تهران در دومین روز از آذر‌ماه متعادل شروع شد. هرچند در ابتدای بازار حجم تقاضا رو به افزایش بود و شاخص‌کل در دقایق ابتدایی اندکی رشد کرد؛ اما با گذر زمان طرف عرضه در بیشتر نمادها قوت گرفت و نماگر اصلی بورس به محدوده منفی کشانده شد. در نهایت شاخص‌کل با 18/ 0درصد افت با ثبت عدد یک‌میلیون و ۴۰۴ هزار واحد به کار خود پایان داد و شاخص هم‌‌وزن نیز در سایه افت نماد‌های شاخص‌ساز چندان استقبال نشد و 49/ 0درصد عقب نشست. بازار سهام در آستانه دور هفتم مذاکرات وین روزهای سردرگمی را پشت‌سر می‌گذارد و در تلاش‌‌ است روند باثباتی را دنبال کند. به‌نظر می‌رسد ‌‌همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات برجامی به‌عنوان اولین دوره مذاکرات در دولت جدید، چشم معامله‌‌گران به اظهارنظرهای مسوولان در این‌خصوص است.

 

بازار سکه

دنده معکوس سکه

03

سکه امامی روز سه‌‌شنبه برخلاف افزایش نرخ دلار داخلی و همزمان با افت ارزش اونس طلا در بازار جهانی، اندکی کاهش یافت و به زیر سطح مهم 12میلیون و 500 هزار تومان که سطح مقاومت فنی لحاظ می‌شود عقب‌‌نشینی کرد، به‌طوری که این فلز گرانبهای داخلی روز گذشته در قیمت 12 میلیون و 460 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. عده‌‌ای از تحلیلگران بازار طلا و سکه بر این باورند که سرمایه‌گذاری روی طلا نیازمند نگاه بلندمدت است تا ریسک‌‌های ناشی از نوسانات کوتاه‌‌مدت و لحظه‌‌ای بازار را پوشش دهد. لازم به ذکر است؛ یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در ممانعت از افت هرچه بیشتر قیمت سکه امامی در این روزها، امیدواری سرمایه‌‌گذاران این کالا به روند افزایشی نرخ دلار و همچنین آینده درخشان طلای جهانی بوده است.

 

بازار طلای جهانی

سقوط سنگین طلا

04

طلا در واکنش به حفظ جرمی پاول به‌عنوان رئیس فدرال‌رزرو توسط بایدن سقوط بسیار شدیدی را به‌جای گذاشت و سیر نزولی اونس در معاملات روز بعد نیز شدت گرفت تا جایی که کانال حساس 1800 دلاری ازدست رفت. با ابقای رئیس فدرال‌رزرو، سرمایه‌گذاران بر این باورند که سیاست پولی آمریکا در مسیر فعلی خود باقی خواهد ماند. در همین راستا شاخص دلار آمریکا به بالاترین حد در 16‌ماه گذشته رسید و بازدهی خزانه‌داری آمریکا افزایش یافت. سرمایه‌‌گذاران همچنین به افزایش آمار ابتلا به کووید-‌۱۹ در بخش‌‌هایی از اروپا چشم دوخته‌‌اند که باعث وضع دوباره محدودیت‌هایی شده است. افزایش دوباره ابتلا به کووید-۱۹ ممکن است باعث شود بانک‌های مرکزی از انتظارات برای افزایش نرخ‌های بهره عقب‌نشینی کنند و در چنین فضایی تقاضا برای طلا وجود خواهد داشت.

 

بازار اوراق مسکن

واکنش منفی تسه

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه 9812 در بازار فرابورس مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، روز سه‌‌شنبه با آرام‌شدن تمایلات صعودی این اوراق به مرز 80 هزار تومان بازگشت، به‌طوری که با 68/ 2درصد کاهش معادل 2 هزار و 217 تومان به قیمت پایانی 80 هزار و 409 تومان عقبگرد کرد. همچنین ارزش معاملات این اوراق در بالای سطح 100 میلیون تومان با تعداد 81 معامله حفظ شده است. تسه‌های همگروه این نماد نیز روز گذشته سرخ‌‌پوش شدند و افت قیمت را تجربه کردند. برخی کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند که اجرای قوانین مالیاتی به‌ویژه مالیات بر خانه‌های خالی به‌منظور جلوگیری از احتکار ملک در تمام دنیا به نفع بازار مسکن بوده و توانسته است تعادل نسبی در عرضه و تقاضا ایجاد کند.

 

بازار نفت

کاهش نفت در پی افت تقاضا

06

روند رشد قیمت نفت تحت‌تاثیر احتمال آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا، ژاپن و هند، در معاملات روز سه‌شنبه معکوس شد و کاهش یافت. درحالی که نفت WTI دوشنبه در واکنش به گزارش‌هایی درباره احتمال اقدام تولیدکنندگان اوپک‌پلاس برای تنظیم برنامه افزایش تولید خود در صورت اقدام کشورهای مصرف‌کننده برای آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک یا آسیب‌دیدن تقاضا بر اثر شیوع دوباره ویروس‌کرونا با 6/ 1‌درصد افزایش بسته شد. صحبت درباره آزادسازی هماهنگ نفت از ذخایر کشورهای مصرف‌کننده بزرگ، قیمت‌ها را به پایین ۸۰ دلار رسانده و انتظار می‌رود برداشت از این ذخایر یک تاثیر موقتی داشته باشد. نکته دیگری که روند نزولی را حفظ می‌کند کاهش تقاضای سوخت جاده‌ای و جت است. با این حال بهای این نفت به سطح قیمتی 75 دلار و 83سنت کاهش یافت.